Varroa bestrijding

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Frans vd Venne
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 jun 2020, 22:21
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Varroa bestrijding

Bericht door Frans vd Venne » di 04 aug 2020, 22:57

Ik wil nog varoa bestrijding toepassen met mierenzuur, maar met de temperaturen komende periode lijkt me dat geen goed plan. Kan ik nog een tijdje wachten hiermee, of ben ik dan al te laat? Kan ik nu beter iets anders gebruiken?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door crunx » di 04 aug 2020, 23:59

Temperatuur kan altijd een issue zijn.

Een aantal imkers die ik ken gebruiken een middel dat natuurlijk is en je moet druppelen. Kan met alle soorten omstandigheden.
Altijd goeie verhalen over mogen ontvangen. Weet niet of ik hier reclame mag maken. Maar als je wilt weten hoe je er aan komt moet je even een berichtje sture.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door Fish » wo 05 aug 2020, 17:11

Veel natuurlijker dan mierenzuur of oxaalzuur wordt het niet. Maar absoluut niet nu toepassen met deze temperaturen. Ook thymovar en dergelijke mag je nu niet toepassen.

En nee hoor, je bent nog niet te laat. Althans in mijn omgeving gaat de dracht nog wel even door, ruim de tijd voor behandelingen.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door roelof1945 » za 08 aug 2020, 16:03

De varroa mijten gaan nu vallen bij mijn tuinvolken.
Tot week 3 van juli viel er soms 1 op de lade, nu is dat 10 tot 15 stuks de volken ogen zeer gezond er lopen ook geen kruipers voor de kast.
Het is nu niet geschikt gebruik te maken van mierenzuur de temperatuur is veel te hoog.
Het bijvoeren van de volken kan nog even wachten want er wordt nog steeds gehaald.

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door jaap » wo 12 aug 2020, 09:28

Doe net zoals bij ons op Texel ga niet behandelen.ook later in de tijd.gr Jaap Jager Texel
jager

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door BenSDC » wo 12 aug 2020, 10:20

Jaap, hoe en wanneer behandel je later in de tijd?

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door jaap » wo 12 aug 2020, 12:52

ik behandel niet de varoa mijten het hele jaar door niet.enkel keer als ik het wing virus zie dan vervang ik de koningin.
meestal zijn dat oude koninginnen. en wij zijn nog lang niet aan het in winteren .15 sept haal ik de heide honing er af. daarna direct voeren.
gr JAAP JAGER texel.ps mijns in zien word er te veel aan dacht aan de bestrijding geweid. soms de hele winter door de strips laat men gewoon er op liggen en als je maart de bijenkast open doet dan ruik je het erg en dat is niet goed voor de bijen en de imker.
jager

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroa bestrijding

Bericht door tomer » do 13 aug 2020, 15:03

Ik denk niet dat de meeste wintersterfte gebeurt door "te veel aandacht aan bestrijding te wijden". :think:
Niet behandelen is allemaal goed, zolang...het goed gaat.
Helaas loopt het meestal verkeerd af en heeft de imker achteraf spijt. Plaatselijk en met bepaalde bijen lukt dat niet behandelen misschien wel.
Als de komende zomers telkens zo heet zullen zijn, dat er niet tijdig met bvb mierenzuur of thymovar kan worden behandeld, moet men zich aanpassen en andere methodes gebruiken. Een methode die door honeybeevalley wordt besproken is de volken tijdelijk broedloos maken. Dat kan door totale broedafname of door de koningin op arrest te zetten (bvb scalvinikooitje). Tijdens de zo ontstane broedloze periode kan dan simpelweg met oxaalzuur worden behandeld, ook al is het + 30°C. Behandeling duurt een paar minuten en is zeer effectief. Belangrijk is wel dat er geen gesloten broed aanwezig is en dat er zelfs vóór dag 6 behandeld wordt. Varroamijten kruipen namelijk onder de larven vanaf dag 6 en zijn daar niet vatbaar meer voor oxaalzuur, ook al sluiten de cellen pas op dag 9.
https://www.honeybeevalley.eu/doit/het- ... loos-maken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten