Bijenvolk in boom.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Patrick01
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 09:23
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bijenvolk in boom.

Bericht door Patrick01 » wo 06 mei 2020, 20:26

Goede avond allen,
Ik werd vandaag door n dorpsgenoot gebeld met de vraag of ik n zwerm wilde scheppen in n woonwijk.
Ter plaatsen vernam ik van n bewoner dat de gemeente al langs was geweest en al wat had gedaan,wat is niet duidelijk.
Tijdens het gesprek bleek dat dit ieder jaar voorkomt.
De plek nog even goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat er n volk al minstens 2 jaar in een boom is gevestigd en vandaag dus gezwermd heeft.
De boom wordt nog steeds bewoond door een bijenvolk.
Wat nu.
Het volk laten zitten en maar hopen dat de jaarlijkse zwerm aankomende niet op nare gedachtes brengt.
Of is er misschien n manier om het volk uit de boom te krijgen.
Dit lijkt me echter niet eenvoudig of lijden naar succes
Mvg.Patrick

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenvolk in boom.

Bericht door Fish » do 07 mei 2020, 11:08

Doodspuiten en dichttimmeren, of de boom afzagen ter hoogte van het nest. Of lekker laten zitten. Ik denk dat dat de opties zijn, waarvan er twee hopelijk snel afvallen.

Als je niet bij de raat kunt dan is het erg moeilijk om een nest te verwijderen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een nest in een spouwmuur. En zelfs al lok je ze weg of spuit je ze dood, als je de raat laat zitten zal dit erg aantrekkelijk zijn voor een nieuwe zwerm.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenvolk in boom.

Bericht door Eddy Geurtsen » do 07 mei 2020, 11:53

Voor volken in spouwmuren e.d. zijn in het verleden wel oplossingen bedacht en uitgevoerd. Je hebt daarvoor een geprepareerde kast voor nodig. Je moet het wilde volk dwingen om door deze kast in en uit te vliegen (dus er moeten twee openingen in de kast zitten, één tegen de muur en één normaal als vlieggat). Als dat eenmaal functioneert, bied je een raam open broed aan in de kast. Na een tijdje weer een raam open broed,dat zal niet in de steek worden gelaten en verzorgd. Na verloop van tijd zal de moer naar de kast overlopen, anders met gebruik van een bijenuitlaat de bijen uit de spouw laten komen. Principe is dat de kast aantrekkelijker moet zijn dan de spouw of boom.
Is blijkbaar een werk dat veel tijd kost, ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar alle artikelen daarover met interesse gelezen. Succes!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenvolk in boom.

Bericht door Fish » do 07 mei 2020, 12:08

Nog nooit gehoord dat een dergelijke actie een goed, succesvol einde heeft gehad. Stel dat je met veel moeite de bijen eruit krijgt (wat zeker niet altijd lukt), dan laat je oude raat die nieuwe zwermen aantrekt achter. Kan je in een spouw wel weer alles dichtzetten, maar bij een boom zal dat niet eenvoudig zijn.

En laten we eerlijk zijn, als je zóveel tijd mag/kunt besteden aan het weg lokken van een volk (een dergelijke actie duurt weken zo niet maanden), mogen ze dan niet gewoon altijd blijven zitten? Vaak moet zo'n volk met spoed verdwijnen, en dan zijn er maar weinig opties.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenvolk in boom.

Bericht door tomer » do 07 mei 2020, 12:19

Er zitten al jaren bijen in de boom. Heeft men er last van?
Een lokkast als doorgang tegen spouwmuur of opening in een boom is al vaak geprobeerd, maar ik heb nog nergens een succesverhaal gehoord. Dat zal enkel lukken bij een zwerm die er pas is toegekomen en dan liefst een nazwerm waarbij de koningin ook nog buiten moet voor de bevruchting.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten