Eindelijk beginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Eindelijk beginnen

Bericht door sebastianroga » zo 16 aug 2020, 20:42

Beste forumleden,

Ik heb besloten om, ondanks er geen cursussen beschikbaar zijn (in omgeving van Arnhem) toch te beginnen met imkeren. Ik heb geen zin om nog een jaar te wachten.
Onlangs ben ik in contact gekomen met een ervaren imker en ik heb een dag met hem mee mogen lopen. Mijn passie is alleen maar toegenomen!
Ik kan via hem een 2e hands kast kopen en een bijenvolk. Een vriend van mij die ook al een aantal jaartjes omkert, wilt mij ook helpen als ik vragen heb.
Qua theorie ben ik druk bezig met het lezen van diverse artikelen op verschillende sites en dit forum. Ook heb ik een online cursus gedaan via imkerpedia.

Praktisch moet ik nog wel een plek vinden. Ik heb een fruitteler in Elst bereid gevonden om mee te werken, maar er staan al kasten van een andere imker. Ik heb wel gevraagd of hij dit nog met deze imker wilt overleggen of deze geen bezwaren heeft. Dat vind ik wel zo sjiek.

Ik twijfel nog wel of er echt veel meerwaarde heeft om een lidmaatschap af te sluiten bij de NBV. Hoe kijken jullie tegen zo'n lidmaatschap aan?

Groet,

Sebastian

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door passie112 » ma 17 aug 2020, 00:42

Heeft geen meerwaarde ... maar ze doen we goeie dingen voor.onze vrienden ...
Ben zelf niet lid van een club maar wel van nbv ...

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door rdeimker » ma 17 aug 2020, 09:46

Volgens mij betaald dat lidmaatschap dit forum als ik mij niet vergis. Begreep ook dat je verzekerd ben. Het blaadje geeft veel en leuke info. De vereniging mag wel terug naar de kern van het imkeren.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door Fish » ma 17 aug 2020, 10:11

Kijk bijvoorbeeld eens hier voor meerwaarde mbt. de NBV.

Verder een rare tijd om te beginnen met deze fantastische hobby. Niet alleen vanuit de Corona-optiek, maar ook omdat het seizoen praktisch ten einde komt. Behandelen en inwinteren is toch niet het leukste onderdeel van het bijenhouden. Hierna hoef je vervolgens zeker tot maart/april de kast niet meer open te trekken. Ten slotte loop je een risico dat je volkje de winter niet haalt.

sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door sebastianroga » ma 17 aug 2020, 15:10


Fish schreef:Kijk bijvoorbeeld eens hier voor meerwaarde mbt. de NBV.

Verder een rare tijd om te beginnen met deze fantastische hobby. Niet alleen vanuit de Corona-optiek, maar ook omdat het seizoen praktisch ten einde komt. Behandelen en inwinteren is toch niet het leukste onderdeel van het bijenhouden. Hierna hoef je vervolgens zeker tot maart/april de kast niet meer open te trekken. Ten slotte loop je een risico dat je volkje de winter niet haalt.
Hoi Fish,

Kan ik uit jouw verhaal concluderen dat het niet wenselijk is om nu nog te beginnen met imkeren?

Wanneer begin je concreet met inwinteren?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door Fish » ma 17 aug 2020, 15:33

De meeste cursisten beginnen met een kleine aflegger medio mei, dat vind ik zelf een mooie manier omdat het goed te doen is qua volksgrootte en je ziet je volkje mooi groeien. In de jaarcyclus van een bijenvolk begin jij eigenlijk bij het eind. Maar nú beginnen kan wel hoor, is alleen niet het makkelijkste of het mooiste moment om te beginnen.

Wanneer je concreet begint met inwinteren hangt af van je regio/omstandigheden, maar over het algemeen begint dat nu zo'n beetje tot half/eind september. Behandelen na de laatste honingoogst en ten slotte bijvoeren tot de wintervoorraad voldoende is.

Omdat je de kast min of meer met rust moet laten binnenkort is het een rare tijd om te starten, maar aan de andere kant is de vraag naar nieuwe volken in het voorjaar erg groot en kan je misschien geen volkje meer krijgen. Succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door oldtimer » ma 17 aug 2020, 15:42

Sebastian,

Als je nu begint met bijenhouden is de kwaliteit van het volk van belang om dit door de winter te krijgen. Dus als je nu wilt beginnen, wat ik mij goed kan voorstellen, :lol: schaf een volwaardig volk aan. Laat je daarover goed voorlichten.
Stel hier je vragen en wacht niet met vragen, goeie voorlichting en het opvolgen van goede raad is ook nu belangrijk. Ik zeg doen :handgestures-thumbup:
Lid worden van de NBV kan altijd nog, dat is nu van ondergeschikt belang.
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door A.A. Staals » ma 17 aug 2020, 17:29

Als je nu een volk koopt, zeker als beginner weet je niet wat je koopt.
Je koopt bijen inclusief varroamijten. De aantasting kan nu al zo groot zijn dat het volk de winter niet overleeft of heel klein de winter uitkomt.
Als je in het voorjaar een volk koopt kun je zien hoe groot het is. Nu kan een volk er wel groot uitzien, maar kan op korte tijd veranderen.
Mijn advies is: Koop in het voorjaar. (Eventueel nu al reserveren)

ad staals

sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door sebastianroga » do 20 aug 2020, 18:47

Ik denk inderdaad dat het verstandiger is om komend voorjaar concreet te starten.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan... En geschikte plek vinden om bijenkasten neer te mogen zetten. Fruittelers die ik heb gesproken, hebben al kasten staan van andere imkers en daar mag ik geen kasten in een straal van 1km. zetten.

Heeft iemand tips? Ik zou graag in de omgeving van Arnhem zuid/Elst een plekje willen vinden.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Eindelijk beginnen

Bericht door sebastianroga » ma 24 aug 2020, 12:29

Heeft er niemand tips voor mij aangaande mijn zoektocht naar een geschikte locatie?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten