Mislukte broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Honing_Bij » vr 17 mei 2019, 01:54

crunx schreef:Je kunt een raam brias erin doen, geen opzittende bijen natuurlijk meenemen.
Mocht je het raam willen vervoeren kun je dat doen door er een vochtige theedoek omheen te doen, en in een kastje te plaatsen.

Je kan voor de warmte eventueel ook een koel/warmte element plaatsen in de vervoerkast. (flesje water kan ook)
Deze breng je voor transport even op temperatuur.
Als je een paar minuten in transport bent zou ik alleen een vochtige doek er omheen slaan en het raam in de kast doen.

Waarom een vochtige doek? Het broed moet toch normaal warm gehouden worden?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 mei 2019, 08:36

Honing_Bij schreef:
Waarom een vochtige doek? Het broed moet toch normaal warm gehouden worden?
Tegen het uitdrogen van zeer jonge larfjes .

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door sailor1957 » vr 17 mei 2019, 09:05

Ik heb nu 2 ramen met Brias omgehangen en zal over een aantal dagen kijken of er doppen zijn aangezet. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Jos

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Oranjedal » vr 17 mei 2019, 09:41

Hallo Jos,
Anderhalve week geleden kwam ik dezelfde situatie tegen. Gisteren nogmaals gekeken naar eitjes en ja hoor, zowel eitjes als de koningin gezien.
Groeten,
Marcel

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door JackC » vr 17 mei 2019, 10:05

Ook in de imkerij is geduld een schone zaak: broedaflegger maken, liefst wegbrengen, zoniet dan extra bijen meegeven, daarna 4 weken niet openmaken: na vier weken is er het eerste gesloten broed, als dat er niet is, is het inderdaad mislukt en kun je de "aflegger" weer verenigen met het oorspronkelijke volk.

Lippe

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Lippe » vr 17 mei 2019, 10:23

Met 4 weken wachten mis je wel de kans om een varroabehandeling te doen.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door bazzel » vr 17 mei 2019, 10:45

Ik verdamp oxaalzuur in de broedloze afleggers. Stoor je ze het minste mee en werkt goed

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » vr 17 mei 2019, 12:08

Toch even een andere mening. Ik maak een tiental afleggers en zet ze op een andere locatie. Vroeger ging ik dan op dag 12 en 13 luisteren naar tuters. Er wordt dikwijls gezegd dat afleggers niet zwermen, maar ik heb daar andere ervaringen mee. Ik maak de afleggers meestal wel goed dik met 2 ramen broed en bijen plus nog een extra raam bijen, maar zelfs als maar 1 raampje broed gegeven wordt is er soms toch eentje die wil zwermen. Op dag 13 is soms nog niks te horen, met het gevolg dat je verschillende dagen aan elke kast moet gaan luisteren en dan ben je nog niet zeker. Vorig jaar had ik op dag 17 enkele zwermen bij de afleggers.
Nu doe ik het zo: op dag 13 controleer ik alle afleggers. Hebben ze opengebeten doppen, dan is het ok en kan de kast dicht. Is er een tuter en rijpe doppen, dan verwijder ik alle extra koninginnen en zet ze in de afleggers waarin nog geen koningin is uitgelopen na de doppen daar te hebben weggehaald (afleggers die een dag later zijn gemaakt bvb). Ik heb nog nooit voorgehad dat een koningin werd ingebald. Moest het zo zijn dat er toch eentje mislukt is dat niet erg, dan verenig ik ze met een andere aflegger.
Als je maar 1 aflegger maakt is het natuurlijk beter om gewoon wat geduld te hebben. Je moet de koningin niet willen opzoeken op dag 13. Dus ja, geduld is een schone zaak, anderzijds is op tijd en correct ingrijpen beter dan laattijdig problemen proberen op te lossen (bvb eileggende werksters).

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door JackC » vr 17 mei 2019, 19:35

Met 4 weken wachten mis je wel de kans om een varroabehandeling te doen.
klopt in principe, echter doorgaans begint een nieuwe koningin pas te leggen als alle broed is uitgelopen, dan ben je dus al 3 weken verder, eer het eerste nieuwe broed gesloten wordt zit je dus op 4 weken. Enkele reeds gesloten cellen zul je dan inderdaad missen.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Honing_Bij » vr 17 mei 2019, 21:30

tomer schreef:Toch even een andere mening. Ik maak een tiental afleggers en zet ze op een andere locatie. Vroeger ging ik dan op dag 12 en 13 luisteren naar tuters. Er wordt dikwijls gezegd dat afleggers niet zwermen, maar ik heb daar andere ervaringen mee. Ik maak de afleggers meestal wel goed dik met 2 ramen broed en bijen plus nog een extra raam bijen, maar zelfs als maar 1 raampje broed gegeven wordt is er soms toch eentje die wil zwermen. Op dag 13 is soms nog niks te horen, met het gevolg dat je verschillende dagen aan elke kast moet gaan luisteren en dan ben je nog niet zeker. Vorig jaar had ik op dag 17 enkele zwermen bij de afleggers.
Nu doe ik het zo: op dag 13 controleer ik alle afleggers. Hebben ze opengebeten doppen, dan is het ok en kan de kast dicht. Is er een tuter en rijpe doppen, dan verwijder ik alle extra koninginnen en zet ze in de afleggers waarin nog geen koningin is uitgelopen na de doppen daar te hebben weggehaald (afleggers die een dag later zijn gemaakt bvb). Ik heb nog nooit voorgehad dat een koningin werd ingebald. Moest het zo zijn dat er toch eentje mislukt is dat niet erg, dan verenig ik ze met een andere aflegger.
Als je maar 1 aflegger maakt is het natuurlijk beter om gewoon wat geduld te hebben. Je moet de koningin niet willen opzoeken op dag 13. Dus ja, geduld is een schone zaak, anderzijds is op tijd en correct ingrijpen beter dan laattijdig problemen proberen op te lossen (bvb eileggende werksters).

Ik heb nog wel een vraagje over het verschil tussen het niet kijken in de volk bij uitloop ( "riskant") en de rest van de doppen breken bij een tuter. Waarom wordt bij een verwachte uitloop geen risico genomen om te kijken en bij een tuter wordt de kast "overhoop" gehaald? Is dit niet riskant of geldt hier de regel, "nood breekt wet"?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten