zwerm zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

zwerm zonder koningin

Bericht door Luuk » ma 27 apr 2020, 12:34

Even een aparte ervaring delen.

Ik werd gebeld voor een zwerm op de stoep. Ik geloofde het niet, maar toch met kieps en al er naartoe gefietst, en ja hoor: ongeveer 1,5 m2 bezet met bijen. Nooit eerder gezien. Ik kon de koningin niet ontdekken maar dat is niets raars, ik ben daar sowieso niet goed in. Kieps eroverheen, na 2 uur waren alle bijen erin gekropen.

's Avonds de bijen in een kast gedaan, maar toen gebeurde nog een keer iets wat ik nog nooit gezien heb: de bijen kropen uit de kast en gingen aan het hout van de bijenstal hangen. Ik heb er wat oude raat over gelegd als brug naar de kast, maar dat mocht niet baten.

Na twee dagen gekeken: en geen eitje te bekennen. Er zou dan een onbevruchte koningin in kunnen zitten, maar ik vermoedde al dat er geen koningin in zat vanaf het moment dat de zwerm zo raar op het trottoir zat.

Ik had een vlieger gemaakt bij een ander volk en er zaten twee doppen in. Een daarvan heb ik nu in de kast van de zwerm gehangen, en nu gaan de bijen de kast in. Alsof ze door de dop geherprogrammeerd worden. Wonderlijk!

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: zwerm zonder koningin

Bericht door GroeneBij » ma 27 apr 2020, 13:14

Erg bijzonder ja, bedankt voor het delen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm zonder koningin

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 apr 2020, 17:08

Zwerm is waarschijnlijk aangereden door een voertuig waarbij de koningin om het leven gekomen is .
Dan gaan zij soms op het midden van de weg rondom hun dode koningin zitten .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten