Moerloos volk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door Fish » vr 08 mei 2020, 10:19

Inderdaad, leggende werksters was ook nog een optie. Omdat je zei dat je geen BRIAS zag, leek het mij niet het geval; de eitjes vallen best wel op. Als je nu inderdaad toch die eitjes ziet, lijkt het mij zeer aannemelijk dat je inmiddels wel die leggende werksters hebt.

Qua oplossing is het niet zo eenvoudig.

Een koningin inhangen is geen optie, want deze accepteren ze niet.
Twee volken samenvoegen is een risico, omdat ze mogelijk de oorspronkelijke moer omleggen. Gaat ook wel eens goed.

Ik zou even de zoekfunctie proberen, die kan je hier vinden. Mogelijke opties zijn telkens nieuw (open) broed inhangen, of de bijen ergens verderop afschudden en alsnog iets van samenvoegen. Het is wel een van de lastigste bijenproblemen om op te lossen, dus even inlezen en een plan maken.

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door spalma » zo 10 mei 2020, 21:13

Bedankt voor je bericht! We gaan er mee aan de slag. Er hangen nu 2 nieuwe ramen in met een week verschil in gelegd broed. Dit blijven we voor nu doen zodat er wel nieuwe bijen worden geboren op verschillende momenten. Onze mentor zullen we ook raadplegen.
Fish schreef:
vr 08 mei 2020, 10:19
Inderdaad, leggende werksters was ook nog een optie. Omdat je zei dat je geen BRIAS zag, leek het mij niet het geval; de eitjes vallen best wel op. Als je nu inderdaad toch die eitjes ziet, lijkt het mij zeer aannemelijk dat je inmiddels wel die leggende werksters hebt.

Qua oplossing is het niet zo eenvoudig.

Een koningin inhangen is geen optie, want deze accepteren ze niet.
Twee volken samenvoegen is een risico, omdat ze mogelijk de oorspronkelijke moer omleggen. Gaat ook wel eens goed.

Ik zou even de zoekfunctie proberen, die kan je hier vinden. Mogelijke opties zijn telkens nieuw (open) broed inhangen, of de bijen ergens verderop afschudden en alsnog iets van samenvoegen. Het is wel een van de lastigste bijenproblemen om op te lossen, dus even inlezen en een plan maken.

spalma
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 13:48
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door spalma » za 16 mei 2020, 20:59

Update, er lopen nu nieuwe (grijze) werksters. Maar nog geen koningin of een koninginnecel. Nu weer een nieuw raam met brias er in zetten? Zouden de nieuwe bijen dan wel een Q-cel maken? Het zou nu het 3e raam zijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door Jaap v.Popering » za 16 mei 2020, 21:07

Is het soms mogelijk dat je bij een collega in de buurt een raam met een gesloten moerdop op de kop kan tikken ,
en kijken wat zij daarmee doen .

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door harry mouris » wo 20 mei 2020, 19:45

Mij is het als volgt geleerd...de bijen op enige afstand op een krant afschudden. Dan de lege kast op de oorspronkelijke plek zetten. De eierleggende werksters keren niet terug. De goede werksters wel. Het volk is nu bevrijd van de eierleggende werkster zodat een raam broed of rijpe dop inhangen nu wel werkt.

Ik heb ook eens wekenlang zitten ploeteren met raampjes broed inhangen en hopen dat het goed zou komen. het werd niets en uiteindelijk is het volk ten gronde gegaan. De afschud methode is de enige oplossing voor zover ik weet.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Moerloos volk?

Bericht door bazzel » wo 20 mei 2020, 22:28

Afschud methode is ook alweer achterhaald.
Als je meer volken hebt naast deze kast dan kun je de boel afschudden en ze in laten bedelen bij andere volken. Moet er wel mooi vlieg weer zijn.
Enfin zo heb ik het geleerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten