Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Bericht door GWF1993 » vr 03 jul 2020, 20:50

Goedeavond,

Ik zit met een dilemma. Wij hebben vanavond de kasten gecontroleerd en we hebben bij drie kasten een volle HK en bij eentje een halve volle HK met honing. Echter de ramen zijn nog maar 20 procent verzegeld en in één kast nog helemaal niet. We vragen ons nu sterk af wanneer het reëel is weer te gaan kijken of we kunnen slingeren. Is dit binnen een week of binnen twee weken of ?

Waar ik mee zit is dat ik in drie jaar imkeren nog nooit honing heb geoogst en het heel tof zou vinden als ik dit jaar een beetje zou kunnen oogsten. Ik ben bang dat wanneer ik de lang wacht met slingeren de bijen de honing weer opgegeten hebben en onze kans op een potje honing van eigen bijen weer verkeken is.

Daarom ben ik op zoek naar wat ervaringen/advies. Ik wil de bijen niet teveel storen maar zou ook graag eens honing willen eten van eigen bijen.

Bij voorbaat dank.

Mvg Guido

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Bericht door tomer » za 04 jul 2020, 00:02

Ramen hoeven niet verzegeld te zijn om te kunnen slingeren. Doe de stootproef, als het geen nectar uit de raat regent, gewoon slingeren.
Bijen eten geen hele honingkamer leeg in een week tijd, dus er is ook geen haast bij.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Bericht door Hans van der Post. » za 04 jul 2020, 00:13

Guido zo'n dilemma is het niet. Kijk in je omgeving of de linde, liguster nog bloeien
Het zou handig zijn als je in je profiel aangeeft waar je imkert. Het is dan wat gemakkelijker om je vraag te beantwoorden.
Je kunt een raam wat gedeeltelijk nog niet is verzegeld de "schudproef" doen. Als er geen druppels honing/nectar uit vallen dan is de onverzegelde honing rijp.
Verder zou ik gewoon drie weken wachten dan is over het algemeen de zomerdracht over.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 04 jul 2020, 00:13

Met een refractometer kun je eenvoudig controleren of het vochtgehalte voldoet aan de criteria. Er is vast wel iemand in de buurt die zo'n apparaatje heeft.

GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Slingerdilemma - kan je ook te laat zijn?

Bericht door GWF1993 » vr 24 jul 2020, 18:03

Bedankt voor jullie antwoorden Afbeelding het is ons gelukt een beetje honing te oogsten en we hebben een refractometer gekocht en de vochtgehaltes zijn okAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten