Broed boven en onder moerrooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Scherpenheuning
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 jul 2019, 22:09
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Broed boven en onder moerrooster

Bericht door Scherpenheuning » di 02 jul 2019, 22:24

Dag collega's,

Ik had pas een nieuwe koningin gekweekt in een van mijn productievolken (oude moer weggenomen en het volk doppen laten trekken) na een paar weken was het nieuwe moertje geboren en aan de leg. Bij controle daarnet was er zowel in de honingzolder als in de broedkamer open en gesloten broed aanwezig. Is het mogelijk dat een jonge moer nog klein genoeg is om door het moerrooster te kunnen? (Inox) indien dit kan, hoe lang duurt het voor zo'n moertje groot genoeg is om er niet meer door te kunnen? Heeft iemand dit nog ooit voorgehad?
Of wil dit sowieso zeggen dat er ergens een te grote doorgang is in het rooster?
Ik heb het rooster gecontroleerd maar vind niet direct iets wat mis is.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groeten,

Jan

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door crunx » di 02 jul 2019, 23:25

Zit je inox rooster in een lijst?
Is je rooster verbogen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door A.A. Staals » wo 03 jul 2019, 05:29

Scherpenheuning schreef:......., hoe lang duurt het voor zo'n moertje groot genoeg is om er niet meer door te kunnen?
Of wil dit sowieso zeggen dat er ergens een te grote doorgang is in het rooster?


Jan
Moer wordt niet groter. Alleen achterlijf kan variëren.

ad staals

Scherpenheuning
Berichten: 3
Lid geworden op: di 02 jul 2019, 22:09
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door Scherpenheuning » wo 03 jul 2019, 06:52

De rooster zit inderdaad in een lijst en is niet gebogen.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door marc17960 » wo 03 jul 2019, 07:37

Heb dit dit jaar ook meegemaakt. Moer in de onderste bak gezet, daarop moerrooster en dan de honingzolder, dit met het oog om als pleegvolk te gebruiken. Aangezogen doppen ingehangen en na 3 dagen keken of alles goed was en hoeveel er aangenomen waren. 5 stuks aangenomen en waren bijna gesloten. Een paar dagen later willen inkooien en alles weg, wel hadden ze nieuw raat gebouwd tegen de resterende niet aangenomen doppen. Bijen weggeveegd en dan gemerkt dat er eitjes in lagen :o Koninginnenrooster was een nieuw rooster, gevolg: dit gebruik ik nu om tegen 1 kant een raampje te hangen als ik koninginnen kweek, zodat ze de doppen niet toebouwen met raat.
one whisky a day, keeps the doctor away

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door Marcje » do 04 jul 2019, 23:13

Ook hier met ongeveer zelfde raadsel met een zeer netjes afgewerkte KG rooster
Tijdens een controle van de honingzolders kwam ik 1 raam met mooi gesloten werksterbroed tegen , ongeveer een 50 tal cellen
Direct de broedkamer nagezien, en ook daar nog mooi broed en eitjes met gemerkte KG van vorig jaar
Heb er ook geen verklaring voor, al kan het bijna niet anders dan door de oude KG die ergens een doorgang in het rooster heeft gevonden, en bovenal heeft ze deze doorgang ook nog eens snel teruggevonden , raar....
Fantastisch hoe deze diertjes ons keer na keer voor een raadsel stellen :D

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Lippe

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door Lippe » vr 05 jul 2019, 07:57

De enige verklaringen die er volgens mij zijn is of het rooster is defect, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.

De 2e verklaring die ook al vaker is geoppert op het forum is een imkerfout. Bij controle het rooster verwijderen en bij het sluiten van de kast wordt het rooster omgekeerd teruggelegd. De moer loopt net toevallig op het rooster en zit vervolgens in je HK.
Dit verklaart overigens niet waarom je zowel boven als onder het rooster open broed hebt zitten.

Tot slot leeft vaker het idee dat bijen die geboren worden nog groeien. De basiscursus leert ons dat wanneer een bij haar of zijn ‘imago’ heeft, ze niet meer groeien. Kleine pasgeboren bijen bestaan niet. Die zijn net zo groot als een oude vliegbij van 6 weken.
Een Q kan niet door het rooster, omdat haar borst dikker is, niet omdat haar bips dikker is. Een ervaren imker kan wel het verschil zien tussen een bevruchte of onbevruchte Q.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Broed boven en onder moerrooster

Bericht door maartenkleijne » vr 05 jul 2019, 08:47

Vele jaren geleden was er een artikel over bijen die eitjes naar boven het rooster kunnen verslepen, t/m moerdoppen boven het rooster creëren.

Mijn zwager heeft meegemaakt bij zijn overlarf-project dat de larfjes uit kunstdoppen boven het rooster waren versleept naar nieuw gebouwde natuurdoppen nog steeds boven het rooster.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten