Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gesloten
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door Erick » di 19 mei 2020, 17:50

Als bijkomende stoor factor is mijn kast met mijn kleine volk besmet met wasmot :cry: , hoe kan ik de wasmot bestrijden zonder dat ik mijn handje vol bijen om zeep help, of moet ik mijn volkje maar opgeven [wat ik liever niet wil] en alle raten in de kast omsmelten? :cry:

Alle ideeën / adviezen zijn welkom
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door Primus » di 19 mei 2020, 18:41

Beste, een volk dat nu nog klein is daar is zeker iets mis mee! Goede raad van ervaren imker is, vernietig het volkje en als de kast van hout is dan uitbranden met gasbrander of anders goed ontsmetten en ergens een zwerm gaan halen of een goede broedaflegger en kan u weer verder zonder probleem. oja, met sentimenteel zijn krijg je geen gezonde mooie volken soms moet je hard zijn ook als imker

MVG CP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door tomer » di 19 mei 2020, 20:01

Leven ze nu nog? :shock: 12 april zei je dat er nog maar een paar honderd bijen inzaten en geen koningin.
Ik zou opnieuw beginnen met een mooi sterk volk, want met je vorige volk was er duidelijk iets mis. Haal ergens een stevige broedaflegger of een zwerm, dan heb je er dit jaar nog plezier van

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door bazzel » di 19 mei 2020, 20:19

Het was begin dit jaar ook al niks.
Advies om als het lukt met een aantal volken te imkeren. Minimaal 3.
Dan heb je wat te vergelijken en kun je wat als er iets aan de hand is.
Ook geldt; zwakke of agressieve volken weg doen bijvoorbeeld door verenigen en sterke volken houden en van na telen ofwel extra volkjes van opzetten. Najaar beste moeren houden en weer met minimaal 3 volken inwinteren. Dan heb je sterke volken en de darren met die eigenschappen in de lucht vliegen. Zwakke volken of agressieve volken aanhouden doe je alleen maar slecht mee.

Goed dit is een advies om te doen. Drie volken is wat meer werk maar echt leren imkeren leer je met meerdere volken en vergelijken. Dan zie je wat er gebeurt

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door Erick » di 19 mei 2020, 21:00

tomer schreef:
di 19 mei 2020, 20:01
Leven ze nu nog? :shock: 12 april zei je dat er nog maar een paar honderd bijen inzaten en geen koningin.
Wonder boven wonder ja, op 8 mei heb ik een moer uit een dop van DontPanic erbij gedaan en die loopt ook "vrolijk" rond maar eitjes heb ik tot heden nog niet gezien en ook weinig bedrijvigheid rond het vlieggat behalve als ik in de kast heb gekeken.
tomer schreef:
di 19 mei 2020, 20:01
Ik zou opnieuw beginnen met een mooi sterk volk, want met je vorige volk was er duidelijk iets mis. Haal ergens een stevige broedaflegger of een zwerm, dan heb je er dit jaar nog plezier van
Opnieuw beginnen dat wilde ik toch al doen ik moet alleen even wachten om een paar fatsoenlijke kasten te kopen [en geen kast meer zelf maken] en dan, zoals hierboven geopperd met een paar volken te beginnen.

en in de tussen tijd laat ik mijn mini volkje nog, oneerbiedig gezegd, wat "aan modderen" [met een onrealistische hoop dat het toch wat wordt]

Maar wat moet ik ondertussen met de wasmot doen? want dat was mijn eigenlijke vraag :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door bazzel » di 19 mei 2020, 21:18

Je kunt er zo weinig mee. Wasmot plaag komt door het zwakke en kleine volkje. Die kunnen dat niet aan. Bij sterke volken krijgen ze dat baas en vind je dode wasmotten op de varroalade.

Wat je kunt doen tegen wasmot is zwakke volkjes afzwavelen als je maar 1 volk hebt dan is de wasmot ook dood.

Niet lullig bedoeld hoor maar het hoort een beetje bij het imkeren.

Je leert er nu wel veel van dan je met zwakke volken niet kunt toveren en dat de reden van geen zwakke volken houden is dat je van allerlei problemen gaat en kunt krijgen.
Als je straks met meer volken gaat werken en je zet er zo’n zwak volk bij krijg je roverij.
En of verspreiding van ziekten.
Ben je mooi klaar mee dan.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door Erick » di 19 mei 2020, 21:35

bazzel schreef:
di 19 mei 2020, 21:18
.......Wat je kunt doen tegen wasmot is zwakke volkjes afzwavelen als je maar 1 volk hebt dan is de wasmot ook dood.......
waar / hoe kom ik aan dat spul? of is er een ander methode om mijn volkje naar de bijen hemel te sturen?
bazzel schreef:
di 19 mei 2020, 21:18
.....Niet lullig bedoeld hoor maar het hoort een beetje bij het imkeren.....
Ik weet het en had er al lang voordat ik een volk had dit al in gedachte dat het gebeuren kon, en was daarom iet wat huiverig om met bijen te beginnen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door bazzel » wo 20 mei 2020, 08:24

Ach het hoort erbij. Als je straks keer volken hebt kun je geen verenigen en dan kun je de bijen bewaren en hoef je alleen de moer te bedanken.
Scheelt weer in het gevoel zeg maar

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door bazzel » wo 20 mei 2020, 08:29

Ik ben trouwens ook met 1 volk begonnen. Ook een zwak volk waar van alles mee mis was. Daarna had ik hele agressieve bijen en nu begint het allemaal een beetje oké te worden.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wasmot bestrijden in een klein kast met een heel klein volk

Bericht door oldtimer » wo 20 mei 2020, 08:45

Hoe hier gesproken wordt over het bijenhouden is niet zoals het hoort en imker onwaardig!
Het ondanks alle geboden hulp hier op, en vanuit het forum toch door blijven tobben met een volkje en het dan uiteindelijk voor waar aannemen het volk maar af te zwavelen vind ik niet imker waardig.

De wijze waarop hier wordt omgegaan met een bijenvolk hoort er NIET bij.

Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat bij de imkerverenig waarvan de topic starter lid schrijft te zijn, niemand is die hem gedurende het martelproces met zijn volk even had kunnen helpen.

Omdat we hier onze hobby niet willen ondergraven met voorgestelde praktijken, en omdat de topic starter zijn volk niet meer wil en kan redden sluit ik dit topic af.
Alexander (Lex)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten