Na kunstzwerm geen doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Na kunstzwerm geen doppen

Bericht door Tieme » di 18 jun 2019, 10:06

Ik heb een miniplusvolkje zonder moer dat niet darrenbroedig is en ook geen doppen aanzet. Is gekrompen van 30 raampjes naar gisteren nog drie. Hele rustige bijtjes die hun lot schijnbaar blijmoedig ondergaan. De moer in dit volkje is in de winter gestorven. Gisteren heb ik het volkjes afgeklopt ze kunnen zich nu inbedelen bij een ander gammel volk. Ze renden naar binnen. Ik weet niet of ze daar nu de moer gaan molesteren, maar die heeft niet lang meer te gaan dus dat is ook geen ramp. Als het goed gaat wordt het hele setje verenigd met een ander volk met overjarige moer. Lekker opruimen.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Na kunstzwerm geen doppen

Bericht door sailor1957 » di 18 jun 2019, 19:17

Vandaag nogmaals gekeken en uiteindelijk een tweetal miezerige doppen gevonden. Heb een raam uit een ander volk waar wat doppen op zaten ingehangen.
Doppen zijn van dezelfde leeftijd.

Met vriendelijke groet,
Jos

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Na kunstzwerm geen doppen

Bericht door sailor1957 » zo 30 jun 2019, 14:07

Eergisteren in het volk gekeken en gezien dat beide doppen uitgelopen zijn.
Nu maar een paar weken wachten en ondertussen de vliegplank lezen om te zien wanneer er stuifmeel wordt binnengebracht.

Met vriendelijke groet,
Jos

Scherpenheuning
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 jul 2019, 22:09
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Na kunstzwerm geen doppen

Bericht door Scherpenheuning » di 02 jul 2019, 22:38

Ik heb dit dit jaar ook gehad: broedaflegger gemaakt, week later controle: geen doppen, geen open broed meer, in het oorspronkelijke volk wel volop nieuw broed.
Na nog een week nog steeds geen nieuw broed en na grondige controle van de drieramer geen moer gevonden. Dan maar een nieuw raam uit een andere kast met jonge larven en eitjes ingehangen. Week later: zelfde resultaat als eerst: geen doppen, geen broed en geen moer.
Dan maar uit armoe een leggende koningin ingevoerd en die legt er nu nog vrolijk op los in de ondertussen zesramer.
Ik heb ook echt geen idee waarom de koppigaards geen doppen wilden trekken. Ook ik weet 100% zeker dat er geen (jonge) moer aanwezig was.

Groeten,

Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrianE, Google [Bot] en 66 gasten