Dadant us 12 bouwtekening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Yama » za 13 jul 2019, 17:01

Hallo,

Ik ben op zoek naar een bouwtekening van een Dadant us 12 kast.
Heeft iemand deze? van een 6 rms is er voldoende te vinden maar een 12 rms niet.
Of maakt iemand Dadant us 12 tegen een schappelijke prijs? neem dan contact met mij op.

mvg

Yama

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Erick » za 13 jul 2019, 17:37

Zoek functie wil ook eens helpen:
Dadant us bouwtekening?
Yama schreef:........van een 6 rms is er voldoende te vinden maar een 12 rms niet...........
Twee maal de maat van een 6 raams nemen en dan twee keer de dikte van de zijkant eraf trekken dan heb je de maat van een 12 raams

of

de binnenmaat van een 6 raams nemen en dan de buiten maat van een 6 raams erbij optellen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door tomer » za 13 jul 2019, 17:54

Tekening niet, maten wel...

Een broedkamer raam Dadant US is 28,5 cm hoog en 44,8 cm lang zonder oortjes. Oortjes zijn 1,7 cm, dus de bovenlat is 48,2 lang.
Nu je de maten van een Dadant US raam kent, kan je de maten van de kast berekenen.

Om de hoogte van de broedkamer te weten tel je bij de raamhoogte 1 of 2 cm bij. Dus voor Dadant US wordt dat 29,5 cm of 30,5 cm als je wat meer ruimte wenst onder de ramen.

Om de ideale lengte van de kast te weten (binnenmaat) tel je 1,5 cm (dubbele bijenruimte) bij de lengte van je raam. In dit geval 44,8 + 1,5 = 46,3 cm.
Bovenaan de kast rekening houden met de ruimte voor de oortjes. Bij een dubbelwandige kast neem je een dubbele wand van ongeveer 18 mm. Bij een enkelwandige kast zaag je bovenaan de helft van de houtdikte weg en 2,5 cm diep.

Bij Dadant US rekent men een hart op hart raatafstand van 3,8 cm. Om de binnenafmetingen van de kast te bepalen doe je voor 12 ramen dus: 12 x 3,8 + 0,8 (extra bijenruimte) = 46,4.
Beide binnenafmetingen worden afgerond naar 46,5 om zo een vierkante kast te krijgen van 46,5 x 46,5 en buitenafmetingen van 50,9 x 50,9 x 30,5 cm (bij een houtdikte van 2,2 cm). Voor de oortjes wordt de helft van de houtdikte weggezaagd (1,1 cm)
Als je een andere houtdikte gebruikt dan herbereken je de buitenafmetingen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » za 13 jul 2019, 18:57

Ik heb wel wat adressen

Het honingmagazijn in Epe
Zei leveren een degelijke Dadant US kast voor rond de 160, een fraaie complete kast gemaakt uit lindehout
Let op, koninginnerooster niet inbegrepen, wel een buiten én binnen, dat sluit de kans op inwatering bij hard wind wel uit (vind ik zelf wel zo prettig)
De top deksel (de tinnen dus) is ruimteschoots groot genoeg voor een degelijke afwatering

https://honingmagazijn.nl/product/dadan ... -compleet/

Aardige mensen, goede service

----------------------------
Geller in duitsland is een stuk goedkoper, maar de kasten zijn niet uit linde maar uit naaldhout
De kasten hebben wel een degelijk koninginnen rooster, maar dan weer geen varoalade én geen houten deksel op de dekplaat (onder het tinnen deksel)

https://bienenzuchtbedarf-geller.de/sho ... x-515.html

De tinnen deksel is kleiner, geeft geen ruimte om een eigengemaakte deksel te plaatsen echter kun je wel verzoeken voor de grotere deksel (die hebben ze wel)

mijn eerste bestelling bij Geller was prima, de tweede matig, bij de derde is het mis gegaan (laten we het maar houden op seizoens drukte, bestel op tijd als je daar wat nodig hebt)
verzend kosten zijn niet heel hoog, met 2 kasten ben je nog binnen de prijs van de kasten in nederland

Al met al: als je een grotere deksel besteld en de varoalade word het verschil weer iets kleiner en word je gelukkiger van de kast van honingmagazijn

Zelf maken heb ik ook aan gedacht, met een leuk gesorteerde mancave waar genoeg machines staan om alles te kunnen doen wat ik zou willen hebben we ze toch gewoon gekocht

Hout + K. rooster, tinnen deksel, varoalade, lijm etc kom je echt niet/nauwelijks goedkoper uit dan kant en klaar, ténzij... je met resthout werkt, de boel in elkaar schroeft van multiplex etc, dan kan het vast wel goedkoper

Wij hebben al onze spaarkasten weg gedaan en hier staan nu 7 dadant kasten waar we erg blij mee zijn

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Toxiq op zo 14 jul 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Yama » zo 14 jul 2019, 06:31

:handgestures-thumbup:
Laatst gewijzigd door Yama op zo 14 jul 2019, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Yama » zo 14 jul 2019, 06:32

@toxic bedankt voor je opmerkingen, ik ga er naar kijken

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 10:29

Graag gedaan hoor

Btw, de standaard is voor beide kasten prima aangehouden, onderdelen zijn dan ook probleemloos uit te wisselen

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Tieme » zo 14 jul 2019, 12:27

Wagner Imkertechnik is denk ik de goedkoopste aanbieder van ook deze kasten. Ze zijn van naaldhout en dat heb ik liever dan lindehout. Lindehout is niet duurzaam. Dan kun je je geen fouten permiteren qua schilderkwaliteit. Als de kasten onder dak staan maakt het misschien minder uit. Bij de Wagnerkast moet nog wel een blikken overdeksel. En die kun je weer beter bij Holtermann kopen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door Toxiq » zo 14 jul 2019, 13:17

Interessant, ook even wezen kijken :lol: (die slaan wij ook meteen op, dank je thieme)

Ze zijn wel duurder dan Geller, en er is geen tinnen deksel
Wat wel lekker makkelijk is zijn de afstandhouders de honingkamers, je hoeft geen dopjes op je ramen te maken :be8:
Echter, ze hebben het dan over een 10 ramer, de dadant US die wij hebben zijn 12 ramers waar zonder sluitramen zelfs 14 ramen in passen (niet moeten, maar het kan wel, zoals onlangs de dracht enorm is maakt dat op 2 lagen toch 4 ramen extra... daarmee kun je de bijen extra ruimte voorzien

Nu ja, dat was je vraag helemaal niet :oops:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dadant us 12 bouwtekening

Bericht door tomer » zo 14 jul 2019, 14:27

Bij Wagner hebben ze ook de 12 ramers hoor.
Heb er zelf kasten gekocht, wel dadant blatt en niet modified. Voor die prijs kan je ze zelf niet maken.
Ik doe wel nog aluminium op het dak en een vliegplank (niet inbegrepen in de prijs). Verzending is iets van een 15 euro per kast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten