corona

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: corona

Bericht door DontPanic » wo 25 mar 2020, 20:16

Ik ben vorige week nog gewoon over de grens naar Geller in Duitsland geweest om te zorgen dat ik alles op voorraad heb. Dit was op dat moment geen probleem. Geen idee of dat nog gaat veranderen.

Verder denk ik dat we wel naar onze bijen mogen blijven gaan voorlopig. Ze hebben in Nederland heel bewust NIET voor een lockdown gekozen vanwege het feit dat ze groepsimmuniteit willen opbouwen. Zie onderstaande:

"Een lockdown heeft in Nederland geen zin. Dat zegt Jaap van Dissel, baas van het RIVM, de gezondheidsclub van Nederland. Met een lockdown kan het virus zich veel minder makkelijk verspreiden, maar dat is niet alleen maar positief. Want als dat niet meer kan, en niemand dus meer ziek wordt, betekent dat ook dat niemand weerstand opbouwt tegen het virus. Dat vindt het RIVM niet slim, omdat na een lockdown dan alsnog veel mensen, tegelijkertijd, ziek worden."

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: corona

Bericht door tomer » wo 25 mar 2020, 20:49

Groepsimmuniteit...zijn ze daar ondertussen niet van teruggekomen omdat die strategie teveel levens gaat kosten?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: corona

Bericht door gijs.v » do 26 mar 2020, 06:45

De enkeling die nu hersteld is van Corona is nu blij en hoeft niet bang meer te zijn besmet te worden. Maar kan zich nog niet vrij bewegen door alle maatregelen. Persoonlijk ben ik niet bang, maar benijd wel diegene die de ziekte heeft doorgemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: corona

Bericht door DontPanic » do 26 mar 2020, 09:42

tomer schreef:
wo 25 mar 2020, 20:49
Groepsimmuniteit...zijn ze daar ondertussen niet van teruggekomen omdat die strategie teveel levens gaat kosten?
Volgens mij hebben ze sommige uitspraken iets genuanceerd na de kritiek op de persconferentie / maatregelen, maar is het beleid nog gewoon gelijk.

Op de website van het RIVM staat vooralsnog:

Waarom heeft het geen nut een lock-down in te voeren in Nederland?
Een volledig verbod om de straat op te gaan, heeft geen meerwaarde. Weliswaar kan het nieuwe coronavirus zich dan nog minder gemakkelijk verspreiden, maar ook niemand bouwt dan immuniteit op tegen de ziekte. Aangezien de ziekte wereldwijd verspreid is, is de kans groot dat na het opheffen van een lock-down veel mensen alsnog tegelijk ziek in een korte periode worden en zo een piek veroorzaken. Met een lock-down stel je dus vooral het moment uit dat er veel mensen tegelijkertijd ziek worden, en dat willen we niet.

Groepsimmuniteit en de Nederlandse aanpak tegen COVID-19
Het Nederlandse beleid met betrekking tot COVID-19 is gericht op het in stand houden van het Nederlandse zorgsysteem en de bescherming van kwetsbare groepen. De Nederlandse overheid heeft verregaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Geen enkele maatregel kan er op dit moment voor zorgen dat het virus op korte termijn verdwijnt. De meeste mensen die het coronavirus hebben gekregen, herstellen daarvan. De WHO laat weten dat in ieder geval een maand na herstel nog antistoffen in het bloed terug te vinden zijn. Dat betekent dat er in Nederland immuniteit tegen de ziekte wordt opgebouwd. Dat is geen doel op zich, maar een gevolg van het feit dat het virus in Nederland voorkomt. Het effect hiervan is dat gaandeweg steeds meer mensen immuun worden tegen het coronavirus en dat in Nederland groepsimmuniteit ontstaat, zoals dat ook voor andere virussen het geval is. De WHO stelt terecht dat, omdat het coronavirus pas recent is ontstaan, er nog geen zekerheid is over het ontstaan van immuniteit en de duur daarvan. Deze gegevens komen op korte termijn beschikbaar. Op basis van de laatste inzichten wordt het Nederlandse beleid steeds aangepast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten