help aub bij zwermstemming

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » do 07 mei 2020, 15:12

Beste mede-imkers,

Graag zou ik even advies willen inzake het volgende. Door drukte ben ik vorige week er niet aan toe gekomen om in mijn volken te kijken. Net gekeken en bleek dat er een Carnica F1 volk in zwermstemming is. Gesloten zwermdoppen waarvan er 1 op het moment van inspectie aan het uitlopen was. Ik heb deze nieuwe moer in een kooitje gedaan met 5 bijen uit de HK en de overige doppen (welke overigens nog lang niet in stadium van uitlopen waren), weg gebroken. Ik weet niet of ik hier verstandig aan heb gedaan maar wellicht kunnen jullie mij dit vertellen. Ik heb niet het idee dat het volk al gezwermd heeft maar ben niet helemaal zeker want zag zo snel even geen eitjes.

Wat zou ik nu moeten doen? Heb ik dom gehandeld om de nieuwe moer eruit te halen en moet ik deze zsm terug plaatsen? Zouden ze toch al gezwermd hebben?

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Martin Schilder

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door Fish » do 07 mei 2020, 15:45

In theorie zwermt de oude moer als de eerste dop gesloten wordt. Tussen dat moment en het uitlopen van de eerste koningin zit er vervolgens een week. Qua theorie is er dus al een zwerm geweest. Het enige waar dit mis kan gaan is als het geen zwermcellen waren, maar dat er een moerwissel aan de gang was. Dan zou de oude moer er nog in kunnen zitten. Of misschien waren het redcellen omdat de oude moer is gesneuveld.

Als ik geld zou moeten inzetten, dan zeg ik dat er vorige week een zwerm is geweest. Ook larfjes zullen nu al ouder zijn. Misschien dat je die makkelijker ziet? Wat ik zou doen in jouw geval, als je nog twijfelt, even kijken of je (jonge) larfjes ziet. Niet van die dikke. Zijn die jonge larfjes er niet, dan de moer toch maar terug zetten. Als je niets doet, en ik zou tóch gelijk hebben, dan is je volk (hopeloos) moerloos en moet je binnenkort even een moerproef doen.
Laatst gewijzigd door Fish op do 07 mei 2020, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door tomer » do 07 mei 2020, 15:46

De nieuwe moer terugzetten, want de oude is met de voorzwerm weg.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door A.A. Staals » do 07 mei 2020, 16:42

Helemaal geen probleem als je meerdere volken hebt.
Als moer nog aanwezig zie je over enkele dagen weer eitjes en larfjes.
Moer niet meer aanwezig en wel nog kleine larfjes worden er doppen getrokken.
Als je een P moer hebt zou ik die doppen over 9 dagen breken en er een raam jong broed van een P moer inhangen.
de jonge moer die je nu hebt kun je bv in een bevruchtingskastje zetten.
Je moet ook rekening houden met eventuele stille moerwisseling.

ad staals

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door MartinS » do 07 mei 2020, 18:02

Iedereen bedankt! Toch denk ik niet dat ze al gezwermd hebben, hoe vreemd het ook lijkt. Ik heb elk jaar wel een volk wat zwermt en dit lijkt niet echt op een volk wat net gezwermd heeft. Ze zijn rustig, halen gewoon en de kast zit vol bijen en honing. Maar ik zie geen eitjes, wel larven, ook wel wat kleine larven die nog niet de bodem van de cel vullen maar niet veel.

Het waren een stuk of 10 moerdoppen, allemaal aan de onderkant van de ramen van de 2e BK.
Het plan was om deze queen te vervangen door een P moer. Maar ben bang als ik de moer erin doe dat ze dan alsnog gaan zwermen, zou het niet?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door MartinS » do 07 mei 2020, 19:04

Of ze moeten een week geleden gezwermd hebben, dan zouden ze nu weer wat rustiger zijn en is er in de tussentijd een hoop broed uitgelopen waardoor de kast alsnog redelijk vol bijen zit. De moer was aan het tuten trouwens toen ze uit liep. Er kwam volgens mij geen reactie terug.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: help aub

Bericht door tomer » do 07 mei 2020, 19:47

Ga er dan maar vanuit dat ze vorige week gezwermd hebben. Dat zie je een week later niet per se.
Als de nieuwe koningin aan het tuten was, was je op tijd om de eerste (?) nazwerm tegen te houden.
Op dit moment is je volk hopeloos moerloos, want je hebt de koningin weggehaald, alle doppen weggebroken en er zijn geen eitjes of jonge larven meer.
Zou die tuter dus zsm terugzetten.
Of ja...een P moer inzetten. Zwermen kunnen ze nu niet meer (tenzij je een dop vergeten bent).

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » do 07 mei 2020, 19:57

Dankjewel Tomer! Ik heb haar even gemerkt en zet haar nu snel terug!

Achi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 21:41
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door Achi » za 09 mei 2020, 00:17

Is het niet zo als je de koningin in de avond in het volk loslaat, de koninginnen onderling uitvechten en uiteindelijk één overblijft? Uiteraard als je volk niet heeft gezewemt en de oude koningin aanwezig is.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: help aub bij zwermstemming

Bericht door MartinS » vr 12 jun 2020, 22:34

Heb nog een vraagje, the soap continues :doh:
Moer dus terug geplaatst via een kooitje met een klein beetje suikerdeeg. Na een aantal dagen was de nieuwe moer aan de leg. Afgelopen weekend in het volk gekeken en zag ik weer doppen, dees gesloten en deels nog open, echter de moer was er nog want ook eitjes aanwezig. Dus ik dacht ze gaan weer zwermen, doppen gebroken en paar dagen later een schudzwerm gemaakt. Achteraf zit ik me te bedenken dat die doppen nog wel eens wisseldoppen geweest zouden kunnen zijn aangezien ze al gezwermd hebben en het broednest nog beperkt is, denk ook ivm weinig dracht de afgelopen periode en de moer nog aanwezig was terwijl de doppen al gesloten waren.
Nu heb ik dus een f2 moer in die kast en heb een schudzwerm met een bevruchte f1. Zou ik deze 2 niet toch weer kunnen verenigen nu? En dan de f2 eruit halen? Kan mezelf wel voor m'n kop slaan maja :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten