Opslaan in vaten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Opslaan in vaten

Bericht door Gino » ma 29 jul 2019, 00:35

Nu heb ik een tijdje staan zoeken hoe ik ramen op kan slaan zonder last te zullen hebben van wasmot maar had nog niet echt iets ideaals gevonden totdat, ik nu de ramen doe opslaan in luchtdichte vaten. Komt geen wasmot aan te pas maar de vraag is of de uitgebouwde ramen lucht nodig heeft om te ademen of kan dit probleemloos uitgevoerd worden?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door oldtimer » ma 29 jul 2019, 07:35

Kan probleemloos maar zonder ijsazijn, of ander middel in je vaten krijg je gewoon wasmot. En zet je vaten in de schaduw :lol:
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Jaap v.Popering » ma 29 jul 2019, 09:24


Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Gino » ma 29 jul 2019, 12:57

oldtimer schreef:Kan probleemloos maar zonder ijsazijn, of ander middel in je vaten krijg je gewoon wasmot. En zet je vaten in de schaduw :lol:
Hoe komen ze binnen dan??

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door tomer » ma 29 jul 2019, 16:20

Het probleem is niet dat ze binnen komen, de eitjes van de wasmot zitten al op de ramen wanneer je ze van de volken afhaalt om te slingeren. Ook al bewaar je de ramen volledig luchtdicht in vaten, vrieskist of plastic bakken, je zal toch rupsen in je ramen krijgen. Bij zuivere honingramen zal het misschien meevallen, maar vanaf dat er 1 celletje met stuifmeel tussenzit is het risico al groter dat er een eitje gelegd is. Trouwens ijsazijn helpt ook alleen maar om wasmotten buiten te houden, eitjes en rupsen blijven gewoon hun ding doen. Walnootbladeren...geen ervaring mee, maar houden waarschijnlijk (misschien) ook enkel de motten weg.
Het enige wat echt werkt om de eitjes en rupsen te doden is in een werkende diepvriezer steken. En anders regelmatig controleren en rupsen weghalen...
Het is volgens mij ook afhankelijk van streek tot streek. Sommigen krijgen weinig wasmot terwijl ze gewoon de bakken stapelen. Dat lukt hier zomaar niet. Niet bij nat bewaarde ramen en niet bij uitgelikte ramen.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Erick » ma 29 jul 2019, 22:42

:think: En als je de ramen eerst in een vriezer doet, gaan de eitjes dan nog uitkomen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Imker Huub » di 30 jul 2019, 19:32

Ik doe 24 uur in de vriezer en daarna in plastic hema 32 liter bakken opslaan. Op deze manier geen wasmotten meer gehad.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Toxiq » di 30 jul 2019, 22:19

Wij idem
We doen de ramen 48 uur in de vriezer en zet deze op superfrost, dan koelt hij tot -33
Daarna worden de ramen in de honingkamers geplaatst met een krantje er tussen en walnootbladeren tussen de ramen
Nu 2 jaar zo gedaan, nog geen wasmot gehad

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Primus » wo 31 jul 2019, 11:20

Toxiq schreef:Wij idem
We doen de ramen 48 uur in de vriezer en zet deze op superfrost, dan koelt hij tot -33
Daarna worden de ramen in de honingkamers geplaatst met een krantje er tussen en walnootbladeren tussen de ramen
Nu 2 jaar zo gedaan, nog geen wasmot gehad


En gebruik je dan de honingkamers die op je volken stonden? Ikzelf deed dat ook nadat ik de ramen 24 h in de vriezer deed op -20° en nog kreeg ik larven van wasmotten in de ramen. Nu doe ik de honingkamers op een stapel en sluit er de stoomwassmelter een uurtje op aan en is het probleem opgelost. Mijn vermoeden is, dat ook op en in de honingkamers wel enkele eitjes worden afgezet die dan later in je ramen kruipen. In ieder geval ik ben al decennia lang met de wasmotten in oorlog en hoop eindelijk winnaar te zijn. Wat ik zoal gebruikte, lang geleden( 40 jaar )mottenballen op een papier op de stapels ramen en dat hielp echt. Daarna ijsazijn, ik vermoed dat de motten daar hun dorst aan kwamen laven, hielp dus niks, walnotenbladeren gebruikt, niet voldoende resultaat. Mierenzuur in verdampers hielp wel maar moest je dikwijls vullen.
Dus uiteindelijk ben ik overgestapt op 24h invriezen op -20° en bakken uitstomen en dat blijkt afdoende te zijn als je na het drogen van de ramen ze in de bakken stapelt en om de bakken heen plastic folie wikkelt.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Opslaan in vaten

Bericht door Toxiq » wo 31 jul 2019, 19:37

We deden ze inderdaad in de gebruikte honingkamers
Deze werden wel eerst schoongebrand
Dat van die stoomwassmelter is ook een goeie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten