Dadant us 12 bouwtekening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 15:18

tomer schreef:Voor die prijs kan je ze zelf niet maken.
Mee eens, wilde ideeën die ik had verdwenen als sneeuw voor de zon met de prijzen die dergelijke kasten kosten

Vliegplanken klopt, die zitten overigens bij de kasten van honingmagazijn wel inbegrepen (zijn ook van betere kwaliteit, de geller plankjes vallen na 1 seizoen uit elkaar, die van H. magazijn zien er nu na 2 seizoenen nog prima uit)
Word het verschil weer wat kleiner

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Tieme » di 16 jul 2019, 17:21

Vliegplanken zijn onnodig. Ik heb ook 12-raams dadant blatt. Ik wou dat ik daarmee ooit begonnen was. Wat een fijne kasten. Alleen de bodem heb ik aangepast (met gaas over de hele bodem) im goed mijten te kunnen tellen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » di 16 jul 2019, 20:29

Thieme, een vraagje uit nieuwsgierigheid, wat maakt voor jou de blatt kast zo fijn, heb je de gewone US overwogen
Inmiddels is bij ons alles omgebouwd naar US en dat werkt prima, mijn vrouw vind de oortjes van de US ramen soms iets te klein, met name als de ramen goed vol/zwaar zijn

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Tieme » wo 17 jul 2019, 07:50

Dadant Blatt en Dadant US is qua werk gemak en alles gewoon hetzelfde.

Het mooie van Dadant Blatt vind ik de link met miniplus. twee koppelbare miniplus raampjes vormen een Dadant Blatt honingkamerraam. En dat maakt het mogelijk raampjes te laten bouwen door grote volken om kleine volkjes mee te helpen. Om miniplus in de winter aan de gang te houden kan ik er nu voor kiezen om vele kleine torentjes miniplus te maken of een stapel Dadant Blatt honingkamers.

Als je nu spullen koopt bij Holtermann heb je het voordeel dat ze dadant blatt en dadant US dezelfde buitenmaat hebben gegeven. dat is handig. Alleen is het gemaakt van Lindehout en dat kan ik als houtman niet voor bijenkasten die buiten staan gebruiken.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door oldtimer » wo 17 jul 2019, 07:58

Tieme schreef:Dadant Blatt en Dadant US is qua werk gemak en alles gewoon hetzelfde.

het gemaakt van Lindehout en dat kan ik als houtman niet voor bijenkasten die buiten staan gebruiken.

groeten,
Tieme
Dat is voor een heel groot deel een kwestie van goed behandelen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Tieme » wo 17 jul 2019, 08:49

Hi Lex,

Inderdaad. En onder een afdak kan het prima. Maar in de open lucht en dicht bij de grond moet je het niet gebruiken.

groeten,
Tieme

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » wo 17 jul 2019, 08:51

Tieme schreef:Dadant Blatt en Dadant US is qua werk gemak en alles gewoon hetzelfde.

Het mooie van Dadant Blatt vind ik de link met miniplus. twee koppelbare miniplus raampjes vormen een Dadant Blatt honingkamerraam. En dat maakt het mogelijk raampjes te laten bouwen door grote volken om kleine volkjes mee te helpen. Om miniplus in de winter aan de gang te houden kan ik er nu voor kiezen om vele kleine torentjes miniplus te maken of een stapel Dadant Blatt honingkamers.

Als je nu spullen koopt bij Holtermann heb je het voordeel dat ze dadant blatt en dadant US dezelfde buitenmaat hebben gegeven. dat is handig. Alleen is het gemaakt van Lindehout en dat kan ik als houtman niet voor bijenkasten die buiten staan gebruiken.

groeten,
Tieme
Thieme, bedankt voor je toelichting, dat van de miniplus vs een blatt kast, dat wist ik niet, leuk/handig om te weten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mick en 64 gasten