ruimte geven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

ruimte geven

Bericht door Fondebeaux » do 06 feb 2020, 22:47

"Waarom zou je niet vanaf het begin van de lente het volk alle beschikbare ruimte geven die je hebt (volle kasten met raten en beide honingkamers). Daar zijn vast ook veel nadelen aan, maar ik begrijp nog niet wat die zijn."

Ooit dacht ik dat ook.
Ik had een volk op een BK plus een HK en het puilde uit.
Heel veel bijen.
Toen heb ik in eens twee HK's met kunstraat erop gezet.
Twee weken later was het volk kleiner geworden en nauwelijks begonnen de eerst HK uit te bouwen.
(ik weet zeker dat ze niet gezwermd hadden.)

sorry Fondebeaux ik heb je foutief geciteerd en daardoor per ongeluk een deel van je bericht gedelete.

Gebruikersavatar
driehoeky
Berichten: 1
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 22:45
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door driehoeky » vr 07 feb 2020, 00:02

Teveel ruimte is volgensmij moeilijk warm te houden, en als je minder ruimte geeft focussen de bijen zich meer daar op
:be3:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 feb 2020, 08:37

Fondebeaux schreef:
do 06 feb 2020, 22:47

Waarom zou je niet vanaf het begin van de lente het volk alle beschikbare ruimte geven die je hebt (volle kasten met raten en beide honingkamers). Daar zijn vast ook veel nadelen aan, maar ik begrijp nog niet wat die zijn.
In vroeger tijden adviseerde de rijksvoorlichters om bij je volken het overgebleven wintervoer een raam op te schuiven en NAAST het broednest een raam kunstraat of een leeg raam te plaatsen zodat zij niet belemmerd worden in het uitbreiden hiervan , zelf doe ik dat nog steeds .

Tegenwoordig is volgens mij de leus om in maart/april met broedbeperking ( renson methode )te beginnen .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door tomer » vr 07 feb 2020, 14:15

In het geval van Dadant kasten worden de volken in het voorjaar goed krap gezet. Dus de overtollige ramen voer worden weggenomen en er wordt een vulblok gezet. Enkel de ramen met broed en een raam eten blijven.
Zo ontwikkelen de volken zich sneller (betere warmtehuishouding) en je dwingt de bijen om de honing in de honingkamer op te slaan. Om de week of 10 dagen geef je 1 raam kunstraat naast het broednest bij en dan krijg je mooie ramen vol broed in de broedkamer en volle ramen honing in de honingkamer. Dus tijdig, maar geleidelijk ruimte geven, zowel beneden als boven.
Als je eind maart ziet dat er al 8 ramen broed in de broedkamer zitten, moet er natuurlijk niet worden krap gezet, wel bij volken met bvb 4 of 5 raampjes broed.

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Fondebeaux » vr 07 feb 2020, 14:38

Dank voor de reacties. Ik begrijp hieruit dat warmte huishouding en "dwingen" om gebruik te maken van honingkamers de belangrijkste redenen zijn. Ik ben zelf ook van plan om met Dadant Blatt te gaan imkeren (twijfel nog over 10 of 12 raams), maar heb nog wel een vraag over hoe dat dan werkt die warmtehuishouding.

Wat ik tot nog toe gezien heb, wordt er een sluitbord gebruikt. Zo te zien kunnen de bijen daar gewoon langs en is er een holle ruimte daar achter. Deze wordt dan toch ook gewoon opgewarmd? Of heeft het te maken dat de bijen dan dichter op elkaar zitten?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door tomer » vr 07 feb 2020, 15:05

Je krijgt grote vlakken broed door ze krap te zetten en als je ze van in het begin een volledige kast en 2 HK's ruimte zou geven, zullen ze idd minder snel zwermstemming krijgen, maar dan krijg je ramen deels broed deels wintervoer, deels honing en halfvolle honingramen. Een sluitblok sluit idd niet volledig af, maar de warmte gaat vooral naar boven.
Ik heb zowel 10 als 12 raams kasten. 12 ramen is vooral handig in het voorjaar/zomer. Werkt goed met een sluitbord dat je dan kan uitnemen bij controle en zo de ramen verschuiven. Met 10 ramen is de kast snel volledig bezet en kan je niet met een sluitbord werken.

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Fondebeaux » vr 07 feb 2020, 15:14

tomer schreef:
vr 07 feb 2020, 15:05
12 ramen is vooral handig in het voorjaar/zomer. Werkt goed met een sluitbord dat je dan kan uitnemen bij controle en zo de ramen verschuiven. Met 10 ramen is de kast snel volledig bezet en kan je niet met een sluitbord werken.
Hi Tomer, begrijp ik het goed dat je dan altijd een sluitbord in hebt, en dus feitelijk 11 ramen effectief gebruikt?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door tomer » vr 07 feb 2020, 15:19

Ja ik hou ze meestal op 11 ramen plus een vulblok. Inwinteren op minder ramen, afhankelijk van de sterkte van het volk, bvb 8 a 10 ramen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: ruimte geven

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 feb 2020, 20:55

driehoeky schreef:
vr 07 feb 2020, 00:02
Teveel ruimte is volgensmij moeilijk warm te houden, en als je minder ruimte geeft focussen de bijen zich meer daar op
Leerzaam om dit art over het energiesysteem in bijenvolken te bestuderen .
Onder het kopje ; nestklimaat lees ik ; wasraat die stilstaande lucht bevat heeft de isolatiewaarde van isomo en blijkt tot 25°C temperatuurverschil op te vangen. In de bijenmantel die het broednest afsluit wordt tot 10°C temperatuurverschil per cm waargenomen .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Z5c8rY4oT-

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten