reserve koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rinus Scholten
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 21:58
Imker sinds: 2012
Contacteer:

reserve koningin

Bericht door Rinus Scholten » di 10 mar 2020, 22:27

Ik ga twee volkjes verenigen en wil een koningin als reserve houden. Nu heb ik alleen een Miniplus met wat uitgebouwde ramen ter beschikking.
Kan ik deze koningin nu met een aantal bijen gewoon in deze miniplus afkloppen en verder laten gaan? wel voeren want de ramen zijn verder leeg.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: reserve koningin

Bericht door Tieme » wo 11 mar 2020, 08:03

Voor dit soort acties is het nog te vroeg lijkt me. Je kunt nu niet goed inschatten hoe groot je het volkje in de miniplus maakt. En dat moet om deze tijd best sterk zijn. Er kan nog steeds vorst komen. En als je het volkje heel sterk maakt, is je vereniging zinloos. Je hebt dan nog steeds twee volken.
Je kunt beter nu het miniplusje boven op de ramen van het sterkste volk plaatsen (broedkamer er omheen). Pas als daar dan ook broed in zit, is het zinvol een afleggertje met koningin opzij te zetten.

groeten,
Tieme

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: reserve koningin

Bericht door J.R. » wo 11 mar 2020, 08:26

Je kan ook beide volkjes boven elkaar zetten met een seperator ertussen.
Hou je beide koninginnen en hebben voordeel van elkaars warmte, later kun je ze dan weer apart zetten.
Jan R.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: reserve koningin

Bericht door Jaap v.Popering » wo 11 mar 2020, 09:22

Rinus Scholten schreef:
di 10 mar 2020, 22:27

Kan ik deze koningin nu met een aantal bijen gewoon in deze miniplus afkloppen en verder laten gaan? wel voeren want de ramen zijn verder leeg.
Dan zou ik een raam met voer doormidden snijden en in je mini+ monteren .
Een raam bijen in de mini+ afslaan/vegen en koningin daarbij voegen , de bijen zullen wel al gevlogen hebben , dus op een andere locatie plaatsen . Of je moet deze op de plaats van het te verenigen volk kunnen plaatsen .

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: reserve koningin

Bericht door Sjo3rd » wo 11 mar 2020, 15:49

Rinus Scholten schreef:
di 10 mar 2020, 22:27
Ik ga twee volkjes verenigen en wil een koningin als reserve houden. Nu heb ik alleen een Miniplus met wat uitgebouwde ramen ter beschikking.
Kan ik deze koningin nu met een aantal bijen gewoon in deze miniplus afkloppen en verder laten gaan? wel voeren want de ramen zijn verder leeg.
Wat is je achterliggende overweging om nu te verenigen? Door niet te verenigen heb je immers automatisch een koningin achter de hand dus dat zal het niet zijn... :think:

Rinus Scholten
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 21:58
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Re: reserve koningin

Bericht door Rinus Scholten » do 12 mar 2020, 08:56

Bedankt voor jullie adviezen.
Het verenigingen van deze twee volkjes heeft als doel met minder volken dit seizoen in te gaan, en inderdaad het is nu nog veels te vroeg. Ik had niet vermeld dat ik dit pas einde van deze maand van plan ben uit te voeren, als het weer het toelaat althans. En vanwege tekort aan materiaal bleef alleen een miniplus over. Maar gelukkig kreeg ik het aanbod van een maat voor een drieramer, en dat is is natuur veel makkelijker om de moer met ramen en voer tijdelijk acht de hand te houden.

Rinus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten