potdeksels

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

potdeksels

Bericht door pjsss » vr 28 jun 2019, 10:00

Kleine hobby'isten zoals ikzelf hergebruiken waarschijnlijk de potten die de liefhebbers (met plezier) terugbrengen, maar hergebruiken jullie ook steeds de deksels of alleen als er geen zichtbare sporen zijn, of bol staan, ... ? Wat zijn de ervaringen bij jullie afnemers ? NIeuwe deksels zijn de grote kost nu niet.

Kan iemand me zeggen wat het verschil is voor de standaard deksels tegenover die 'met inlage' ?

happy harvesting :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Hans van der Post. » vr 28 jun 2019, 10:42

Potten die ik terug krijg worden gewassen. Deksels mogen geen sporen van gebruik zijn.
Je verkoopt een goed product en daar hoort geen spoor van her-gebruikt te zien zijn.
Laten we niet kleinzielig zijn.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 28 jun 2019, 12:36

Voor potten heb ik een heel inzamelingscircuit. Na diverse keren afwasmachine worden die weer hergebruikt. Deksels gebruik ik alleen maar nieuw gekocht. Als je deksels afwast, is het erg moeilijk om ze droog te krijgen, zeker bij die omgekrulde randjes waar vocht in blijft zitten. De kosten van een deksel zijn minimaal, ik bezuinig hier niet op.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door tomer » vr 28 jun 2019, 12:50

Klopt het dat jullie in Nederland standaard metalen deksels gebruiken? In België heeft de standaard honingpot (500g) een gele plastic deksel.
Een deel van de potten komt terug en hergebruik ik, ook de deksels. Ik denk dat ik ga overschakelen naar potten met metalen deksel, omwille van het plasticprobleem.
Maar ben niet zeker van wat de grootste impact op het milieu heeft, metaal moet ook ontgonnen worden, veroorzaakt ook veel CO2 enz...?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Erick » vr 28 jun 2019, 16:27

tomer schreef:................Maar ben niet zeker van wat de grootste impact op het milieu heeft, metaal moet ook ontgonnen worden,
Metaal kan hergebruikt worden, het wordt omgesmolten en weer voor nieuwe producten gebruikt. :whistle: dus alle oude metalen deksels bewaren en aan de oud ijzer boer meegeven :D of zelf bij de schroot handelaar inleveren, dat levert nog een paar cent op. :lol:

Verder geschreven bij nader inzien niet moeten plaatsen.
Laatst gewijzigd door Erick op za 29 jun 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door tomer » vr 28 jun 2019, 17:05

Wel om in procenten te spreken...de staalindustrie is goed voor 8% van de wereldwijde CO2 uitstoot, ik vind dat niet niks. Die industrie draait nog grotendeels op kolen, dus een fossiele brandstof.
Plastic kan ook gerecycleerd worden, als het correct wordt ingezameld en gesorteerd wordt per soort plastic.
Bij ons gaan zulke plastic deksels in de "roze zak", samen met botervlootjes, yoghurtpotjes, plastic zakken, verpakkingsfolie, enz... Helaas gebeurt dat sorteren en herwerken niet volledig en heb je altijd downcycling en plastic dat verbrand wordt en in het milieu, oa oceanen terecht komt.
Daarmee dus de vraag... wat is de meest milieubewuste keuze om je honing in te verpakken? Al bij al denk ik dan toch een metalen deksel... :think:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Erick » za 29 jun 2019, 11:18

Bij nader inzien niet moeten plaatsen
Laatst gewijzigd door Erick op za 29 jun 2019, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door tomer » za 29 jun 2019, 12:09

Tja...sorry, maar ik ga in dit topic niet met klimaatontkenners beginnen discussiëren.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Toxiq » za 29 jun 2019, 12:46

Er werd mij laatste verteld dat je deksels niet eens mag hergebruiken (iets met warenwet enzo)
Ok, geen probleem.... maar wij hebben een vrij groot circuit met verzamelaars die veel lidl potten aanbrengen, de etiketten gaan er makkelijk af maar hoe kom je nou aan deksels van de goede maat ? en/of beter gezegd hoe weet ik wat de goede maat is (doorsnede zal nog wel gaan, maar heb je ook te maken met de spoed van het draad ?)

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: potdeksels

Bericht door Eddy Geurtsen » za 29 jun 2019, 14:40

De gemakkelijk te openen potten met zo'n aangepast twist-off deksel zijn 63 mm deksels. Er zijn ook nog veel 66 mm deksels in omloop. De spoed van die deksels is universeel, geen probleem. Deksels zijn overal te koop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten