Vreemde situatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Vreemde situatie

Bericht door tomer » wo 22 mei 2019, 15:52

Eerst even de situatie duidelijk schetsen:
Ik ben al een tijdje een zwerm aan het afwachten om in mijn grote vitrinekast te zetten. Het uitgekozen volk (mooi groot volk) maakt al enkele weken zwermcellen, die ik de eerste weken nog wel wegdeed. Ik heb er 3 weken geleden eerst nog een aflegger van gemaakt en 2 weken geleden geslingerd. Er was na het slingeren niet zoveel voorraad meer in de kast, misschien daarmee (en door het maken van een aflegger) dat er vorige week maar 3 doppen hingen, ipv 10 of meer zoals de weken ervoor. Ik dacht ook aan evt wisselcellen, dus heb 2 doppen met larve laten staan en een paar kg honing teruggevoerd. Nu 9 dagen later nog steeds geen zwerm, dus ik dacht dan waren het waarschijnlijk wisseldoppen...

Vandaag gecontroleerd: oude gemerkte koningin is aanwezig en er hangen minstens 10 gesloten doppen en nog enkele open doppen, dus zeker zwermcellen. Enkele doppen lijken al goed rijp te zijn en 1 dop leek zelfs al uitgelopen te zijn (onderaan open)???
Toen hoorde ik een tuter.... :o Ben niet zeker, maar denk dat het de oude koningin is die nog steeds wacht op een goed moment om te zwermen??? Kan het zijn dat het zwermen zolang wordt uitgesteld tot de nieuwe koninginnen al bijna uitlopen en kan de oorzaak zijn te weinig eten in voorraad?
Ik heb de honingkamers gecontroleerd en ze hebben niet zoveel. Ik ga straks nog wat honing terugvoeren. Er komt weinig nectar binnen de laatste weken, hoewel de acacia momenteel bloeit...
Na het sluiten van de kast nog geluisterd, tuter is duidelijk te horen, niet direct gekwaak te horen...
Kan ik morgen eindelijk een zwerm scheppen??
Laatst gewijzigd door tomer op wo 22 mei 2019, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door A.A. Staals » wo 22 mei 2019, 16:36

Tomer
Zoek eens naar zingende voorzwerm (imkerpedia)

ad staals

Lippe

Re: Vreemde situatie

Bericht door Lippe » wo 22 mei 2019, 16:44

De oude Q kan toch ook tuten om te bepalen hoe ver het met haar dochters staat?

Enkele weken geleden nog meegemaakt. Een volk (koninginneaflegger met broed zonder doppen) van een collega-imker voor 3 weken gehuisvest ter behoud van de vliegbijen. Die oude Q was aan het tuten en deed dat nog enkele uren na het maken van de aflegger.

Voor de acacia honigt moet het erg warm zijn. Ik verwacht dat dit jaar geen goed acacia jaar wordt, gezien de vooruitzichten. Vorig jaar daarentegen was het perfect acacia-weer

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door tomer » wo 22 mei 2019, 17:10

Het getuut kwam vanop het raam dat ik vasthad met de oude koningin, maar ben niet zeker dat zij tuutte. Ik heb maar heel even gekeken of ik een andere koningin op het raam zag, maar niet echt gezocht of gewacht op een volgend getuut. Maar het kan dus zowel de oude als een jonge zijn? Ik had verwacht dat ze vorige week al zou gaan zwermen, bij het sluiten van de eerste doppen. De oude koningin is van 2017 en heeft vorig jaar al eens gezwermd. Indien het een zingende voorzwerm wordt (weer wat bijgeleerd trouwens), wanneer wordt de oude koningin dan gedood en door wie (werksters of nieuwe koningin)?
Ik zag niet direct eitjes, wel nog larven en veel gesloten broed.
Ps...kan ik dan in het geval van een zingende voorzwerm behalve 1 grote voorzwerm, nog verschillende zwermen verwachten op korte tijd? Maw, ik moet de dag van de voorzwerm waarschijnlijk al doppen breken in het achtergebleven volk?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door tomer » wo 22 mei 2019, 17:44

Wat ik mij dan nog afvraag...bij een zingende voorzwerm is het resultaat dus dat de koningin gewisseld wordt en dat er toch gezwermd wordt... :think:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door tomer » do 23 mei 2019, 13:04

Rond 12 uur zoals verwacht een grote zwerm. De tros hing uiteindelijk ongeveer 4 meter hoog in een es. Toen ik na het filmen op punt stond om erin te kruipen vlogen ze allemaal terug naar de kast...
Ik heb de indruk dat ze het zelf niet goed weten.
Er volgt nu waarschijnlijk een nieuwe poging met misschien een nieuwe koningin?
Bijlagen
image-2019-05-23.jpg
Mooie tros in de boom
image-2019-05-23 (1).jpg
Terug naar de kast...

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door tomer » do 23 mei 2019, 14:51

Ondertussen allemaal terug in de kast en rustig. Geen getuut meer te horen. De volgende poging zal pas voor één van volgende dagen tot een week zijn.......gewoon afwachten dan maar en dagelijks luisteren naar een nieuwe tuter?

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door Gert.valk » do 23 mei 2019, 16:16

Leuk om te volgen tomer!
Ik heb geen idee wat je hiervan moet verwachten..

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vreemde situatie

Bericht door tomer » do 23 mei 2019, 17:10

Mijn vingers jeuken om in de kast te gaan kijken of de gemerkte koningin er nog is of een jonge koningin en of de doppen er nog allemaal hangen en er dus nog een zwerm zal komen.
Ik zal maar gewoon afwachten.
Voor de vitrinekast had ik eigenlijk liever een voorzwerm met leggende koningin gehad, om de kans op succes te verhogen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Vreemde situatie

Bericht door alfa vulgaris » do 23 mei 2019, 19:05

Ik zou toch maar een beperkt aantal doppen laten staan anders zitten ze straks overal.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten