Wisselcel of zwermcel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » ma 15 jun 2020, 19:26

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken mijn eerste Carnica volk. Nu heb ik vandaag toevallig een aantal, wat ik aanneem, moerdoppen gevonden op een paar ramen. Er zitten er 2 a 3 per raam, in totaal minder dan 10.

Ik heb de koningin vandaag ook gezien, en er zit broed in alle stadia. Een paar dagen geleden heb ik nog de 10de waswafel in broedkamer gestoken en vandaag de honingkamer erop, omdat het volk zeer sterk aan het groeien is en plaats nodig heeft denk ik.

Heeft er iemand een idee wat dit juist is? Redcel kan niet omdat de koningin aanwezig is, ze zitten in het midden van het raam en niet te veel. Dus in theorie wisselcellen? Maar mijn koningin is nog geen jaar oud, zouden ze nu al van haar af willen? Of tekenen van zwermen? Overdag tussen 14 en 16u zitten er veel meer bijen op de plank (honderden) sinds een week, maar dat lijken me de jonge bijen die hun vleugels voor de eerste keer gebruiken en even buiten komen piepen.

De doppen zijn momenteel open langs onder. Foto in bijlage.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr,
Jan
Bijlagen
IMG_1104 3.jpg
moerdop.jpg

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door MartinS » ma 15 jun 2020, 20:24

Hi Jan, zijn ze belegd? Met andere woorden, zit er een larve of ligt er een eitje in de dop?

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » ma 15 jun 2020, 20:48

Hi Martin,

Ik heb in 1 dop zitten turen maar niets gezien, heb er niet te lang naar zitten kijken want wil ze niet teveel storen en alles gaat nog niet vlot genoeg naar mijn zin.

Op de foto kan je ook zien dat er nog een werkster met haar hoofd in zit, misschien zelfs nog aan het bouwen? Vermits de koningin er nog zit, kan het geen redcel zijn (volgens wat ik geleerd heb) en dan vind ik de doppen nogal klein.

Gr,
Jan

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door MartinS » ma 15 jun 2020, 22:04

Als de moer er nog in zit zijn het geen redcellen nee. Ik zou een aantal dopjes even open halen om te zien of er wat in zit. Als ze belegd en verder uitgebouwd worden zijn het wellicht wisselcellen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jun 2020, 22:29

Zouden het ook zo genaamde speeldopjes kunnen zijn .

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » ma 15 jun 2020, 23:01

Ik zal er morgen een paar open maken. Wat te doen als er iets in zit? Gewoon zo laten en de bijen de moer laten vervangen? Ik vind het een beetje spijtig, maar de bijen zullen het wel beter weten zeker.

En als er niets in zit, gewoon alle doppen verwijderen?

Speeldoppen had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar dacht dat deze meestal aan de randen zaten.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door MartinS » di 16 jun 2020, 06:30

Als ze in de weg zitten zou ik ze weg halen, als het wisselcellen zijn dan laten uitbouwen en 1 mooie laten staan, de rest weg halen, voor de zekerheid denk ik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Jaap v.Popering » di 16 jun 2020, 08:44

bee83 schreef:
ma 15 jun 2020, 23:01

En als er niets in zit, gewoon alle doppen verwijderen?
Zelf doe ik helemaal niets aan die speeldopjes .
die staan mij niet in de weg , zij zullen waarschijnlijk gewoon weer nieuwe gaan bouwen .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door Hans van der Post. » di 16 jun 2020, 09:36

MartinS schreef:
di 16 jun 2020, 06:30
Als ze in de weg zitten zou ik ze weg halen, als het wisselcellen zijn dan laten uitbouwen en 1 mooie laten staan, de rest weg halen, voor de zekerheid denk ik.
Probeer niet de alwetende imker uit te hangen. Wisselcellen worden er hooguit vier aangemaakt de beste (volgens de bijen) loopt uit en de overige afgebroken. Het is wel spannend om er niet aan te komen. :)

Behalve als dit gebeurd na het invoeren van een supermoer van 60,-€ dan moet je sturend ingrijpen en alle wisselcellen om de acht dagen weghalen.
Maar let op dit volhouden totdat er veel eigen bijen van de supermoer op de raten lopen.
!Hans.

bee83
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 15:50
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wisselcel of zwermcel?

Bericht door bee83 » ma 22 jun 2020, 14:39

Allen bedankt voor de reacties, de vraag of het wisselcel of zwermcel is is ondertussen opgelost. Gisteren zag ik dat er opeens een dip was van meer dan 2kg in de kast (zitten een aantal sensoren op), waar het gewicht normaal langzaam 1 a 1,5kg stijgt per dag. Als ik dan terug ga kijken op de camera zie ik een zwerm de kast verlaten rond 11u. Op minder dan 5 min was er een deel weg.
weight.png
zwerm.jpg
Ik heb zonet een inspectie gedaan, ik zie de moer niet zitten (was duidelijk gemerkt, maar het kan zijn dat ik ze gemist heb). Ik zie niets aan het gedrag van de bijen, en er zitten nog veel bijen in de kast. Geen eieren gespot, wel kleine larven en nog veel gesloten broed.

Er zitten nog een 3 a 4 tal moerdoppen, 2 ervan zijn gesloten en echt groot. In de anderen zie je een grote larve zitten.

Ik vermoed dus dat het zwermcellen waren, en dat de moer weg is. Ze hadden nochtans genoeg plek (was nog 1 kant van een raam met lege cellen + volledige honingkamer met waswafels), maar ik denk dat ik net te laat was met de honingkamer en had de moerrooster er tussen gestoken. Dat laatste had ik misschien beter nog even mee gewacht tot ze de waswafels helemaal hadden uitgebouwd.

Er staan nu dus minstens 3 moeren klaar om haar plaats in te nemen. Darren zijn er voldoende, dus ik geloof dat ik gewoon alles zijn gang kan laten gaan, en dan zal er een nieuwe moer overnemen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten