Wat te doen met zwerm..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Wat te doen met zwerm..

Bericht door DontPanic » ma 20 mei 2019, 13:39

Hallo allemaal,

Gister een zwerm geschept. Heb dit slechts 1 keer eerder gedaan samen met een meer ervaren imker, dus het was nog best spannend (maar ook ontzettend gaaf om te doen). Zie foto:
Afbeelding

Het leek me niet handig om raampjes in een kast te moeten stoppen die vol zit met bijen. Had er dus gekozen voor de methode om de bijen te storten in de kast bovenop de raampjes. Daarbij heb ik een 2e broedkamer als 'opvang rand' te gebruiken. De bijen afgeslagen in een plastic emmer, en vervolgens direct in het lege kastdeel geschud, kast dichtgemaakt en toen gewacht. Eerste poging was mislukt, de bijen hingen binnen 30 minuten weer op de oude plek. Bij de 2e poging begonnen de bijen te stertselen en liepen ze mooi de kast in. Vervolgens paar uur gewacht tot de schemer en de kast verplaatst.

Nu enkele zaken. Ik had geen uitgebouwde raampjes op dat moment, en niet voldoende raampjes met kunstraat bij. Er zitten nu dus 7 ramen met kunstraat in, en de overige zijn natuurbouw ramen.

Verder staat de 2e broedkamer nu nog bovenop de bak met ramen. De bijen zijn een tros gaan vormen aan het deksel, dus wilde deze niet zo laat nog verwijderen.

Zit met de volgende vragen:

-Moet ik alsnog proberen uitgebouwde raampjes uit een ander volk toe te voegen, of kan het ook met alleen kunstraat raampjes?
-Hoe en wanneer verwijder ik alsnog de bovenste broedbak? Neem aan dat ze vanzelf uit de tros gaan, maar hoe lang duurt dit?
-Bijvoeren na 3 dagen met 1-op-1 suikerwater, niet te veel, maar wat is niet te veel?
-Voor het gemoed, hoe groot is de kans dat ze weer wegtrekken uit de kast nadat ze deze schijnbaar geaccepteerd hebben?
-Overige zaken om rekening mee te houden?

Bedankt :)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door oldtimer » ma 20 mei 2019, 13:49

Wat een pracht!
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door Tieme » ma 20 mei 2019, 13:54

Mooie zwerm.

Op je vragen:

Laat de zwerm bouwen, geef ze dus kunstraat of voorbouw. Een zwerm bouwt vaak mooi fijn werk. Kunstraat is niet direct nodig.
Voeren, zet een bakje met een liter op. Kijk wanneer het op is. Ik zou ze om de drie dagen wat geven. Er is ook nog best wel dracht hier en daar.
Als ze beginnen te bouwen zullen ze wel blijven zitten.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door tomer » ma 20 mei 2019, 14:00

Mooie zwerm!
Ik zou de bovenste bak wegnemen en evt onderaan zetten om ze te laten trossen. Als er een lege bak boven de ramen staat gaan ze aan de deksel raten beginnen bouwen. Het is dan spijtig om die belegde raten weg te moeten nemen (en die zijn er al na enkeke dagen).
Kunstraat gaat perfect, het hoeven helemaal geen uitgebouwde ramen te zijn. Een zwerm bouwt zéér snel. Geef ze 5 liter suikerwater, of meer, tot ze de ramen hebben uitgebouwd en een voorraad voedsel hebben opgeslaan. Dat mag gerust met een voerbak van 2 liter per keer.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 20 mei 2019, 17:50

Mooie zwerm, bovenste bak zo snel mogelijk weghalen. Ze willen graag bij elkaar trossen, dus verkiezen de open ruimte voor de, door de imker beschikbaar gestelde, kunstraat. Dat wordt na een paar dagen een vervelend werk om weer te moeten wegsnijden.
Als er dracht is, zou ik ze helemaal niet voeren. Zelf heb ik een mooie zwerm van vorige week inmiddels al op anderhalve bak, en deze week komt er nog een bak boven op, dat alles zonder te voeren.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door DontPanic » ma 20 mei 2019, 23:23

Bedankt allen!

Wil inderdaad die bovenste broedbak zo snel mogelijk weg hebben. Hoe doe ik dat in de praktijk? Gewoon een tik op de deksel geven zoals bij het afslaan? Dan wellicht snel een handdoek erover zodat ze niet opvliegen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door tomer » ma 20 mei 2019, 23:54

De bijen hangen nu aan de deksel/dekplank, dus gewoon eens kloppen en ze vallen naar beneden op de ramen. Veel zullen ze niet opvliegen en anders kan wat rook helpen om ze tussen de ramen te laten kruipen.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wat te doen met zwerm..

Bericht door DontPanic » wo 22 mei 2019, 21:11

Bedankt Tomer!

Het is gelukt, nu maar afwachten en kijken hoe ze het gaan doen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten