jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Max B.
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 12:43
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: oosterhout
Contacteer:

jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door Max B. » ma 08 jun 2020, 14:38

Hallo,

dit jaar ben ik begonnen met de cursus imkeren voor beginners, ontzettend gaaf en alles wat ik er van had gehoopt!

op 09-05 heb ik een broed aflegger op 4 ramen gekregen, in de daarop volgende weken heb ik braaf de kast met rust gelaten en de bijen aan het werk gelaten. op de 25e dag heb ik de oxaal behandeling gedaan en toen viel me op dat er nog geen eitjes in de kast te vinden waren. op een andere aflegger die ik een week eerder gemaakt heb was al wel een leggende moer, dit andere volk is ook een stuk vriendelijker in de omgang gebleken. ik kreeg dus het vermoede dat er misschien iets niet helemaal goed was gegaan met de aflegger van 09/05, op dag 29 ben ik nog een keer gaan kijken en vond ik meerdere eitjes in zo goed als alle cellen. er zijn ongeveer 2 ramen met eitjes te vinden, in 20% van de gevallen vind ik 1 ei per cel, maar veruit de meeste hebben dus 2-3 en soms wel 5 exemplaren per cel. een koningin heb ik niet kunnen vinden, mijn vraag is dus: zou er hier al sprake kunnen zijn van een leggende werkster, of is de onvindbare koningin nog aan het leren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door Fish » ma 08 jun 2020, 14:51

Ik denk leggende werksters. Ik lijk eitjes aan de zijkanten en dergelijke te zien. Legpatroon, locatie op de raat en dergelijke zijn ook van belang, maar dat kan ik op je afbeeldingen niet zien. Kijk je op dag 38 of later dan zal je zeker gesloten werksterbroed aantreffen als het tóch een jonge moer in de leer was.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door DontPanic » ma 08 jun 2020, 17:20

Zag je ook eitjes in stuifmeel cellen? Schijnt ook een teken van leggende werksters te zijn.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door oldtimer » ma 08 jun 2020, 18:44

Dit zijn naar mijn mening eierleggende werksters. Maar ik maak daar een kanttekening bij omdat ik het vroeg vind voor een broederlegger van 9 mei j.l

Als jij 9 mei j.l een broederlegger hebt gekregen had je nu broed moeten hebben ( een maand later)

Ik vraag mij bij het zien van die beelden, gezien de feitelijk korte tijd af of er wel broed is meegegeven.
Alexander (Lex)

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door passie112 » ma 08 jun 2020, 20:09

Moer is er uit geknikkerd werksters nemen het over ...
Net wat oltimer zegt niet genoeg gesloten br gegeven

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door passie112 » ma 08 jun 2020, 20:13

Bijen paar honderd meter van je huis afslaan ... leggende werksters blijfen achter de rest vliegt aan op een kast er naast....
Sucses

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 jun 2020, 21:26

Ik zie op de foto dat er aan de zijkant van de werksters cellen eieren gelegd zijn. Dit is het beeld van de leggende werksters.
Het "volkje" is nog geen zes weken moerloos maar het kan. Zoals al geopperd is afslaan en aan laten vliegen op een sterk moergoed volk.
!Hans.

Max B.
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 12:43
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: oosterhout
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door Max B. » di 09 jun 2020, 07:58

dank voor alle reacties, ik zal deze week de bijen op gepaste afstand afkloppen en zo het andere volk hopelijk versterken. ik zal tegen die tijd nog wat meer foto´s maken om alles wat beter in kaart te brengen.

Max B.
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 12:43
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: oosterhout
Contacteer:

Re: jonge moer in de leer of leggende werkster(s)?

Bericht door Max B. » ma 15 jun 2020, 11:41

korte update:
bij inspectie dit weekend bleek het probleem alleen maar groter, stapels met eitjes en meerdere larven in verschillende staten van ontwikkeling in de meeste cellen. ik heb de de ramen afgeklopt en binnen een half uur zaten ze allemaal in mijn overige kast. de overgebleven kast en ramen heb ik meteen ingezet om in de middag mijn eerste zwerm te vangen, dus eind weekend weer terug op 2 kasten met bijen, end goed al goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten