Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Nehalennia
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 11:03
Aantal volken: 0
Contacteer:

Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door Nehalennia » zo 04 aug 2019, 11:28

Wij hebben een huis gekocht met deprimerend veel tegels in de tuin, het lijkt wel een schoolplein. Daar gaan we nu dus wat aan doen, dus in september gaat de tuin helemaal aangepakt worden.

Nu wil ik de tuin graag diervriendelijker maken en heb onder andere naar hommelkasten gekeken. Ik vond onder andere een van houtbeton die onder de grond moet (https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... nestkasten), vroeg me alleen af of dat wel aan te bevelen is. Is het nodig dat je een kast periodiek schoonmaakt en van nieuw nestmateriaal voorziet? Of zou ik deze onder terras of verhoogd bloembed kunnen ingraven en dan nooit met naar omkijken? Een ingegraven kast lijkt mij het meest praktisch, ik denk dat je dan minder last hebt van erg warme zomers en het vinden van een goede plaats dan makkelijker is. Maar ja, ik heb er dus (nog) geen verstand van.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door Suus » zo 04 aug 2019, 20:50

Persoonlijk vind ik zo'n kasten geldverspilling. Wat je zou kunnen doen is de beplanting aanpassen aan inheemse bijen/insecten. Dat wil zeggen dat je zg biotoopjes maakt en, wat nog belangrijker is, deze dan ook in stand houdt. Vaste bij/insectenvriendelijke planten dus. Niet elk jaar vervangen door andere beplanting, want dan verniel je meteen een biotoop en daarmee ook de leefomgeving van zo'n soort. Je tuin niet te schoon houden. Dode takken, stronken en bladeren herbergen ook veel insecten. Verder veel opzoeken op internet en aan de hand daarvan bepalen wat je wilt en dit uitvoeren.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door Klaas133 » zo 04 aug 2019, 21:05

Je hebt heel interessante boeken over diervriendelijk tuinieren, die een trendy, gezellige tuin laten combineren met natuurwaarde.
Een hommelnest kan je heel goedkoop creëren door een grote stenen bloempot met de juiste gatmaat (boor hem desnoods uit) in te graven op de juiste plek. Geeft evenveel kans op slagen en de hommeltjes kunnen zelf graven. Ze moeten hem. Enkel vinden.
Een ingegraven hoopje stenen zorgt voor nestplaats voor veel insecten, een schuilplek voor amfibieën en kan overgroeid worden door geraniums, aneomonen,... Zodat je er niets van ziet.

Er is veel meer dan hommels en bijen waar je goed voor kan doen 😉
Zoek maar op en lees je in!

Nehalennia
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 aug 2019, 11:03
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door Nehalennia » ma 05 aug 2019, 08:29

Dank voor jullie antwoord. Ik ben me zeker aan het inlezen en ook met de beplanting en de inrichting van de borders er veel gebeuren (maar dat is fase 2). Het is meer dat als er iets volledig ingegraven moet worden, het wel nu bedacht moet worden. Als het gedeeltelijk onder het terras zou kunnen, scheelt het ook weer borderruimte waar ik nog iets anders nuttigs zou kunnen doen.

Dus ook met die ingegraven bloempot: is zo'n nest onderhoudsvrij of moet het 's winters toch bekeken worden?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk



Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door Suus » ma 05 aug 2019, 11:13

https://www.knnv.nl/hommels

Hommels komen en gaan. Daar hoef je niets aan te beheren.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Herinrichting tuin en plaatsing hommelkast

Bericht door tomer » ma 05 aug 2019, 11:26

Een hommelnestkast ingraven om nooit meer naar om te kijken zou ik niet doen. Je zal dan met wat geluk 1x een hommelnest hebben. Het nestmateriaal wordt best jaarlijks vervangen. Na een seizoen met hommels is het redelijk vuil (vocht, schimmel, mijten, wasmotrupsen,...). In de winter heb je geen onderhoud, want zo'n hommelkolonie leeft maar enkele maanden (half maart tot juli...).
Als je er plezier van wil hebben zet je het beter ergens bovengronds, met een plexiglas deksel, zodat je ernaar kan kijken, anders kunnen de hommels evengoed in een muizenhol gaan nestelen.
Dat van zo'n omgekeerde bloempot wordt telkens overgeschreven, maar ik vraag me af of er ooit al iemand succes mee gehad heeft. Volgens mij wordt het in zo'n pot veel te nat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten