Drachtarme periode?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ashish
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 13:19
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Hybride
Locatie: Zeist
Contacteer:

Drachtarme periode?

Bericht door Ashish » do 20 jun 2019, 18:00

Dag collega's,

volgens de kalender is er nu een drachtarme periode, begrijp ik.....ik vind het lastig om dat in de realiteit te bepalen. Ik woon in een vrij bio-divers gebied tussen Zeist en Driebergen.
Moet ik bijvoeren met suikerwater als dat klopt?
Ik haal geen honing van mijn volken.
Één volk is een zwerm die ik drie weken geleden heb gehuisvest, in de dagen na aankomst in een periode van een week 1,5 kilo suikerwater gevoerd (1:1).
Nu nog een zwerm gevangen, eergisteren, daar ben ik hetzelfde mee van plan....
Maar is dit echt nodig? Ik heb geen belang bij snelle bouw, behalve dat ik graag volken wil die de winter overleven.
Bedankt voor jullie hulp alvast!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Hans van der Post. » do 20 jun 2019, 19:25

Welke kalender hanteer je?

Een zwerm moet voorraad krijgen en dus raat bouwen daarvoor is suiker/honing nodig wat gehaald wordt of gevoerd.
een raam met voer is voor de noodvoorraad van die voorraad bouwen bijen geen raten.
Dus je zal met mate - per dag - moeten voeren. Ik voer zwermen een jampot per dag, tien dagen lang.
Na tien dagen moet er minstens boven het beginnend broednest vijf cm verzegelt voer zitten.
!Hans.

Ashish
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 13:19
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Hybride
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Ashish » do 20 jun 2019, 19:54

Dank je Hans,

ik zag een diagram van de WUR geloof ik....
Met jouw advies zal ik de eerste zwerm van drie weken geleden nog even controleren en zo nodig bijvoeren...

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Matthijsb » do 20 jun 2019, 20:31

Ik voer zwermen niet bij, als ze ergens anders terecht waren gekomen, in een holle boom, hadden ze zichzelf ook moeten redden. Gaat prima.

Enkel zelfgemaakte afleggers voer ik bij, als de weersomstandigheden niet voldoende zijn om zelf voedsel te halen in het begin.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Hans van der Post. » do 20 jun 2019, 22:37

Matthijsb schreef:Ik voer zwermen niet bij, als ze ergens anders terecht waren gekomen, in een holle boom, hadden ze zichzelf ook moeten redden. Gaat prima.
Enkel zelfgemaakte afleggers voer ik bij, als de weersomstandigheden niet voldoende zijn om zelf voedsel te halen in het begin.
Die Matthijs. Heb je daar al jaren ervaring in?
!Hans.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Haico » vr 21 jun 2019, 01:27

Ik heb geen jarenlange ervaring, maar als het even kan voer ik zwermen niet. Kwestie van goed in de gaten houden. Als ze voldoende bouwen en halen dan hoef je, mijns inziens, niet te voeren. Bij mij bloeien de lindes, witte klaver, koolzaad en bramen; voldoende te halen dus.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door tomer » vr 21 jun 2019, 01:39

Wat voeren kan nooit kwaad, ook al is er dracht, dan ben je tenminste zeker dat ze goed bouwen, dus een goede start krijgen en wat reserves kunnen aanleggen. Je hoeft dan niet steeds te gaan controleren of ze nog niet verhongeren. Wat zijn de voordelen van niets voeren?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door oldtimer » vr 21 jun 2019, 08:38

Het is erg kort door de bocht. Het is een kwestie van weten waar je mee bezig bent! Een zwerm neemt voor vertrek 3 dagen eten mee, meer hebben ze niet!!
Verdiep je er eens in. Bij mij barst het momenteel ook van de Lindenbloei, eerder de kastanje, maar er komt nauwelijks of niets aan nectar binnen.
Een zwerm krijgt van mij, groot of klein, een pak fondabee op de dekplank, zo heb ik dat geleerd :handgestures-thumbup: en is nog nooit misgegaan. Binnen een week kan HM leggen op nieuw uitgebouwd raat.

Haico schreef:Ik heb geen jarenlange ervaring, maar als het even kan voer ik zwermen niet. Kwestie van goed in de gaten houden. Als ze voldoende bouwen en halen dan hoef je, mijns inziens, niet te voeren. Bij mij bloeien de lindes, witte klaver, koolzaad en bramen; voldoende te halen dus.
Alexander (Lex)

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Matthijsb » di 25 jun 2019, 23:58

Nee, dat niet Hans, maar ik heb wel vertrouwen in de natuur, dat die zichzelf kan redden.
Hij schreef er ook bij, dat hij geen belang heeft bij een snelle groei, daar waar jij meer de aandacht op legt met, dat je na tien dagen al 5cm voer er in zou moeten hebben.

Waar wel rekening mee gehouden moet worden is de hoeveelheid volken die bij elkaar staan. Veel volken, in een klein dracht gebied of in een tijd met weinig dracht, lijkt het me wel verstandig om bij te voeren. Bij een klein aantal volken zou dat naar mijn idee niet nodig zijn.
Enkel als je ze snel wil laten groeien.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Drachtarme periode?

Bericht door Tieme » wo 26 jun 2019, 08:06

Om volken in topconditie te krijgen voor winter en het volgende jaar, mogen volkjes geen honger kennen. Pak deeg erop is gewoon een goede zaak. Bijen zijn huisdieren en die moet je verzorgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten