Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fish » wo 10 jul 2019, 10:40

Bovenaan beginnen, de dekplank krijg je er toch zeker wel af? Als je alle ramen een keer los hebt gehad krijg je de bak zelf ook wel los. Zou het probleem niet zijn dat de bovenste bak te zwaar is geworden?

Lippe

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Lippe » wo 10 jul 2019, 15:13

Astrid Schoots schreef:Een metaaldraad erdoorheen trekken zal zeker goed werken op de markt met grote boerenkazen, maar als je er twee kasten mee wilt loskrijgen, vrees ik dat je dan zoveel bijen doormidden hebt gesneden dat het volk snel zal overkoken als de kast eenmaal open is, denk je niet?

De tip van Eddy om in fasen te werken en evt eerst de ramen over te zetten, lijkt me een goede oplossing als de kasten muurvast zitten, want idd het is meer het probleem van verkleefde ramen dan verkleefde bakken.

Heb er ooit een filmpje van gezien op youtube van volgens mij Fat Bee man. Het is inderdaad niet echt een bijvriendelijke methode, maar wel effectief. De tip van Eddy is beter, maar als dit niet werkt moet je wat.
Misschien werk ik al te lang met makke lammetjes. Ik word tegenwoordig al zenuwachtig als de bijen over de oortjes beginnen te lopen.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fieke01 » wo 10 jul 2019, 16:15

Voor zover ik van haar heb begrepen kreeg ze de honingzolder er nog wel af. Maar verder dan dat geraakte ze niet meer.
Ik verwacht dus inderdaad een hoop aan elkaar "gegroeide" ramen en heel wat propolis.
Het feit dat zij zelf vreselijk allergisch is maakt waarschijnlijk dat ze niet goed durft. Daarom ga ik het samen met mijn vriend proberen.
En het is waar wat jullie zeggen, als je het deksel er al af kan halen ben je al een heel eind natuurlijk.
Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Toxiq » wo 10 jul 2019, 16:45

Misschien wat off topic, maar wat me verbaasd is dat er kasten niet een kleine uitsparing ingefreesd hebben waar je een kastbeitel of iets dergelijke tussen kan steken
Als er eenmaal iets tussen zit is het loswrikken vaak een stuk makkelijker

Ik zie mijn vrouw ook vaak wroeten met haar beitel waardoor kasten beschadigen, een mooi winterklusje is dus een randje wegfrezen, een cm of 5 is voldoende en hoeft niet het hele draagvlak te zijn

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fieke01 » do 11 jul 2019, 08:55

Toxiq schreef:Misschien wat off topic, maar wat me verbaasd is dat er kasten niet een kleine uitsparing ingefreesd hebben waar je een kastbeitel of iets dergelijke tussen kan steken
Als er eenmaal iets tussen zit is het loswrikken vaak een stuk makkelijker

Ik zie mijn vrouw ook vaak wroeten met haar beitel waardoor kasten beschadigen, een mooi winterklusje is dus een randje wegfrezen, een cm of 5 is voldoende en hoeft niet het hele draagvlak te zijn

Ik geloof dat die kasten van eigen makelijk zijn, er zitten handvaten tegenaan vastgevezen.
Ikheb zo'n houten hefboomdingetje om segeberger rompen uit elkaar te halen maar zelf nog niet nodig gehad.
Onze rompen worden gelukkig niet vastgekit en ik had de randen preventief met vaseline ingesmeerd.
Maar haar kasten zijn echt heel oud en niet meer in goeie staat. Ze wil ook nie teveel meer investeren, wat ik begrijp dus zullen we kijken hoe we haar kunnen helpen.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Fieke01 » di 16 jul 2019, 09:28

Het is gelukt! Dankzij jullie geweldige tips, het is een combinatie van allemaal geworden.
Er waren een paar rompen bij die inderdaad al ingefreesd waren, maar de meeste waren helemaal glad rondom... lekker hoor!
Het is uitgedraaid op een gigantische smeerboel met druipende honing en kapotte raat overal maar alles is mooi opgekuisd en weer handelbaar.
Ik heb de dame in kwestie de raad gegeven om eens te kijken en een aantal van die opvijshandvaatjes te halen. Die kan je gemakkelijk en snel op die rompen vijzen en dan heeft ze zelf ook weer wat meer grip.
We hebben ineens de honing eraf gehaald om dan zondag te slingeren... een heel gedoe maar het was echt de moeite niet meer om een bijenuitlaat te plaatsen in die gigantische chaos!
Ik had het nog nooit meegemaakt, zwart van de bijen zag het maar ze waren nog redelijk rustig, niemand gestoken en met 3 ging het redelijk snel.
Zo hebben we 2 kasten voor en 2 kasten na de middag gedaan.
Bedankt allemaal!

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Houten bijenkast niet meer open te krijgen

Bericht door Toxiq » di 16 jul 2019, 11:55

Eind goed, al goed... :handgestures-thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten