Wisselen van moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Wisselen van moer

Bericht door Gino » vr 21 jun 2019, 17:47

Nu wil ik in een paar hoofdvolken een nieuwe moer invoeren en de oude eruit maar heb altijd geleerd dat je dat het beste kunt doen als er geen broed in zit anders is er een grote kans dat de nieuwe Q niet wordt aangenomen.

Nu heb ik de moeren die al in de kooitjes zitten, ben ik nu gedwongen om dit protocol te volgen om de risico beperkt te houden of zijn er eventueel ook nog andere opties behalve invoeren in een kleine volkje met jonge bijen en dan later verenigen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wisselen van moer

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 jun 2019, 20:01

Twee vragen, wat voor een bijen heb je en wat voor een soort koningin wil je invoeren
Het gaat gemakkelijk als de bijen en moer van het zelfde soort zijn.
Nog gemakkelijker is het als dit met een klein volkje gaat, als de moer in haar eigen bijen (dochters)loopt.
!Hans.

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Wisselen van moer

Bericht door Gino » vr 21 jun 2019, 21:31

Hans van der Post. schreef:Twee vragen, wat voor een bijen heb je en wat voor een soort koningin wil je invoeren
Het gaat gemakkelijk als de bijen en moer van het zelfde soort zijn.
Nog gemakkelijker is het als dit met een klein volkje gaat, als de moer in haar eigen bijen (dochters)loopt.
Het zijn carnica volken waarin ik een carnica p moer in wil voeren. Ik stond er ook aan te denken om in te voeren in een klein volk met jonge bijen en later verenigen maar zit weer met de vraag hoe ik ze weer het beste met elkaar kan verenigingen omdat ik alleen maar 3 raams kastjes heb en werk verder met spaarkasten.

Verdere tips zijn van harte welkom en Hans bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wisselen van moer

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 jun 2019, 22:52

Als je drieramers met een open bodem bezit mik je wat jonge bijen in (twee ramen afslaan) een uitgebouwde een kunstraat en een raam met voer.
Zorg dat je weet waar de oude moer zit laat deze in de grote kast. Zet de bodemschuif van de drieramer open laat het "volkje" zich moerloos voelen (4 uur) - vlieggat dicht! :)

Zet de kastjes op een andere plek anders vliegen ook de bijen van 10 dagen af.
Kweek de volkjes op en als er een raam met broed is uitgelopen kun je deze met het hoofdvolk met een krant verenigen.
!Hans.

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Wisselen van moer

Bericht door Gino » za 22 jun 2019, 01:37

Hans van der Post. schreef:Als je drieramers met een open bodem bezit mik je wat jonge bijen in (twee ramen afslaan) een uitgebouwde een kunstraat en een raam met voer.
Zorg dat je weet waar de oude moer zit laat deze in de grote kast. Zet de bodemschuif van de drieramer open laat het "volkje" zich moerloos voelen (4 uur) - vlieggat dicht! :)

Zet de kastjes op een andere plek anders vliegen ook de bijen van 10 dagen af.
Kweek de volkjes op en als er een raam met broed is uitgelopen kun je deze met het hoofdvolk met een krant verenigen.
Het probleem is dat de drieramer niet binnen het kader van de spaarkast valt. Zo krijg ik de deksel ook niet dicht.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wisselen van moer

Bericht door tomer » za 22 jun 2019, 02:45

Je zet de drieramer gewoon op de grote kast met een vel krantenpapier tussen, het deel van de grote kast wat open is dek je af met een plank. Geen deksel nodig. Moest de kast niet beschut staan, kan je het geheel met bvb een vuilniszak overdekken indien regen.
Na 2 dagen hang je de ramen uit de drieramer in de grote kast.
Of je hangt de ramen van de drieramer in een lege broedbak en je zet 2 gelijke kasten op elkaar...

Lippe

Re: Wisselen van moer

Bericht door Lippe » za 22 jun 2019, 08:11

Ik gebruik bij het verenigen een extra BK, maakt niet uit of daar maar 3 raampjes bijen in zitten. Na een paar dagen de ramen herschikken en klaar.

Bij het invoeren van een P-moer neem ik overigens geen risico. Ik maak een broedloze schudzwerm op de Hennie Kroese manier met jonge bijen van open broed. Die laat ik een paar uur brommen en dan de moer met kluisje en suikerslot er in. Dan 2 nachten in de koele donkere schuur voor het hamoniseren en in de avond openen op een plek waar de bijen niet terug kunnen vliegen naar de kast waar ze uit komen.

Het volk waar de moer uit vervangen moet worden melk ik leeg en voeg het broed bij de jonge volken, zodat ze op sterkte de winter in gaan. Nadeel van deze manier is wel dat je de productiviteit van de jonge moeren niet meer kunt vergelijken en varroa in de jonge volken brengt.

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Wisselen van moer

Bericht door Gino » za 22 jun 2019, 22:30

Dank jullie wel allemaal voor al jullie reacties!

In één van de hoofdvolken ging ik vandaag kijken want er zat een JK in die op het moment staat om haar eerste eitjes te leggen. Dacht als ik nu geen OB in zie en met geluk de Q tegen kom dan vis ik haar eruit zodat ik de nieuwe Pmoer in kan voeren. Ben haar gelukkig tegen gekomen en heb der verwijderd. Ff later kijken of de nieuwe is aangenomen.

Na deze mee valler had ik ook een tegen valler mee gemaakt. In een ander volk was ik ook de koningin tegen gekomen die nog niet was gemerkt wat ik dus op dat moment wou doen. Ze was zo snel dat ze er tussen uit is geglipt en vandoor is gegaan wat voor mij de eerste keer is. Is er nog een kans dat ze terug komt in de kast of ben ik der kwijt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten