Koningin legt niet meer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Koningin legt niet meer

Bericht door Liesje » zo 12 jul 2020, 12:05

Goeiemiddag iedereen, ik ben nieuw op dit forum.
Mijn grootvader is al 40 jaar imker en ik ben dit de laatste 3 jaar aan het overnemen.
Vorig jaar hebben we een aflegger gemaakt. Het heeft lang geduurd voor er eindelijk een koningin was die ook effectief bevrucht geraakt is. Zij heeft tot hiertoe goed gelegd. Ik heb nu voor de allereerste keer behandeld tegen de varoa met mierenzuur. Ik heb sindsdien alleen nog maar gesloten broed. Ik zie de koningin maar ze legt niet meer. Ze was wel van in het begin enorm slank.
Zou zij onvoldoende bevrucht geweest zijn of heeft het mierenzuur hier mee te maken?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Fish » zo 12 jul 2020, 12:49

Je bent er vroeg bij met de mierenzuur. Een slecht bevruchte moer herken je vaak aan wat darrenbroed in werkstercellen, niet dat ze plots compleet stopt.

Dus ze zal van de leg af zijn. Kan zeker door de mierenzuur komen als dit verkeerd was gedoseerd, of misschien komt er geen dracht binnen.

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Liesje » zo 12 jul 2020, 13:06

Ik heb voor het mierenzuur de reglementering gevolgd dus dit zou de juiste hoeveelheid moeten geweest zijn.
Er stond bij dat dit 1 keer in juli en 1 keer in augustus moest gedaan worden. Het was bij ons 30 juni denk ik omdat er nu in onze buurt niet veel meer in bloei komt te staan. Ik had dus alle honing al.
Is er een mogelijkheid dat ze terug begint te leggen?
Wat bedoel je met dracht?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door oldtimer » zo 12 jul 2020, 14:15

Als jonge of beginnende imker vind ik dat je verre moet blijven van mierenzuur. Het is schieten met een kanon op een mug.
Lees je eerst in voor je met gevaarlijk spul aan de gang gaat, er zijn imkers overleden door mierenzuur, dus weg ermee.

Dat klinkt bout maar het is nou eenmaal gevaarlijk spul. Zeer incidenteel gebruik ik het ook maar ik mag hopen dat ik weet wat ik doe :D handschoenen en een goed masker bijvoorbeeld.

En kort gezegd is dracht alles waar bijen op vliegen en iets aan hebben, dus stuifmeel en nectar is gehaald uit drachtplanten/bomen of struiken.
Alexander (Lex)

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Liesje » zo 12 jul 2020, 15:02

Ik vind het een beetje jammer dat je er vanuit gaat dat ik het niet veilig gedaan heb en dat ik mij niet heb ingelezen.
Ik heb contact opgenomen met Imkershop.nl en zij hebben mij een boek laten bestellen, een pdf dat een studie gaf van een universiteit die alle producten tegen varroa besproken. (Het was wel gratis, heel duidelijk boek trouwens.)
Mijn grootvader en ik hebben de voorbije jaren iets anders gebruikt (ik kan nu even niet op de naam komen, het waren tabletjes die ik gewoon in de kast diende te leggen). Maar de varroa wordt hier immuun tegen dus je kan dit geen 3 jaar na elkaar gebruiken.
Nu, de handleiding zowel in het boek van de unief als bij de verpakking van het mierenzuur waren heel duidelijk. Ik heb dit dan ook strikt gevolgd, met bril en masker en handschoenen en een vest met lange mouwen. Dus op dat vlak kon er echt niets mislopen.
Ik ben op zich een beginnende imker maar mijn grootvader heeft wel al 40 jaar ervaring. Hij heeft meer dan 20 jaar geleden al eens met mierenzuur gewerkt, toen was dat nog vrij nieuw en kenden ze er nog niet veel van. Nu is het materiaal op zich wel goed en als je de instructies volgt, lijkt het mij wel veilig.

Het enige wat ik zo vreemd vind, is dat de koningin ineens niet meer legt. Los van of ik als beginnende imker met mierenzuur zou mogen werken of niet, blijf ik met een koningin zitten die niet meer legt :think:
Gaat zij na een tijdje terug beginnen leggen?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 12 jul 2020, 15:13

Het is van hieruit moeilijk in te schatten wat er werkelijk aan mankeert .
Je schrijft dat het een slanke koningin is , het zou ook een jonge koningin kunnen zijn dat zij een keer gezwermd hebben .
Ook hoor je wel meer dat er volken zijn welke in deze tijd van het jaar een broedstop inlassen , dan gaat zij vanzelf weer aan de leg .
Of mierenzuur is de oorzaak dat zij daarna mogelijk een broedstop inlassen .

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Liesje » zo 12 jul 2020, 15:16

Ik kijk geregeld na dus moesten ze gezwermd hebben, had ik een dop moeten zien?

De broedstop heb ik voordien nog nooit gehad. Laat ons dan hopen dat het dit inderdaad is en dat ze gewoon terug begint.

Hoe lang duurt zo een broedstop gemiddeld?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door oldtimer » zo 12 jul 2020, 16:13

Voor de goede orde Liesje, ik beschuldig niemand en ben er niet vanuit gegaan dat je het niet veilig hebt gedaan. ik schrijf slechts wat ik vind en schrijf dat het gevaarlijk spul is.

De kans is groot dat de mierenzuur er de reden van is dat je koningin niet meer legt. Ik zou de mierenzuur weghalen en dan maar even afwachten.
Alexander (Lex)

Liesje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 11:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Liesje » zo 12 jul 2020, 17:04

@Oldtimer: geen probleem, het voelde even verkeerd aan maar ik begrijp je bezorgde reactie wel

Het mierenzuur is ondertussen al zeker 10 dagen weg. Vorige week zagen we geen nieuw broed, alleen nog gesloten. Nu zien we nog altijd geen nieuw broed, alleen dat het gesloten broed wel uitkomt. Gelukkig dat dat nog uitkomt :roll:
Er is wel nog heel veel stuifmeel en vorige week zagen we nog altijd bijen toekomen met nieuw stuifmeel. Hopelijk start deze koningin nog terug.

Als ik daar nu een raam zou inhangen met zeer jong open broed van een andere kast, zouden ze daar dan een dop van maken omdat ze zelf ook merken dat er geen broed meer bijkomt?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 12 jul 2020, 17:21

Liesje schreef:
zo 12 jul 2020, 17:04


Als ik daar nu een raam zou inhangen met zeer jong open broed van een andere kast, zouden ze daar dan een dop van maken omdat ze zelf ook merken dat er geen broed meer bijkomt?
Nee . je heb er zelf een koningin op zien lopen . Ik zou gewoon even afwachten .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten