Zwembad probleem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door Eddy Geurtsen » di 12 mei 2020, 18:11

Het probleem speelt denk ik vooral in het voorjaar. Plaats zo snel mogelijk een aantal "waterornamenten" in de buurt van de volken. Zo'n stenen bol waar water door gepompt wordt, of een vijvertje met een soort van watervalletje met steentjes en mos waar de bijen op kunnen landen. Zo'n waterpompje heb je al voor een paar tientjes, met een beetje improvisatie kun je heel wat regelen in korte tijd. Desnoods een plastic zandbak, vullen met water, mos, turf, of wat dan ook, een in de lengte doorgezaagde PVC buis als waterval, wel zorgen dat er landingsgelegenheid is, pompje erin.
Volken naar een andere plaats brengen zou ik voorlopig nog niet doen. Ik hou al ruim 35 jaar bijen in de bebouwde kom, ik ken de problemen, maar ze zijn op te lossen!

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door GroeneBij » di 12 mei 2020, 18:28

Inderdaad erg vervelend.
Heb je zelf genoeg drinkbakken?
Zit er een hoge afscheiden tussen jullie en de buren?
Ben erg benieuwd naar de situatie.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door tomer » di 12 mei 2020, 20:06

Het zwembad is niet bij de naastliggende buren, maar 3 huizen verder op zeker 50 meter van de kasten.
In eigen tuin, vlakbij de kasten staan al 3 grote bakken water, met takken en mos tegen het verdrinken en met 3 gram zout per liter water. Er wordt overdag en vooral bij koud weer goed op gevlogen, maar er zijn er natuurlijk ook die liever wat verder vliegen voor lekker warm water op 26 graden...
Ik plan om spoedig een vijvertje aan te leggen, liever dat dan zo'n plastic zwembad. Dan hebben de kikkers, salamanders en andere dieren er ook nog wat aan.
Hopelijk is het dan in orde.
Bijlagen
Drinkbak (1).jpg

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door joostY79 » do 06 aug 2020, 10:40

Probleem opgelost geraakt Tomer? :)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door tomer » do 06 aug 2020, 13:08

De bijen komen nu mooi aan de vijver drinken, randen zijn afgewerkt met jute (oude aardappelzakken).
Ik heb sindsdien geen klachten meer gekregen.
De buurman kwam mij een tijd geleden zelfs bedanken voor de moeite en zei dat er totaal geen probleem meer was. Maar op dat moment was er goede dracht en kwamen er ook geen bijen naar de vijver 😄
Bijlagen
Vijver.jpg

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door Eddy Geurtsen » do 06 aug 2020, 15:23

Mijn complimenten, een mooie vijver! Niet alleen goed voor de bijen, maar het is ook zo'n mooi stukje natuur met kikkers, salamanders en badderende vogels.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwembad probleem

Bericht door tomer » do 06 aug 2020, 15:42

Zeker met deze droogte een oase voor allerlei dieren! Vogels komen drinken en zich wassen. Echt een meerwaarde voor de tuin.
Daarnet zag ik de allereerste pad zich haasten van onder de bijenkasten naar de vijver, in de volle zon... De eerste kasten staan enkele meters verder. Onder de kasten liggen dakpannen als schuilplaats voor amfibieën, blijkbaar hebben ze het al goed gevonden. Rond de vijver moet ik ook nog meer schuilplekken aanbrengen, nadat de bloemen zijn uitgebloeid.
Bijlagen
Vijver2.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten