Agressieve bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Agressieve bijen

Bericht door AndreHakvoort » ma 15 jun 2020, 10:35

Goedemorgen imkervrienden,

Ik heb inmiddels 3 volken die allemaal uit geschepte zwermen bestaan.

Hoofdvolk bestaat uit 2 samengevoegde zwermen van vorig jaar. de 2 andere volken zijn geschepte zwermen, waarschijnlijk van mijn hoofdvolk.

Maar nu het volgende.. ik ben gewend om met spijkerbroek, imkerjas en handschoenen te werken, maar zodra ik een willekeurige kast opentrek komen de bijen als gekken op me af en steken herhaaldelijk door mijn spijkerbroek heen.. ik ben niet anders gewend van mijn hoofdvolk maar
het is zelfs zo dat ik er tegenop zie om een kastcontrole te doen.

Ik zal een imkerbroek bestellen die ik dan over mijn spijkerbroek kan aandoen, dan komen ze er zeker niet doorheen, maar daar is het probleem nog niet mee opgelost.

Ik probeerde het afgelopen zaterdag weer, eerst zonder rook. 1 volk zit op 2 BK en toen ik de kiepmethode toepaste om even onderaan de raat van de bovenste bak te kijken, maar ca 100 bijen kwamen meteen naar buiten en zetten de aanval in.

Ook de geschepte nazwerm, ik moest bodem en dak verwisselen aangezien ik die in bruikleen had, ook dit volk ging vol in de aanval.

Allen de eerste geschepte zwerm was rustig.

ik was er dus even mee aan en had me voorgenomen om bevruchte buckfast koninginnen aan te schaffen en die in te voeren, maar smiddags hielp ik een collega imker met een zwermkast en ook die gingen vol op me in.

Ik had overigens een nieuwe donkere spijkerbroek aan die nog niet gewassen was, maar ook met voorgaande controles met een oudere lichte spijkerbroek had ik dit probleem.

tevens mijn handschoenen (leer) hangen tijdens de controle bijen aan te bungelen die erin gestoken hebben.

Ik weet nu dus niet of het aan mijn volken ligt, aan de spijkerbroeken die ik aanheb of aan mijn lichaamsgeur.. Ik zweet behoorlijk en het feit dat je broek onder de bijen zit waarvan je weet dat ze erdoor gaan steken, kan ook voor angstzweet zorgen.

Sowieso wil ik mijn volken zuiveren door Buckfast koninginnen in te voeren maar lost dit het probleem op?

En last but not least.. nu kan ik bevruchte koninginnen kopen, maar kun je ze in deze periode ook invoeren?

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand me advies kan geven.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door Fish » ma 15 jun 2020, 11:07

Zaterdag hebben de bijen mij ook goed te pakken gehad, ik denk dat het aan de klimatologische omstandigheden heeft gelegen. Onweer in de lucht ofzo. Praktisch hetzelfde verhaal als jou. Kan een keer gebeuren, maar als dit bij jou vaker voorkomt moet je inderdaad aan een andere oplossing gaan denken.

Ook rasbijen hebben angels, maar die agressie kom ik persoonlijk alleen tegen bij de bastaarden. Met zijn honderden op je afkomen gebeurd niet zo snel met een goed, vriendelijk volk. In mijn geval deed ik zaterdag 5 kasten waarvan er 2 extreme aggressie vertoonden. Toevallig (?) de bastaarden.

Invoeren van een bevruchte koningin kan zeker op dit moment, de meeste P-moeren komen rond deze tijd terug van de bevruchtingsstations. Hoe je dit het beste kan doen moet je maar even vragen aan degene waar je ze vandaan haalt.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door AndreHakvoort » ma 15 jun 2020, 11:10

Bedankt Fish!

Ja misschien heeft het aan het weer gelegen.. maar ook eerder ben ik al een paar keer door mijn broek heen gestoken.

Kan het met lichaamsgeur te maken hebben? Tegenwoordig was ik wel mijn haar voordat ik naar m'n bijen ga, ze zijn namelijk ook wild op mijn gel geur.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door AndreHakvoort » ma 15 jun 2020, 11:23

Fish schreef:
ma 15 jun 2020, 11:07
Invoeren van een bevruchte koningin kan zeker op dit moment, de meeste P-moeren komen rond deze tijd terug van de bevruchtingsstations. Hoe je dit het beste kan doen moet je maar even vragen aan degene waar je ze vandaan haalt.
hier: https://www.buckfastbevruchtingsstation ... -koningin/

lees ik echter dat je tussen april en augustus geen koningin in een groot volk moet invoeren..

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door Fish » ma 15 jun 2020, 11:49

Dat klopt ook, niet direct in een groot volk. Liever indirect met een schudzwerm of aflegger en later samenvoegen of iets dergelijks.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door AndreHakvoort » ma 15 jun 2020, 12:11

Fish schreef:
ma 15 jun 2020, 11:49
Dat klopt ook, niet direct in een groot volk. Liever indirect met een schudzwerm of aflegger en later samenvoegen of iets dergelijks.
ok, dus ik zou het met de 2 kasten die op 1 BK zitten wel direct kunnen doen?

Mijn hoofdvolk zit op 2 volle BK, dan zou ik daarvan een 3 raams aflegger kunnen maken en daar de koningin in voeren. Maar kan ik die dan aan het eind van het jaar samenvoegen met het hoofdvolk? want dat zal dan ook nog een groot volk zijn..

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door Fish » ma 15 jun 2020, 12:35

Dat kan (invoeren bij kasten op 1bk), maar niet zonder risico doordat je ook van ras verandert.

Samenvoegen met een groter volk gaat prima.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door Tieme » ma 15 jun 2020, 15:18

Als je een moer wilt invoeren op zulke bijen is het zaak een afleggertje te maken dat je goed laat afvliegen. Zo blijven alleen de jonge huisbijen thuis.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door beethere » ma 15 jun 2020, 21:08

Als je kleren/handschoenen doordrenkt zijn van alarmstoffen, zul je zien dat ze gelijk de aanval openen. soms je kleren wassen om van de alarmferomonen weg te wassen wil nog weleens helpen.
Heb het ook weleens gehad toen ik de kap die ik op een verkeerd moment had opgehad een week later een ander volk vol in de aanval. later met een schone kap/kleren was het over.

AndreHakvoort
Berichten: 45
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 08:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Agressieve bijen

Bericht door AndreHakvoort » di 16 jun 2020, 08:28

beethere schreef:
ma 15 jun 2020, 21:08
Als je kleren/handschoenen doordrenkt zijn van alarmstoffen, zul je zien dat ze gelijk de aanval openen. soms je kleren wassen om van de alarmferomonen weg te wassen wil nog weleens helpen.
Heb het ook weleens gehad toen ik de kap die ik op een verkeerd moment had opgehad een week later een ander volk vol in de aanval. later met een schone kap/kleren was het over.
Bedankt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten