Wat te doen met starter na het aannemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:
Wat te doen met starter na het aannemen

Bericht door oldtimer » za 11 mei 2019, 22:58

Heren kenners,

Je hebt een starter gemaakt (bij mij een drie of vijf ramer) en na een aantal uren gaan de doppen met de larven er boven.

Daarna gaan na een aantal uren, meestal doe ik dat de volgende morgen, de doppen die aangenomen zijn naar een pleegvolk.

Ik ben nieuwsgierig wat jullie doen met de achter gebleven starter.


Kun je daar bijvoorbeeld als de doppen "klaar" zijn, zonder probleem een raam brias in hangen?
Of anderszins nog gebruik van maken?
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wat te doen met starter na het aannemen

Bericht door Fish » ma 13 mei 2019, 10:12

Meestal gebruik ik de starter voor het versterken van een kleiner volk, maar als je volken te kort komt zou je één of twee dopjes achter kunnen laten en/of een raam brias kunnen inhangen. Zou ik ze ook meteen in een zesramer zetten, want je starter stop je vaak overvol met bijen.

Lippe

Re: Wat te doen met starter na het aannemen

Bericht door Lippe » ma 13 mei 2019, 10:53

Ik maak mijn starter altijd van mijn pleegvolk en kiep de starter ook weer in dat volk leeg de volgende dag. Ik gebruik een klassieke starter die bestaat uit een 3 raams kastje met een starterkop waar 40 larfjes in kunnen.

Afgelopen 2 weken heb ik een serie geteelt met een VBA die ik heb ontmanteld in 6 kernvolkjes.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:

Re: Wat te doen met starter na het aannemen

Bericht door oldtimer » ma 13 mei 2019, 11:06

Vaak probeer ik er een raam brias in te hangen maar soms gaat dat toch niet goed omdat ik er geen trek in heb het kastje weg te brengen.
Probleem met het bijhangen van een raam broed is dat je dan het kastje weg moet brengen naar een andere plek i.v.m afvliegen.

Dus doe ik ze meestal weer terug in de honingkamer waar ze uit komen, maar het is goed om te weten hoe een ander dat doet. :wink:
Bijlagen
overlarven.jpg
starter doppn.jpg
starter kop.jpg
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met starter na het aannemen

Bericht door Tieme » ma 13 mei 2019, 11:53

Ik geef de starter met een aantal doppen terug aan het volk waar ze uit komen. Sommige volken leveren we 3 of 4 keer een starter en verzorgen ook steeds weer een serie doppen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten