eigen was filteren lukt niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: eigen was filteren lukt niet

Bericht door Hans » wo 24 jul 2019, 16:52

Ik knip een oud kussensloop in 2 en leg een deel op de bodem van de wassmelter. Was er op en smelten maar. De sloop werkt als een filter in de smelter. Werkt prima. Kun je een paar keer doen en dan de andere helft gebruiken.

Lippe

Re: eigen was filteren lukt niet

Bericht door Lippe » wo 24 jul 2019, 21:38

Ik filter het grove spul eruit in een stoomsmelter met zeef, vervolgens nog 2x opkoken en langzaam laten afkoelen zoals genoemd. Na iedere keer opkoken even de rotzooi van de bodem schrapen met de beitel.

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: eigen was filteren lukt niet

Bericht door perk » do 01 aug 2019, 13:13

updateje

ik ben een paar kringloopcentra afgegaan voor een grote ketel maar niets gevonden.

Dan maar een kleinere oude pot gebruikt hier. Ik schat van een liter of 5.

1 l water erin en de was die ik wou reinigen (in blokvorm na het smelten in de stoomwassmelter). Dan geprobeerd op verschillende standen en platen van ons vitrokeramische kookplaat. Na wat experimeteren een stand en plaat gevonden waar de was rustig smelt zonder te koken. Ondertussen alle troep die bovendrijft afgeschept.

Zodra alles goed heet en gesmolten is, het vuur op de laatste stand gezet. Dan blijft alles nog juist vloeibaar. Dat een aantal uur zo gelaten en rustig laten bezinken, daarna uitgezet en overnacht laten afkoelen. De volgende morgen de rotzooi van de klomp was onderaan afgeschraapt.

Dit een 2tal maal per wasklomp gedaan. Echt kraaknet is de was niet, maar ik denk goed genoeg voor de moment. Ik gok dat alle 'vuil' in de was eigenlijk stuifmeel is, want dit was uitsluitend ontzegelwas en honingramen. Echte klonders zwart spul.

Filteren door een kous of kussensloop lijkt me riskant hier in de keuken (mijn vrouw wil geen kliederboel).

Op termijn ga ik eens denken over een filter in de stoomwassmelter te bouwen, iets met gaas of een varroabodem ofzo.

Patrick

karlos
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 21:33
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: eigen was filteren lukt niet

Bericht door karlos » do 01 aug 2019, 14:11

Een heel herkenbaar verhaal!
Tot kort ook hier heel wat gesukkel en geklieder met was... 'buurman en buurman' was nooit ver weg ;-)

Tot ik oo tweedehands een elektrische weckketel (30liter ofzo) kocht voor 40 euro. Hier kan je de temperatuur van instellen op 70/ 80/90 graden.
Na een uurtje was de was gesmolten en goot ik die in een 40liter emmer van bij de bakker.
De emmer dekte ik eerst af met wat Tyvek, maar ook panty's doen het. Om het stof op te spannen bond ik er een spanriem rond en dat hield perfect.

De emmer op piepschuim gezet en een deken rond gewikkeld en zonder morsen schone was...

Het duurde wel meer dan een dag voordat de was afgekoeld was.
Eind goed al goed ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten