hoe vaak BRIAS inhangen als koningin vermist is ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

hoe vaak BRIAS inhangen als koningin vermist is ?

Bericht door perk » ma 13 mei 2019, 15:33

Ik zit met een probleemkast. In dit hele verhaal heb ik de koningin niet gezien, daar die niet gemerkt is kan ik er ook gewoon overgezien hebben.

Een goede maand geleden plots 4-5 doppen (verspreid) in de kast en bijna geen open broed meer. De hele kast was nerveus en opvliegend terwijl die normaal super rustig zijn.

Wellicht vroege zwermstemming (dacht ik) of moerwissel. Dit was een jonge F1 koningin.

Ik had een 2 tal doppen laten hangen maar die zijn blijkbaar niet uitgekomen. Een paar ramen met doppen in een afleggerkast gestoken met de hoop de genen te bewaren elders.

Een dop in de grote kast is nog steeds dicht - wat me zeer verbaast.
Ondertussen is de stemming van de kast terug normaal rustig.

Die aflegger lijkt ook niet in orde, geen nieuwe konining te zien, geen open werksterbroed (controle vorige week) Wel wat ik denk open darrenbroed.

In de grote kast heb ik vorige week 2 ramen BRIAS van een andere kast ingehangen.
Vandaag gekeken en geen redcellen, stemming nog steeds rustig.

Nu begin ik te twijfelen wat te doen? Nogmaals BRIAS insteken? Of ben ik te laat?

Patrick

Lippe

Re: hoe vaak BRIAS inhangen als koningin vermist is ?

Bericht door Lippe » ma 13 mei 2019, 16:15

Geen redcellen betekent moer aanwezig, tenzij leggende werksters... Je krijgt pas met leggende werksters te maken na minimaal een week of 4 moerloosheid. Dit valt te controleren. Heb je leggende werksters dan ieder week een raampje open broed inhangen. Bij de 2e of 3e keer trekken ze wel redcellen op.

Het is niet echt bruidsvlucht weer geweest. Ik zou nog een weekje geduld hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten