zwermsituatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

zwermsituatie

Bericht door mach » vr 07 jun 2019, 11:17

ik zit met de volgende situatie:

heb 4 volken op een plek staan met voldoende dracht. 2 van deze volken zijn sterk de winter uitgekomen, de andere 2 middelmatig. alle 4 de volken hadden zwermcellen vorig weekend. heb alle zwermcellen weggehaald en hier en daar wat broed afgenomen met een paar zwermcellen om het broednest te ontlasten.

gisteren weer gecontroleerd alle 4 de volken hadden weer zwermcellen. de twee sterke volken hadden maar een stuk of 4 a 5 zwermcellen en nog eitjes. de twee middelmatige volken waren bezaaid met zwermcellen met als hoogtepunt 18 zwermcellen op 1 raat. in deze twee volken geen eitjes gezien maar nog wel hier en daar larven. geen koningin gezien( wat niet automatisch hoeft te betekenen dat ze er niet is). ook viel het me op dat het broednest van deze twee volken volloopt met honing ten opzichte van de twee sterke. ik heb weer alle zwermcellen weggehaald maar vraag me af of ik wel slim bezig ben. wat ik me afvraag bij de 2 middelmatige volken bijvoorbeeld is het volgende: misschien is er al gezwermd en heb ik het niet eens door en zitten ze straks zonder koningin. de reden waarom ik het denk os omdat ik bij een van de middelmatige volken meteen werd aangevallen wat normaal niet gebeurd en de honingkamer vrijwel leeg was. wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door Fish » vr 07 jun 2019, 11:36

Als er geen broed te verzorgen is, zullen ze inderdaad meer honing halen. Ik weet verder niet in welke staat deze zwermcellen/redcellen waren, waren ze al gesloten bijvoorbeeld? In ieder geval moet je goed opletten als je géén eitjes, géén koningin en veel cellen ziet.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door mach » vr 07 jun 2019, 11:59

BuzzLightyear schreef:Als je een gesloten dop bent tegengekomen, dan is er kans dat er is gezwermd.

Eenmaal zwermdrift is deze soms moeilijk weg te krijgen. Oplossing is dan een koninginneaflegger maken.
-Oude grote volk is dan moerloos en als de nieuwe koningin aan de leg is is de zwermdrift vaak verdwenen.
-Kleine volkje met koningin zit dan slechts op 3-4 ramen en de zwermdrift is hier ook weg (wel genoeg jonge bijen meegeven, dus extra ramen afslaan)

Wat ook een optie is is een vlieger maken
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Vlieger
ik ben vorige week en ook gisteren in alle 4 de volken gesloten doppen tegengekomen. van een een aantal van deze ramen met gesloten doppen heb ik afleggers gemaakt.

het probleem van een koninginnenaflegger of vlieger bij mij is dat het door mijn onervarenheid niet lukt om de koningin te vinden( niet gemerkt). heb gisteren in alle 4 de volken alle ramen stuk voor stuk gecontroleerd met weinig rookgebruik. en heb maar 1 koningin gezien uit een van de twee sterke volken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door tomer » vr 07 jun 2019, 12:05

Als je vorig weekend alle doppen hebt weggehaald en er geen gemist hebt, dan waren het gisteren (donderdag) normaal gezien allemaal open doppen en is er normaal gezien nog niet gezwermd. Indien er toch al gezwermd is en er geen koningin meer is in een volk en ook geen eitjes meer om redcellen van te maken, kan je een raam (met evt doppen) van een andere kast overhangen. Je zal toch wel bvb vegers moeten maken om van de zwermdrang af te raken.

Lippe

Re: zwermsituatie

Bericht door Lippe » vr 07 jun 2019, 12:29

mach schreef:
het probleem van een koninginnenaflegger of vlieger bij mij is dat het door mijn onervarenheid niet lukt om de koningin te vinden( niet gemerkt). heb gisteren in alle 4 de volken alle ramen stuk voor stuk gecontroleerd met weinig rookgebruik. en heb maar 1 koningin gezien uit een van de twee sterke volken.
Ee Q hoef je niet altijd te zoeken. Als je met spaarkasten/simplex imkert kun je overwegen om een rooster tussen de bakken te plaatsen. Daar waar na 3 dagen eitje te vinden zijn zit de moer. De andere bak pak je er dan in zijn geheel af.

Als het goed is heb je op de basiscursus geleerd dat doppen blijven breken zonder verder ingrijpen geen zin heeft :icon-wink:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door Fish » vr 07 jun 2019, 13:14

mach schreef:gesloten doppen
Ik denk dat je iets goed fout doet. Vandaar twee scenario's; de koningin is wél of niet vertrokken vóór de eerste controle:

Is de koningin niet vertrokken, maar je hebt wél gesloten cellen, dan heb je gewoon mazzel gehad. Meestal vertrekt ze zodra de cel gesloten wordt en het weer dit toelaat. Nu kan je iedere keer doppen breken (iedere zesde dag bijvoorbeeld), maar blijkbaar doe je dit te laat want je hebt een tweede keer gesloten doppen gehad. Dan gaat het een keer mis en vertrekt je moer.

