koningin dood.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

koningin dood.

Bericht door wouter2 » di 04 jun 2019, 13:48

Beste Imkers allemaal,

Schaam mij diep, maar ik heb het zelf veroorzaakt.

Kast controle van een F1 productievolk Carnica met 2 broedkamers en 1 honingkamer en 1 koninginnen-rooster.
Tijdens controle kom ik de koningin op een raat tegen met 2 zwerm doppen , nog niet gesloten en geen gelei , alleen een eitje er in maar groot uitgebouwd.
Ik pak mijn koningin van achteren aan haar vleugels om haar in de kast te laten lopen (ik had geen kooitje bij de hand) .Reden om de zwermdoppen te verwijderen.
Ik laat haar los blijft ze met haar vleugels aan mijn vingers plakken door de propolis kit dus de dame komt los en steekt in mijn hand en de angel zit in mijn duim dus deze Dame gaat dood.
Er zal dus een nieuwe koningin gemaakt worden van een Redcel.maar ik wil zo goed mogelijk een zwerm voorkomen,
De kast zit bomvol met bijen en brias, ze deed het dus echt goed jammer jammer dom dom ..........

Mijn vragen zijn, rekening houdende dat ik zo goed mogelijk een zwerm wil voorkomen.
a) Moet ik de dag dat de koningin stak mee tellen bij de telling?
b) Moet ik de kast na 10 dagen of 11 dagen open maken en een mooie grote Dop laten staan en de overige wegbreken?
c) Moet ik wachten op Tuten en Kwaken en dan de overige koninginnen wegbreken?
d) Als ik c) doe loop ik dan niet de kans op een zwerm(en)?
Wat de beste methode / Handeling?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet Wouter2.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door oldtimer » di 04 jun 2019, 13:53

Heb het niet helemaal gelezen maar een koningin gaat niet dood als ze gestoken heeft. (wat doet dat zeer he) Waarschijnlijk wel als haar aanhechting van vleugels ernstig beschadigd zijn. Maar das afwachten.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door wouter2 » di 04 jun 2019, 13:57

Oldtimer dank voor je reactie,

Maar de Angel zat in mijn duim, deze heb ik er zelf uitgehaald daarom mijn redenatie dat ze sterft.

Groet Wouter2.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door oldtimer » di 04 jun 2019, 14:03

De koninginnen die mij hebben gestoken, dat zijn er maar twee, die hadden hun angel nog.

Dus wacht even wat reacties af :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Lippe

Re: koningin dood.

Bericht door Lippe » di 04 jun 2019, 14:16

Merkwaardig dat een Q je gestoken heeft, met name het feit dat de angel bleef zitten. Ik dacht dat een Q geen weerhaakjes aan haar angel heeft.

a) indien s'ochtends gebeurd, dan ja.
b) 10 of 11 dagen is te laat. Heb je de zwermcellen weggebroken? Een redcel-Q op een larf van 2 dagen kan dan namelijk al zijn uitgelopen. Ik zou na 9 dagen 1 mooie dop laten staan en de rest wegbreken. Het is meer risico, maar ik ben een beetje lui wat dat betreft
c) kan ook, maar persoonlijk zou ik voor optie b gaan.
d) in de namiddag bij T&K de rest van de doppen wegbreken verzekerd de kans dat er geen zwerm afkomt.

Wat ik me nog afvraag is of je na het ongelukje met de moer die zwermcellen hebt weggebroken? Zo ja, dan de 13e dag luisteren naar T&K of het volk op 1 dop zetten na 9 dagen. Zo, nee dan kan het iets langer duren dan 13 dagen als het een eitje is geweest die die dag is gelegd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door Fish » di 04 jun 2019, 14:25

Ik begrijp het verhaal niet zo goed. Lukte het niet om de zwermcellen te verwijderen zonder de koningin te pakken? Dit even terzijde. Als ze haar ingewanden is verloren, dan zal ze inderdaad vervangen worden.

A) Dit zal dag 0 zijn, maar ik weet niet wat je aan het tellen bent. Dertiende dag?
B) Moet niet, mag wel. Ik zou er twee of drie laten staan in dit geval. Liefst op één raam.
C) Is aan te raden, maar als je voor optie B bent gegaan hoeft dit niet per se. Als je geen doppen hebt weggehaald, dan is dit wel de manier natuurlijk.
D) Risico loop je altijd, vooral met een groot volk met reeds bestaande zwermneiging. Meestal hoor ik ze op dag 11 en 12 al tuten, als je op tijd bent en goed de instructies voor doppen breken volgt dan zullen ze niet zwermen. Ben je te laat, dan waarschijnlijk wel.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door A.A. Staals » di 04 jun 2019, 14:31

Fish schreef: D) Risico loop je altijd, vooral met een groot volk met reeds bestaande zwermneiging. Meestal hoor ik ze op dag 11 en 12 al tuten, als je op tijd bent en goed de instructies voor doppen breken volgt dan zullen ze niet zwermen.
Je hebt dan nog de kans op een bruidszwerm, 'n dag of 5 na het uitlopen.

ad staals

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door wouter2 » di 04 jun 2019, 16:23

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Dag 9 ga ik heel voorzichtig de kast controleren.
Ik heb rond 10.00uur de kast gecontroleerd dus deze dag tel ik mee.

2 zwermdoppen heb ik laten staan nadat ik zag dat de koningin haar angel verloren was, ik weet nog op welke raat namelijk naast elkaar.
Deze Dame liep onrustig over de raat en ik was bang dat ze zou opvliegen daarom wilde ik haar in de kast laten inlopen.

Ben nog aan het twijfelen of ik morgen nog een kleine broedaflegger zal maken voor de zekerheid ,of raad je dat af in deze situatie?

Het is namelijk een goed en rustig volk dat ik daarvoor extra heb aangekocht, kon altijd zonder vrees zonder handschoenen aan er in werken.

Bedankt Allemaal voor jullie advies.

Groet, Wouter2

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door wouter2 » ma 10 jun 2019, 15:43

Beste Imkers allemaal,

Even een Update van mijn kant.

Vandaag het volk toch gecontroleerd na 7 dagen waarvan ik dacht dat de Q dood zou zijn.

En wat zie ik EITJES dus de zwermdoppen er uit gebroken en ik kwam Hare Majesteit fier/parmantig tegen op een raat, geweldig voor mij.
De kast goed gecontroleerd op doppen en alle doppen er uit gebroken.
Ik begrijp alleen nog steeds niet dat ik een angel uit mijn hand heb gehaald en dat ze nog steeds leeft het is voor mij een raadsel!
Ik heb ook vorige week woensdag een broed-aflegger van dit volk voor de zekerheid gemaakt.
Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit in het bijenrijk.

Groet ,

Wouter.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: koningin dood.

Bericht door tomer » ma 10 jun 2019, 18:49

Was het niet gewoon een werkster die je gestoken heeft?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten