Ramen van spaarkast in combikast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Ramen van spaarkast in combikast

Bericht door spalma » zo 16 jun 2019, 14:00

Beste imkers,

Helemaal nieuw op dit gebied heb ik een aantal vragen. Ik kon soortgelijke onderwerpen niet vinden op dit forum. Links naar soortgelijke vragen zijn natuurlijk ook welkom!

Wij volgen sinds dit jaar een cursus via NBV en hebben de aflegger van ons cursusvolk kunnen overnemen. Wij hebben een 10-raams combikast aangeschaft alleen komt de aflegger uit een 6-raams spaarkast. Hebben jullie tips hoe wij het beste deze ramen kunnen vervangen? Ik las al veel over oude ramen geleidelijk naar de zijkant plaatsen om deze later te kunnen verwijderen en vervangen.

Op dit moment zitten er in de combikast 6 'oude' (kortere) ramen, 3 nieuwe ramen en 1 (spaarkast)blok. Eén van de kortere (spaarkast)ramen is helemaal uitgebouwd tot aan de onderkant. Moeten we dit verwijderen of laten zitten? Hoe kunnen wij voorkomen dat dit weer gebeurt bij de andere ramen? We hebben gelezen over het verlengen van de ramen met hout, maar hoe kunnen wij dit gemakkelijk bevestigen als de ramen al in gebruik zijn door de bijen?

Ook ben ik benieuwd waarom de bijen nog steeds speeldoppen maken terwijl ze genoeg ruimte hebben en wij niet verwachten dat ze gaan zwermen?

Alle tips zijn welkom! Wij willen heel graag meer leren.

Groet,
Sjoukje :be8:

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Ramen van spaarkast in combikast

Bericht door gijs.v » ma 17 jun 2019, 06:56

De kortere ramen kan gewoon uitfasren net als je normaal doet met raatvernieuwing. Stukje raat onder het raam is niet heel praktisch maar de bijen doen het er goed op.

Na een tijdje zijn de oude ramen weg en zit je op de gewenste rammmaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten