Mislukte broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » vr 17 mei 2019, 23:13

Het is maar wat je riskant wil noemen. Heb je een tuter en haal je de doppen niet weg, dan heb je zwermen en dus verlies van bijen. Dus ingreep noodzakelijk. Meestal zal een broedaflegger niet zwermen, maar het gebeurt echt wel.
Staan de afleggers op een andere locatie dan controleer ik ze liever snel om te zien wat de situatie is, dan dat er enkele zwermen in de boom hangen (ik ga er niet elke dag kijken). Echt riskant vind ik het niet. Je hoeft meestal maar 1 raam uit te nemen om te weten hoe het zit.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » vr 17 mei 2019, 23:26

JackC schreef:
Lippe schreef: Met 4 weken wachten mis je wel de kans om een varroabehandeling te doen.
klopt in principe, echter doorgaans begint een nieuwe koningin pas te leggen als alle broed is uitgelopen, dan ben je dus al 3 weken verder, eer het eerste nieuwe broed gesloten wordt zit je dus op 4 weken. Enkele reeds gesloten cellen zul je dan inderdaad missen.
Bij mij zijn 4 weken 28 dagen en dan is er nooit gesloten broed. Ten vroegste op dag 29 kan er gesloten broed aanwezig zijn, meestal pas enkele dagen later. Behandelen gebeurt dus best tussen dag 24 en dag 29, indien de koningin aan de leg is.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door bazzel » za 18 mei 2019, 00:24

Ik heb al meegemaakt dat de moer binnen 1 week aan de leg was. Dus dan is 7 plus 3 plus 6 is 16 dagen gesloten broed

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Hans van der Post. » za 18 mei 2019, 00:38

bazzel schreef:Ik heb al meegemaakt dat de moer binnen 1 week aan de leg was. Dus dan is 7 plus 3 plus 6 is 16 dagen gesloten broed

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Spreken we dan over een hoofdvolk waar nog broed van haar moeder moet uitlopen?

Of van een zwerm die in een kast is gehuisvest met uitgebouwde ramen?
Dit laatst heb ik ook meermalen meegemaakt.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » za 18 mei 2019, 00:46

bazzel schreef:Ik heb al meegemaakt dat de moer binnen 1 week aan de leg was. Dus dan is 7 plus 3 plus 6 is 16 dagen gesloten broed
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Ja dat is dus inderdaad 16 dagen plus de 13 dagen vooraleer de koningin geboren wordt= 29 dagen.
We spreken hier toch over een broedaflegger waar een koningin wordt gemaakt van eendagslarfjes, of tellen we nu vanaf dat er een koningin in zit?

Lippe

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Lippe » za 18 mei 2019, 10:35

Ik rekende vanaf het moment dat de moer geboren is, maar het gaat hier om een broedaflegger. Dan ben ik het met 4 weken eens.

Maar ook ik heb ervaring dat een broedaflegger met meerdere doppen zwermt. Doppen breken is mijns inziens een must. Na het breken moet je er 2 weken afblijven.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Haico » za 18 mei 2019, 11:51

Ik heb op de cursus geleerd, en pas dit nu ook succesvol toe, 13e dag kast open maken na 18.00 uur, alle doppen breken waarbij ik alle rijpe koninginnen gewoon in laat lopen; deze vechten het ‘s nachts wel uit. Afgelopen week heb ik in een volk nog circa 7 tot 10 koninginnen in laten lopen; tot op heden geen problemen. Na het inlopen laat ik de kasten 3 weken met rust.

Wat ik voorstaand ook lees is de intensieve varroa bestrijding die vele toepassen. Is dit echt nodig? Ik snij 1 of 2 keer wat darrenraat en doe jaarlijks een intensievere behandeling na het afnemen van de laatste honing, maar laat de rest achterwege. Dit lijkt goed te gaan. Er zit wel varroa in de volken, maar het leidt niet tot problemen bij de bijen. Heb ik gewoon geluk hiermee of wordt er door sommige imkers ook te veel bestreden? Ik heb wel het geluk van een thuisstand; op een bijenstand van de vereniging is mogelijk meer bestrijding nodig omdat niet iedereen op dezelfde manier werkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Jaap v.Popering » za 18 mei 2019, 12:35

Haico schreef:, 13e dag kast open maken na 18.00 uur, alle doppen breken waarbij ik alle rijpe koninginnen gewoon in laat lopen; deze vechten het ‘s nachts wel uit. Afgelopen week heb ik in een volk nog circa 7 tot 10 koninginnen in laten lopen; tot op heden geen problemen. Na het inlopen laat ik de kasten 3 weken met rust.

t.
Ik heb in het verre verleden geleerd om slechts enkele koninginnen in te laten lopen en de resterende dood te knijpen ....
Bij zo veel koninginnen zal ook de winnaar ..klappen hebben moeten incasseren .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » za 18 mei 2019, 13:02

Een paar koninginnen in laten lopen kan, 10 is voor niets nodig.
Is bestrijding echt nodig? Bij een broedaflegger die na 24 dagen broedloos is, heb je een ideale gelegenheid om met een "varroavrij" volk te starten. Behandelen met wat oxaalzuur is gemakkelijk en weinig ingrijpend voor het volk. Als de aflegger in mei of juni gemaakt wordt is een bijkomende zomerbehandeling niet meer nodig. Behandel je de aflegger niet, dan zou ik een zomerbehandeling zeker niet overslaan. Maar er zit dan broed in het volk, dus de behandeling moet met andere middelen dan oxaalzuur en is mogelijks minder effectief. Mierenzuur vinden de bijen minder leuk.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door sailor1957 » vr 24 mei 2019, 13:15

Allen,

Ik heb zoals vermeld, een aantal raampjes met Brias ingehangen. De bijen hebben daar geen nieuwe doppen opgetrokken dus mijn conclusie was: er moet een moertje aanwezig zijn. Na de ramen vandaag bekeken te hebben, blijkt dat ook te kloppen. Het valt mij op dat ze een betrekkelijk kort achterlijf heeft en misschien dat ze daarom ook zo moeilijk te vinden was. Veranderd het lijf van de moer nadat ze bevrucht is?

Vriendelijke groet,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten