Wat te verwachten van aflegger eerste seizoen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MaikelHagen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 22:49
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Wat te verwachten van aflegger eerste seizoen?

Bericht door MaikelHagen » zo 31 mei 2020, 23:25

Beste lezers,

Gedurende het volgen van onze eerste imkerscursus, hebben we een F1 buckfast volk overgenomen van onze begeleider. Het is een volk dat op 6 ramen geleverd werd met twee ramen voer en vier ramen broed, zowel open als grote vlakken gesloten. De moer is van begin mei 2020 en is al aan de leg. Deze ramen hebben we in onze spaarkast overgezet en het volk is binnen een week ijverig aan het uitbouwen van de kunstraat links en rechts begonnen.

Nu loop ik tegen twee punten aan, die elkaar deels overlappen:

- in het algemeen is er veel te vinden over het maken van afleggers en de bijkomende technieken. Er ontstaat een nieuw volk.. en dan? Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar ik vraag me af wat je eigenlijk kunt verwachten van een opstartend volk met een jonge moer in het eerste seizoen? Komt die explosieve groei die je normaal bij overwinterde volken ziet ook nog op gang bij een dergelijk startend volk? Profiteert zo’n volk ook nog voldoende van bijvoorbeeld lindedracht of andere overvloeden van bloeiende planten? Welke ontwikkeling wil je het liefste zien bij zo’n volk?

Dat laatste brengt me gelijk op de volgende vraag/gedachte:

- onze begeleider gaf aan dat we van dit volk waarschijnlijk nog een honingopbrengst kunnen verwachten omdat buckfast bekend staat om zijn grote volken. Na een week is een groot deel van het gesloten broed al uitgelopen en is de hele broedbak bezet met bijen. In de cursus hebben we geleerd een tweede broedbak onder het volk te zetten om het broednest ruimte te geven. Is die handeling bij een beginnend volk ook aan de orde of juist niet? En als dit volk nog een honingopbrengst zou kunnen realiseren, wanneer is het dan het juiste moment om een honingkamer erop te zetten?

We gaan het over twee weken ook zeker eens voorleggen aan onze begeleider, maar zoals we ook tijdens de cursus leren zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden bij imkeren. Dus ben ik ook zeer benieuwd naar jullie gedachten en adviezen.!

Gr. Maikel
3F5D4355-43BB-408E-9731-1D43360B22EE.jpeg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat te verwachten van aflegger eerste seizoen?

Bericht door tomer » ma 01 jun 2020, 00:36

Dat wordt volgend jaar een mooi productievolk, als je ze goed de winter doorkrijgt, maar dit jaar zou ik er geen honingoogst van verwachten.
Het is nu 1 juni, binnen anderhalve maand is hier de laatste oogst gedaan. Laat ze eerst maar eens de 10 ramen uitbouwen en bezetten.

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: Wat te verwachten van aflegger eerste seizoen?

Bericht door Imker Huub » ma 01 jun 2020, 08:19

De ontwikkeling van een nieuw volk hangt af meerdere factoren: de koningin, de dracht, het weer, met hoeveel bijen is het opgezet, hoeveel broed is er meegegeven etc.

Een tweede bak onder plaatsen lijkt mij niet nodig, als ik de drukte goed inschat op je foto. De komende groei van je volk kun je ook een beetje inschatten aan de hand van de hoeveelheid gesloten broed - meerdere vlakken gesloten broed betekent dat je nog een flinke groei kunt verwachten. Als je ruimte wil geven kun je overwegen een honingkamer met moerrooster te plaatsen en die (als je niet kunt / wilt oogsten) aan het einde van het seizoen onder de broedkamer te zetten. Het volk gebruikt de honing gedurende de winter en eind februari kun je de honingkamer leeg verwijderen.

Ik heb vorig jaar begin juni twee nazwermen in een tienramer gezet en daar eind juli nog een volle bak honing van kunnen oogsten. Maar op mijn stand loopt de dracht lang door, dus zoals Tomer zegt, ik zou er niet van uitgaan dat dat lukt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten