Installatie EWK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Installatie EWK

Bericht door Fieke01 » ma 29 jul 2019, 14:50

Hoi allemaal,

Ik heb zaterdag een EWK in een 6 raamskast gezet met daarin een leggende moer en een handjevol bijen. In de kast zat een raam broed met opzittende bijen, een raam honing en stuifmeel en een uitgeslingerd raam.
Een piepklein volkje dus en de eerste dag hebben we het vlieggat dicht gehouden zodat de bijen zich dmv de krantenmethode uit het EWK-the hebben kunnen bevrijden. Bovenop de kast hebben we suikerwater gezet. Gisteren de kast voorzichtig opengedaan en meteen werd die aangevallen door roofbijen. Toen het te erg werd hebben we de kast weer afgesloten.
Vanmorgen weer op het kleinste gaatje opgengezet en nu is het er weer een gevecht van jewelste.
Wat kan ik doen? Ik maak me echt zorgen. Ze verdedigen hun kast heel goed maar hoe lang kunnen ze dit uithouden? Kan ik ze op een of andere manier helpen?
Ik zou het vreselijk vinden mocht er iets misgaan met dit kastje.
:? :?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Hans van der Post. » ma 29 jul 2019, 16:31

Zie drie problemen waardoor het volkje een aantrekkingkracht heeft van "roofbijen".
1- de geur van een uitgeslingerd raam is alsof je een geldkluis openzet, zou dit weghalen. (vlak voor het donker)
2- voeren overdag in een drachtloze periode is "uit den boze" doe dit in de schemer.
3- Geef zoveel voer dat het voerbakje voer in de ochtend leeg is!!
4- maak het vlieggat niet groter dat er èèn bij door kan.
5- zet het vlieggat open twee uur voor de schemer en zet weer dicht als het donker is.

Wacht even met voeren van de andere volken zij gaan ook zoeken van "waar is het".

Als je dit een een kleine week herhaald zal het met de roofbijen over zijn.
!Hans.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Fieke01 » di 30 jul 2019, 09:04

Hans van der Post. schreef:Zie drie problemen waardoor het volkje een aantrekkingkracht heeft van "roofbijen".
1- de geur van een uitgeslingerd raam is alsof je een geldkluis openzet, zou dit weghalen. (vlak voor het donker)
2- voeren overdag in een drachtloze periode is "uit den boze" doe dit in de schemer.
3- Geef zoveel voer dat het voerbakje voer in de ochtend leeg is!!
4- maak het vlieggat niet groter dat er èèn bij door kan.
5- zet het vlieggat open twee uur voor de schemer en zet weer dicht als het donker is.

Wacht even met voeren van de andere volken zij gaan ook zoeken van "waar is het".

Als je dit een een kleine week herhaald zal het met de roofbijen over zijn.
Bedankt Hans, dit zijn waardevolle tips!
Ondertussen had ik op Youtube ook een tip gevonden met een voorzetscherm dat bovenaan een beetje open is. Dat wordt tegen de vliegopening gezet en de eigen bijtjes komen naar buiten, kruipen tegen dat scherm omhoog en weten de weg terug terwijl de roofbijen beneden zitten te zoeken naar een ingang.
Volgens die mens duurt het een week of 3 vooraleer ze de truc doorhebben, die tijd kan ik gebruiken om met jouw tips aan de slag te gaan.
Bedankt!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Tieme » di 30 jul 2019, 09:16

Dat voorzetraam werkt alleen in Amerika. en niet bij heel kleine volkjes.

Wat nu te doen is:

1 volk verplaatsen (naar een echt andere plek)
2 voeren met deeg
3 geslingerde raam eruit zoals Hans aangeeft

Dan, leermoment: sterkere aflegger maken. 2 a 3 ramen broed en een raam gesloten voer. af laten vliegen (een uur) en dan de ewk er in naast het broed zetten middels kranten methode.
Je hebt dan een sterker volkje. En nooit ! kleine volkjes voeren met vloeibaar voer maar altijd met deeg. Vloeibaar voeren kan pas als het volk al wat gegroeid is.

groeten,

Tieme

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Fieke01 » di 30 jul 2019, 10:02

Tieme schreef:Dat voorzetraam werkt alleen in Amerika. en niet bij heel kleine volkjes.

Wat nu te doen is:

1 volk verplaatsen (naar een echt andere plek)
2 voeren met deeg
3 geslingerde raam eruit zoals Hans aangeeft

Dan, leermoment: sterkere aflegger maken. 2 a 3 ramen broed en een raam gesloten voer. af laten vliegen (een uur) en dan de ewk er in naast het broed zetten middels kranten methode.
Je hebt dan een sterker volkje. En nooit ! kleine volkjes voeren met vloeibaar voer maar altijd met deeg. Vloeibaar voeren kan pas als het volk al wat gegroeid is.

groeten,

Tieme
Hoi Thieme,
Bedankt voor je waardevolle input. Volken verplaatsen kunnen wij jammer genoeg niet.
Dat uitgeslingerde raam haal ik er vanavond meteen af, en ik ga idd s'avonds deeg voeren en net genoeg zodat het s'morgens op is.
En de volgende keer (volgend jaar dus) zal ik zeker een sterkere aflegger maken.
Tot nu toe lijkt dat voorzetraam te werken, al is het maar om de bijtjes een welverdiende adempauze te geven. De andere tips neem ik zeker mee en vergeet ik nooit meer.
Thanks allemaal!

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Fieke01 » di 30 jul 2019, 10:22

Fieke01 schreef:
Tieme schreef:Dat voorzetraam werkt alleen in Amerika. en niet bij heel kleine volkjes.

Wat nu te doen is:

1 volk verplaatsen (naar een echt andere plek)
2 voeren met deeg
3 geslingerde raam eruit zoals Hans aangeeft

Dan, leermoment: sterkere aflegger maken. 2 a 3 ramen broed en een raam gesloten voer. af laten vliegen (een uur) en dan de ewk er in naast het broed zetten middels kranten methode.
Je hebt dan een sterker volkje. En nooit ! kleine volkjes voeren met vloeibaar voer maar altijd met deeg. Vloeibaar voeren kan pas als het volk al wat gegroeid is.

groeten,

Tieme
Domme vraag misschien maar wat is de reden dat dat voorzetraam alleen in amerika werkt?

Hoi Thieme,
Bedankt voor je waardevolle input. Volken verplaatsen kunnen wij jammer genoeg niet.
Dat uitgeslingerde raam haal ik er vanavond meteen af, en ik ga idd s'avonds deeg voeren en net genoeg zodat het s'morgens op is.
En de volgende keer (volgend jaar dus) zal ik zeker een sterkere aflegger maken.
Tot nu toe lijkt dat voorzetraam te werken, al is het maar om de bijtjes een welverdiende adempauze te geven. De andere tips neem ik zeker mee en vergeet ik nooit meer.
Thanks allemaal!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Installatie EWK

Bericht door Tieme » di 30 jul 2019, 10:47

Deeg kan in een keer een heel pak. Hoeft niet in kleine hoeveelheden.

Ik weet niet waarom het hier niet werkt en in de US wel. Misschien hebben zijn dommere bijen of wij. Wat ik zie is dat de rovers de ingang toch vinden of je eigen bijen de uitgang niet. Maar misschien moet een mens ook langer wachten. Je geeft aan dat de bijen nu een adempauze krijgen en dat is ook wat waard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten