help aub bij zwermstemming

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door tomer » za 13 jun 2020, 14:49

Tja...kúnnen verenigen wel, maar waarom zou je dat doen. F1 of F2...wat maakt het uit.
Het waren vermoedelijk wisseldoppen, wat wil zeggen dat er een defect was bij de F1 koningin. Maw, in je schudzwerm krijg je binnenkort opnieuw wisseldoppen en dus toch sowieso een F2. Dan heb je dus 2 F2 volken.
Nu verenigen en de F1 behouden is dus niet de oplossing, want zij wordt toch gewisseld.
Momenteel zit er toch nog geen nieuwe F2 moer in de kast, als je pas doppen hebt gebroken en een schudzwerm hebt gemaakt???

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » za 13 jun 2020, 17:09

Nou ik heb het over het volk wat gezwermd heeft.
Het volk wat gezwermd heeft was een f1 volk van vorig jaar, is nu dus een f2. Nadat ze gezwermd hebben is de jonge f2 moer bevrucht en zit er een klein broednestje in. Echter vorig weekend zag ik 5 tot 10 doppen waarvan enkele gesloten. Ik zag ook eitjes dus de moer zat er nog in. Ik heb de doppen weg gebroken maar vermoed achteraf dat het wisselcellen waren. Ik heb daar dus woensdag een schudzwermpje uit gehaald en een nieuwe f1 moer bij dat schudzwermpje gedaan. Ik zal deze volken even naar een andere stand verplaatsen waar ik ze goed in de gaten kan houden. Ik ga even kijken hoe ik dit aan ga pakken. Zal het volk wat gezwermd heeft (f2) en waar die schudzwerm vanaf gehaald is ff kleiner zetten. Wellicht kan ik de schudzwerm met f1 moer straks in augustus verenigen met dat f2 volk, al staan ze wel op een andere raammaat. Ik ga er even over denken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door tomer » za 13 jun 2020, 17:36

Juist...omdat je anders een F3 krijgt in de kast die gezwermd heeft.
Ik zou eerst eens kijken of de oude F1 koningin toch niet nog in die kast zit. Je hebt wel een jonge koningin zien uitlopen en je hebt deze in de kast teruggezet, maar misschien was de oude koningin er toch nog. Ik heb het al enkele keren gezien dat er wegens bvb slecht weer pas een voorzwerm afkwam wanneer er al jonge koninginnen op uitlopen stonden.
Je zegt dat ze na een aantal dagen al aan de leg was. Bedoel je enkele dagen, of eerder 10 dagen?
Je zegt ook 5 a 10 doppen...lijkt mij al veel voor wisseldoppen. Waar op de ramen zaten deze doppen?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » zo 14 jun 2020, 13:42

Hoi Tomer, net weer gekeken in het volk wat een tijdje geleden gezwermd heeft, kan die oude moer niet vinden dus waarschijnlijk zit de f2 moer erin. Er zitten wederom doppen in, 7 doppen waarvan 6 stuks onderaan de ramen van de 2e BK. Ik denk op basis daarvan dus toch dat het zwermdoppen zijn, ik zag nu de bovenste bk nu ook weer vol eitjes en larven, ze is nog helemaal niet in de onderste bk geweest.
Hoe zorg ik ervoor dat de zwermstemming eruit gaat? Ik heb 5 dagen geleden dus al een schudzwempje gemaakt, er zaten niet veel bijen in de HK dus het schudzwermpje is niet groot. Ik kan daar zeker niet wat bijen bij doen?
Krijg vd week nog wel een nieuwe P moer binnen dus moet nog een schudzwerm of broedaflegger maken. Al is dat misschien te laat? Vorige week zaterdag doppen gebroken, zou kunnen dat ze morgen al gaan zwermen?

Alvast bedankt!

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » zo 14 jun 2020, 20:05

Heb de doppen net gebroken, aangezien er veel oudere bijen in de kast zitten en weinig jonge, zou ik de kast een paar meter kunnen verplaatsen en op de oude plaats een jong volkje neer kunnen zetten? Dacht dan verliest het grote volk een deel van de vliegbijen en wordt het kleine volkje daar mee versterkt. Of werkt dit niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door tomer » zo 14 jun 2020, 22:05

Een jonge koningin die wil zwermen is wat vreemd, maar het kan. Hoe zwermstemming eruit halen? Kunstzwerm maken, bvb veger. Of laten zwermen :D

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » ma 15 jun 2020, 12:25

Oke, wellicht waren het dan toch wisseldoppen. Ik zal het even aan zien, als ze nu weer wisseldoppen aan zetten laat ik er denk ik 1 staan, al ga ik deze moer toch nog vervangen door een P moer denk ik, dat is wel het plan tenminste.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten