weg geknaagde doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
PvanR
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 2000
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

weg geknaagde doppen

Bericht door PvanR » za 16 mei 2020, 13:43

Gisteren had ik 2 volken die de dertiende dag zonder KG zaten en waar dus tuter en kwakers zouden moeten zijn. Er waren echter geen tuter en kwakers te horen. Bij inspectie bleken er meerdere doppen te zijn uitgelopen en er waren ook doppen weg geknaagd. In dergelijke gevallen zijn de moeren in de resterende doppen gedood of niet rijp. Als ik dit bij een paar doppen constateer, dan stop ik altijd met doppen breken en sluit ik de kast.
Bij deze 2 volken waren er niet alleen weg geknaagde doppen maar kwamen er ook nog gave volgroeide moertjes uit doppen tevoorschijn. Ik heb er in elk volk 1 laten inlopen en ben toen gestopt met redcellen zoeken in de veronderstelling dat eventuele resterende ” kwakers” wel zouden worden afgestoken.
In de loop van gisteravond begon ik echter te twijfelen of die veronderstelling juist is. Daarom ben ik vanmorgen om 9 uur nog eens gaan kijken en ik kon inderdaad nog gave “kwakers” uit de doppen bevrijden. Die heb ik uiteraard niet laten inlopen.

Nu mijn vraag: Als ik die moertjes (kwakers) er vanmorgen niet uit had gehaald zouden die volken dan vandaag gezwermd hebben of was mijn inspectie toch niet nodig geweest omdat die moertjes toch wel zouden zijn afgestoken? Ofwel, is het jullie ervaring dat je na het zien van weg geknaagde doppen toch maar beter altijd de hele kast op redcellen kan controleren en die vervolgens wegbreken?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: weg geknaagde doppen

Bericht door Jaap v.Popering » za 16 mei 2020, 13:57

Als je doppen hebt waarvan je ziet dat er een koningin uitgelopen is , is het zaak om alle resterende doppen weg te breken .
Doppen afknagen doen zij niet altijd met een zwerm als eindresultaat

Marije_en_Bas
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: weg geknaagde doppen

Bericht door Marije_en_Bas » zo 17 mei 2020, 09:11

Wij hebben gister bij een van de broedafleggers exact dezelfde afweging gehad. Uiteindelijk zat er nog een mooie koningin in 1 cel. Er liep er eentje rond en de rest van de cellen waren kapot geknaagd.

Die ene extra koningin hebben we in een andere aflegger geplaatst omdat er daar geen doppen aangezet waren.

Maar zou zo'n klein volk als een aflegger ook een zwerm maken op die ene extra dop? Vechten die koninginnen dat niet binnen het volk uit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marije_en_Bas en 51 gasten