Bijensteken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

oldtimer
Eindbeheerder
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast en 2 Carnica
Contacteer:

Re: Bijensteken

Berichtdoor oldtimer » wo 07 aug 2019, 23:06

Om even terug te komen op bijensteken :lol:

Ik liep afgelopen week bij mijn kasten en werd iñ mijn borst gestoken, dus mijn overhemd open en ontworstelt zich een wesp uit mijn open overhemd.

De moraal van dit verhaal: Je hoeft geen bijen te houden om gestoken te worden.
Alexander (Lex)

Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Berichtdoor Cor Van Pelt » do 08 aug 2019, 03:28

Dat is mij vorige week ook overkomen. Pijnlijk,maar toch door de velen steken door de jaren gekregen,was de pijn van korte duur. Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt

GerritenMonika
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Berichtdoor GerritenMonika » zo 11 aug 2019, 22:39

Ik blijf het wat vreemd vinden dat er een soort bijna macho achtig gedrag lijkt te bestaan over het imkeren zonder bescherming. Alsof je pas een echte imker bent als je imkert zonder pak. Laat iedereen lekker zelf weten of hij met of zonder pak wil imkeren. Als je je er prettig bij voelt is het prima, toch!

Ik draag altijd bescherming, vind ik prettig, Maakt niet uit of het F16 of F0 volken zijn, ik ben niet echt allergisch, en een steek krijg je toch wel, met of zonder pak. Ik heb regelmatig ervaren imkers gezien die imkeren zonder pak maar lek worden gestoken. Nou mij niet gezien ik moet ook gewoon werken en ik kan niet met een opgezwollen kop op het werk komen omdat ik gestoken ben.

Kortom laat iedereen lekker doen wat hij of zij wil.

:be8: :be8:

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » ma 12 aug 2019, 10:02

Het maakt ook mij niet uit of je in je imkeruniform imkert. Op deze wijze met bijen omgaan ben jij de macho ten opzichte van het bijenvolk.
Doe eens de handschoenen uit je leert dan meer het bijenvolk kennen. Als je een fout maakt wordt je door de bijen terecht gewezen.

Een ingepakte imker merkt niet eens dat het bijenvolk heftig reageert. De omgeving moet het ontgelden.
Voorbeeld: op de volktuin “de Groenerie” in Oegstgeest staan twaalf volken van zes imkers. Een imker is totaal ingepakt als de bijen worden nagekeken. Had niet door dat een van haar bijenvolken een F16 volk was geworden. In een cirkel van 25 meter hadden de volktuinders last van stekende bijen.

Oja ik geef les met soms een bijenkap, vind het geen probleem dat de cursisten wel beschermd lessen.
Na zes praktijk lessen zijn er altijd een aantal cursisten die zonder druk hun handschoenen uittrekken.
Sinds zes jaar wordt er op de lesstand geimkert met carnica VSH bijen.
!Hans.

oldtimer
Eindbeheerder
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast en 2 Carnica
Contacteer:

Berichtdoor oldtimer » ma 12 aug 2019, 12:38

Even wil ik er op wijzen dat onderstaand bericht het uitgangspunt van dit topic is. Daarop kan, met de nodige ervaring op dit punt worden gereageerd. Geef de topic starter, Vick in dit geval, advies, daar gaat het tenslotte om, en laat s.v.p niet ter zaken doende opmerkingen achterwege.
Vick schreef:
vr 19 jul 2019, 14:08
Als zeer geïnteresseerde amateur om met bijen te beginnen stel ik mij de vraag of het sowieso mogelijk is om ‘ stekenvrij’ te imkeren mits goede bescherming bij het werken aan de kast.
Alexander (Lex)