Is de koningin wél vertrokken (meest denkbare), dan kan je zeker niet al haar opvolgers om zeep helpen zonder gevolgen. Dan maak je ze namelijk moerloos. Heb je de mazzel dat de koningin nog enkele eitjes heeft gelegd, vlak voor haar vertrek, dan zullen daar massaal redcellen op getrokken worden. Ik geloof dat je dit bij enkele kasten hebt gezien. Haal je vervolgens ook deze redcellen weg, tjah, dan maak je één van de ergste fouten die er op imkergebied is, naar mijn mening.

Zeker omdat ze steeklustig zijn, en het scenario zich 4 keer heeft afgespeeld, heb je de kans dat je enkele kasten hopeloos moerloos hebt gemaakt.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door mach » vr 07 jun 2019, 15:04

Fish schreef:
mach schreef:gesloten doppen
Ik denk dat je iets goed fout doet. Vandaar twee scenario's; de koningin is wél of niet vertrokken vóór de eerste controle:

Is de koningin niet vertrokken, maar je hebt wél gesloten cellen, dan heb je gewoon mazzel gehad. Meestal vertrekt ze zodra de cel gesloten wordt en het weer dit toelaat. Nu kan je iedere keer doppen breken (iedere zesde dag bijvoorbeeld), maar blijkbaar doe je dit te laat want je hebt een tweede keer gesloten doppen gehad. Dan gaat het een keer mis en vertrekt je moer.

Is de koningin wél vertrokken (meest denkbare), dan kan je zeker niet al haar opvolgers om zeep helpen zonder gevolgen. Dan maak je ze namelijk moerloos. Heb je de mazzel dat de koningin nog enkele eitjes heeft gelegd, vlak voor haar vertrek, dan zullen daar massaal redcellen op getrokken worden. Ik geloof dat je dit bij enkele kasten hebt gezien. Haal je vervolgens ook deze redcellen weg, tjah, dan maak je één van de ergste fouten die er op imkergebied is, naar mijn mening.

Zeker omdat ze steeklustig zijn, en het scenario zich 4 keer heeft afgespeeld, heb je de kans dat je enkele kasten hopeloos moerloos hebt gemaakt.

ik heb het gevoel dat dit scenario wat je beschrijft zeker bij 1 middelmatig volk het geval is.

bij de opmerking of ik al iets heb gedaan aan zwermvermindering/voorkoming is al een maand lang regelmatig van de volken 1 a 2 ramen broed afnemen. vorige week na het zien van de zwermcellen voor het eerst heb ik bij al deze volken meerdere ramen broed afgenomen en kunstraat teruggeplaatst. blijkbaar was dit allemaal niet voldoende en had ik beter rond 20 mei een vlieger of veger moeten maken. mooie les voor volgend jaar denk ik maar. ik zit nu in ieder geval met twee vragen:

1) ik verwacht dat de twee "sterke" volken weer zwermcellen zullen aanmaken. is het mogelijk om een zo'n raam van zo'n volk in de volken zonder eitjes te stoppen?

2) als ik weer zwermcellen zie in de twee sterke volken zal ik bij het vinden van de koningin ook meteen vegers van ze maken op de zelfde stand. is het dan mogelijk om 1 "mooie" zwermcel te laten staan zodat ze niet de moeite hoeven doen om redcellen te maken?

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door mach » ma 10 jun 2019, 19:18

ok bedankt voor de reacties.even een update: heb een veger gemaakt van een sterk volk dat alweer zwermcellen liet zien. de twee middelmatige volken hebben massaal redcellen gemaakt. ik laat het nu maar zo denk ik. ik lees veel op het forum over doppen breken maar is dit echt nodig. zouden ze nog de drang kunnen hebben om te zwermen na zo lang moerloos te zijn geweest?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door tomer » ma 10 jun 2019, 20:11

mach schreef: ik lees veel op het forum over doppen breken maar is dit echt nodig. zouden ze nog de drang kunnen hebben om te zwermen na zo lang moerloos te zijn geweest?

Ja natuurlijk zullen ze gaan zwermen en is doppen breken nodig. Dus luisteren naar een tuter... Lang moerloos?? Hoe hebben ze die redcellen dan gemaakt?

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: zwermsituatie

Bericht door mach » ma 10 jun 2019, 20:44

tomer schreef:
mach schreef: ik lees veel op het forum over doppen breken maar is dit echt nodig. zouden ze nog de drang kunnen hebben om te zwermen na zo lang moerloos te zijn geweest?

Ja natuurlijk zullen ze gaan zwermen en is doppen breken nodig. Dus luisteren naar een tuter... Lang moerloos?? Hoe hebben ze die redcellen dan gemaakt?
lang in de zin van een of twee weken. ok in ieder geval dat wordt dus doppen om te voorkomen dat ze alsnog zwermen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten