Ervaringen met inwendig voerraam

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door GWF1993 » zo 28 jun 2020, 13:15

Goedemiddag,

Ik overweeg om drie voerramen aan te schaffen als op de foto. Naar ik begrijp wordt er een latje bij geleverd welke op de suiker zal drijven. Daarop gaan de bijen zitten zodat ze niet verdrinken.

Wie heeft er ervaring met een dergelijk voerraam en zijn ze aan of juist af te raden.

Bij voorbaat dank.

Mvg GuidoAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door oldtimer » zo 28 jun 2020, 14:07

Ik heb ze ook voor mijn mini plussen. Ik Prop ze vol met deeg dat gaat erg goed.
Geen opzetbakje nodig, dat vind ik het voordeel en je kunt er aardig wat in kwijt.
Tip: als je er suikerwater in gaat doen (ben ik geen voorstander van want bijen verzuipen) dompel het ding in de hete was anders lekken ze.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door JanvdR » ma 29 jun 2020, 07:49

Ik doe er gewoon droge suiker in en sproei het dan een beetje nat aan de bovenkant. Gaat goed.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door GWF1993 » ma 29 jun 2020, 12:46

Bedankt voor de informatie

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door tomer » ma 29 jun 2020, 18:05

Ik heb enkele van die inwendige voerramen (Futtertasche in het Duits) in hout (MDF). Bij mij zijn de oortjes veel te breed om in bleddens te passen. Dat zal bij deze van op de foto geen probleem zijn. Als je zonder bleddens werkt, maar met latten waar de ramen op schuiven ook geen probleem. De voerramen die ik heb zijn ook te breed om vlak naast een raam te hangen, ik hang ze dus bij het inwinteren achter een vulblok, waar ze prima worden leeggehaald. Ik heb het gebruikt met suikersiroop, zonder lekken. Je kan er ook wat stro, takjes, kurk in stoppen, dan verdrinken er geen bijen.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door Biodlarn » di 30 jun 2020, 19:29

En ik heb ze van gegoten plastic, één geheel.
Ik gebruik ze met name voor het bijvoeren van afleggers en ze blijven zitten om daarna tegen de herfst de afleggers in te winteren.
Een kop hydrokorrels zorgt ervoor dat de bijen niet verdrinken. Na gebruik kun je de hydrokorrels zo in de tuin of in de natuur deponeren, milieuvriendelijk.
Het enige nadeel vind ik dat je de bijen moet storen om bij te tanken. Ik doe dat vaak 's avonds, alle afleggers tegelijk, om de kans op roverij te verminderen.
Als bij het inwinteren de afleggers sterk zijn dan heb ik soms na het bijtanken een tros bijen aan de buitenkant hangen en die kunnen dan flink geirriteerd zijn.

Groet, Han

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door tomer » di 30 jun 2020, 19:45

Ik dacht dat het meer zou storen om de voerbakken bij te vullen, maar met een plastic folie op de ramen dien je enkel een klein stukje te openen en hebben ze er nauwelijks last van. Bijvullen als er bijen in de voerbak zitten valt ook mee, zelfs al worden er enkele overgoten, zij verdrinken blijkbaar niet snel (komen boven drijven en klimmen eruit).

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Ervaringen met inwendig voerraam

Bericht door Biodlarn » di 30 jun 2020, 20:18

tomer schreef:
di 30 jun 2020, 19:45
Ik dacht dat het meer zou storen om de voerbakken bij te vullen, maar met een plastic folie op de ramen dien je enkel een klein stukje te openen en hebben ze er nauwelijks last van. Bijvullen als er bijen in de voerbak zitten valt ook mee, zelfs al worden er enkele overgoten, zij verdrinken blijkbaar niet snel (komen boven drijven en klimmen eruit).
Klopt helemaal.
Onze Noordelijke Mellifera's zijn levendige bijtes en houden van rennen en ik heb een iets ander klimaat als bij jullie zit ik net te bedenken. Misschien speelt dat wel een rol.
Ik ervaar het niet als enorm storend en zal een inwendig voerraam zeker niet afraden.

Groet, Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten