Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door m.kolsters. » vr 05 jul 2019, 14:20

Een bijen nest verdelgen kan niet zijn met te veel bijen 70000 in zo een schoorsteen, een zwavel kaartje is gevaarlijk van wegen brand.

En dan aller ergste is de geur van al die doden bijen.

Bij deze schoorsteen kan je de boven plaat weg nemen met een hoog werker en de raat er zo uit halen met bijen er aan, telkens stukken snijden en in een kast zetten, dan wel ramen er tussen omdat je anders te veel bijen dood drukt.
Zeker een emmer voor de honing, zo kan je alles mooi verdelen.
Als alles is gebeurd varoa gaas in de open voegen slaan en er komen geen bijen of wespen en hommels meer in.

Een heel mooi werk maar wel zwaar, maar dan heb je ook wat, heb zelf 2 maal bijen verwijderd op aan vraag van de bewoners en de kosten zijn voor die het aan vraagt.
Tinus Kolsters

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door tomer » vr 05 jul 2019, 16:46

Als ze niet te diep zitten en de mensen willen betalen voor een hoogtewerker, is het te proberen. Helaas zullen de meeste mensen kiezen voor de gemakkelijke (goedkope) oplossing.

Ik denk toch aan een grote nazwerm, anders zou het wel heel toevallig zijn dat er een totaal andere zwerm hangt, nét op de dag dat er een nazwerm uit de schoorsteen verwacht wordt.

Dat wil ook zeggen dat een groot deel van de bijen nu uit de schoorsteen is en er de volgende dagen nog wat kleinere nazwermpjes kunnen afkomen. Als nu onmiddellijk een kast voor het gat wordt geïnstalleerd, met een trechter uit gaas zodat ze niet meer terug in de schouw kunnen, kan het volk mét nieuwe koningin weggevangen worden. Je hebt hier maar enkele dagen tijd voor, daarna komt de koningin niet meer uit de schouw. De verbinding tussen kast en muur goed passend maken met bvb schuimrubber. Bij het kleinste spleetje tussen kast en muur gaan ze langs daar ipv via de kast en trechter. Ook alle overige kiertjes in de muur dichtmaken (binnen en buiten), want ze vinden snel een andere opening!
Dan ZOU het kunnen lukken, maar ik ben benieuwd welke zot zich daarmee gaat bezighouden (zelf woon ik te ver af) :D

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 16:59

Tomer,

Die nazwerm zou kunnen het is inderdaad té toevallig haast.
Echter tegenargumenten zijn:
-machtig steeklustig, maak ik alleen maar mee met volken die lang hebben gevlogen.
-volkje laat geen ander beeld zien wat betreft vliegen op en rond de schoorsteen; constateert de bewoonster, maar ik ook in die -maar- 2 keer dat ik er ben geweest (zelfde weer etc)

Helemaal gelijk wat betreft de jonge moer en dat die zich nog wil laten bevruchten. inderdaad weinig tijd mochten we die willen hebben.
Je genoemde trechter: bedoel je een bijenuitlaat? die is echter te klein voor een koningin,toch?

"afvangen" Is zo wie zo een beter oplossing dan verdelgen want wat Kolster schrijft:
En dan aller ergste is de geur van al die doden bijen.
Ik denk dat hij daarmee gelijk heeft.

Al met al; wie gaat het doen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door tomer » vr 05 jul 2019, 17:55

Koningin kan denk ik wel door een bijenuitlaat, maar beter is een trechter uit varroagaas, groot genoeg en opening bovenaan, zodat die niet kan verstopt raken met dode of paniekerige bijen. De opening in een bijenuitlaat gaan de bijen na een tijdje ook vinden, die van een trechter uit gaas niet.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door m.kolsters. » vr 05 jul 2019, 19:45

Voor de imker die dit aan durft, er komen wel was wafels van een meter uit of meer. Het is wel goede was en je kan er zelf weer goede wafels van maken. de schoorsteen is wel 1,50 m in het vierkant en 2 meter diep er zit een ronde pijp in, en de rest is bijen was, het wordt de lust van je leven om dit op te lossen. Als de mensen tegen mij zeggen breek maar af is het met een halve dag gebeurd.
Tinus Kolsters

Zee_Bij
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 jul 2019, 23:53
Imker sinds: hopelijk snel
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Moet ik nog kiezen
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Zee_Bij » zo 07 jul 2019, 00:00

Is het niet mogelijk om de bijen uit te roken? Het hele doel van de beroker is immers om de bijen hun instinct van een bosbrand te laten volgen. De bijen zitten in een schoorsteen dus als je een *Klein* vuurtje maakt zou je verwachten dat de bijen zouden vertrekken. Dan leg je als ze vertrokken zijn een plaat op de schoorsteen zodat ze niet terug kunnen komen en laat je een paar dagen later met een groot vuur alle wax smelten(wordt wel een bende) en dan nog even de schoorsteen veger er doorheen. Probleem opgelost en bijen gered :be3:

Zee_Bij
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 jul 2019, 23:53
Imker sinds: hopelijk snel
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Moet ik nog kiezen
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Zee_Bij » zo 07 jul 2019, 00:06

Om aan te vullen op het berokingsidee: het gaat eerst echt alleen om het beroken en niet om het vuur!! Je hebt anders kans dat het bijennest naar beneden valt. https://www.youtube.com/watch?v=Kl4YV-sxhNA onder deze video kun je lezen dat het met vuur was gedaan waardoor het nest naar beneden viel.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Tieme » wo 10 jul 2019, 05:57

Met een groot vuur alle was smelten zal je een mooie schoorsteenbrand opleveren.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Schoorsteenvolk verwijderen? creatieve en avontuurlijke imker gezocht.

Bericht door Atlas2 » wo 10 jul 2019, 17:43

Zo zo het er ongeveer van binnen uitzien;



Bienenvolk aus Baumstamm umsiedeln / retten

https://youtu.be/-kpTju0b9q4
(alleen; om nu die schoorsteen om te gaan z
"zagen". )
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten