Enthousiaste beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Stax
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 18:30
Contacteer:

Enthousiaste beginner

Bericht door Stax » do 06 jun 2019, 20:43

Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje anoniem mee en probeer mijn weg te vinden in het bijenwereldje.
Mijn plan:
- Cursus volgen eind 2019 begin 2020.
- Aansluiten bij vereniging
- Lezen... veel leren...

Maaarr... momenteel heb ik geen tuin ter beschikking. Ikzelf kan geen bijen huiselijk verzorgen zeg maar.
Misschien kan ik wel een kast starten bij de vereniging maar ook dat weet ik niet zeker.
Hoe komen jullie aan standplaatsen voor al jullie volk?
Ik woon erg stedelijk. Hasselt in België meebepaald.

Mag je in een bos een kast plaatsen? Hoe zoel je uit wie de eigenaar is van dat bos? Of hoe doen jullie een aanvraag bij de natuurinstanties?

Alvast bedankt!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Enthousiaste beginner

Bericht door tomer » do 06 jun 2019, 22:57

Je kan eens vragen aan de stad of aan een gemeente in de buurt of ze ergens een plek hebben waar je mag staan. Of met de fiets gaan rondrijden buiten de stad en vragen aan een boer of mensen met een grote tuin of privebos. Het is een beetje zoeken, maar als je wat rondvraagt zal het wel lukken. Op bvb een kasteeldomein is er ook altijd wel een plek waar bijenkasten mogen staan.

Lippe

Re: Enthousiaste beginner

Bericht door Lippe » vr 07 jun 2019, 10:54

Ik sta zelf op een moestuincomplex waar ik een tuintje van 100m2 heb gehuurd. Ik heb nergens ooit een advertentie geplaatst oid. Gewoon door de wijk heen fietsen en aanbellen dus eigenlijk. Ook bijvoorbeeld via de secretaris van de moestuinvereniging in contact gekomen met bewoners in de wijk die een ecologisch stukje grond aan het inrichten waren en zodoende een tweede plek gevonden. Ook bij een biologische boer mag ik nog kasten plaatsen waar ik weer via een collega imker mee in contact kwam.
Mijn eigen ervaring is dat wanneer je met mensen in 'het wereldje' contact maakt en houdt er allerlei mogelijkheden op je pad komen.

Kasten op gemeenteterrein plaatsen heb je goedkeuring van het groenbeheer nodig, althans in Deventer waar ik woon. Ik weet niet hoe het met België zit, maar in NL hebben we in onze gemeenten een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) die in bijna alle gevallen als vereisten hebben dat de kasten minimaal 30mtr van de openbare weg af staan en een schutting of heg staat van 2mtr voor de kasten.

Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten