Goed middel voor.varroa bestriiding

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door passie112 » za 22 aug 2020, 00:04

Wat is momenteel een goed middel.om varroa te bestrijden
Er is zoveel op.de markt momenteel..... :roll:
Mierenzuur wil ik.niet gebruiken verwoest het broednest enzz
Ben ben benieuwt naar goede evaringen van andere imkers

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door rdeimker » za 22 aug 2020, 10:49

passie112 schreef:
za 22 aug 2020, 00:04
Wat is momenteel een goed middel.om varroa te bestrijden
Er is zoveel op.de markt momenteel..... :roll:
Mierenzuur wil ik.niet gebruiken verwoest het broednest enzz
Ben ben benieuwt naar goede evaringen van andere imkers
Dit is iets wat je tijdens je beginners cursus krijgt. Er zijn een aantal middelen, thymol, mierenzuur, oxcaalzuur. Daarnaast heb je de mogelijkheid om darren in het voorjaar weg te snijden. https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... ductie.htm

In ons arsenaal bij het behandelen van varoa hebben we dus maar weinig middelen, ikzelf ben niet zo van het uitsluiten zonder goed onderzoek te doen. Daarom lees ik veel op bijvoorbeeld: http://scientificbeekeeping.com/the-var ... m-part-15/
Het grootste probleem is resistentie, om deze reden wissel ik dus af:

In winter gebruik ik oxcaalzuur in suiker water oplossing en druppel ik deze over de volken. Dit doe je in de winter als er geen broed nest is en het onder 5 tot -5 graden is. De bijen moeten op de wintertros zitten. Ik test de volken dan niet. Ze krijgen deze behandeling als ik in de zomer moest behandelen.

Na het afnemen van de linde dracht behandel ik met mierenzuur. De reden dat ik voor mierenzuur kies is dat dit het meeste effect heeft (98%+ van alle mijten gaan dood). Het toepassen doe ik op basis van een test. De volken waar ik mijten op heb zien zitten of waar ik DWV in zie doe ik een alcohol was test op (300 bijen in een schudflacon met 95% alcohol voor paar minuten schudden), 1 a 2 volken per standplaats. http://scientificbeekeeping.com/sick-be ... g-methods/

Zijn de waarden te hoog dan behandel ik alle volken op deze standplaats. Eerst gebruikte ik MAQS strips voor 2 weken, dat werd iets te duur toen ik 10+ volken had. Dus ging ik voor liebig dispensers, maar dit zorgde voor problemen met mierenzuur dat niet volledig verdampte en bij afname druppelde in de kast en op mijzelf zou kunnen komen. Hierdoor ben ik over gegaan naar de blast methode:

Kijk max 2 dagen voor behandeling in het volk om te zien dat de moer aan de leg is. Pak een schoonmaak doekje (van die stoffen gele) en leg dit op de varoa schuifplank. Leeg 40ml mierenzuur op dit doekje en sluit de plank. Laat dit 2 dagen liggen, na 2 dagen is het meeste verdampt en haal ik dit doekje weg en tel de mijten. Temp mag niet boven de 25 en onder de 20 graden komen tijdens deze behandeling. Je mag niet gevoerd hebben in de dagen ervoor of er mag geen grote dracht zijn(hoog luchtvochtigheid maakt behandeling inefficiënt). 2-3 dagen na behandeling controller ik het volk en zie of moer nog aan de leg is. Zie ik nog mijten op de bijen dan behandel ik nogmaals 2 dagen na inspectie. Wederom inspecteer ik of de moer het gehaald heeft, tot nu toe heb ik zelf nooit problemen gehad maar je leest toch dat een paar procent van de behandelingen fataal zijn voor de moer.

Mierenzuur is wel gevaarlijk en daarom werk ik altijd met lange kleding, handschoenen en heb ik een gieter met water bij de hand. Oxcaalzuur verdampen vind ik te riskant, in ademen geeft zo'n hoog risico. Ook met omstanders. Ik sta op redelijk publieke locaties, dus dat durf ik niet aan. Thymovar ga ik volgend jaar gebruiken om af te wisselen.

Nu een beetje off topic, maar ik worstel vaak met imkers welke niet behandelen.
Waarom behandel ik?
Ik zit in een regio waar men kritisch is op het effect van behandelen, dit zijn standpunten waar naar mijn idee meerdere leden van de lokale vereniging zich achter scharen. Veel van deze imkers zijn van mening dat de bij het zelf moet doen, of dit een resistentie tegen de ziektes of tegen de varoa moet zijn verschilt weer per imker. Ik merk sinds ik begonnen ben met imkeren enorme mijt en DWV aantallen, ik merk wel degelijk dat hun gebrek aan handelen effect heeft op mijn volken. Hun zwermen dragen de mijten, mijn eerste zwerm welke ik kreeg zat na 2 maanden onder honderden mijten. Mijn volken roven hun zwakke volken leeg en worden weer besmet op deze manier. Het kringetje gaat snel rond.

Nu volg ik deze niet behandelende imkers tot op zekere hoogte: de bij moet het zelf gaan doen. Dit sluit wat mij betreft niet uit dat je dan niet kan behandelen of minstens meten. De bij is tot op grote hoogte zelf redzaam, maar het blijft een groep dieren onder jouw hoede welke moet vechten tegen door mensen geïntroduceerd probleem: de Varroa. Het is daarom niet meer dan redelijk als imker iets te doen en een volk hiertegen te helpen. Het minste wat dergelijke imkers kunnen doen is testen wat hun mijt aantallen zijn en daarop selecteren.

Ik selecteer dus ook de volken met hoge mijt aantallen en voeg deze samen met volken die wel beter tegen mijten kunnen in de herfst. Behandelen van een volk hoeft niet te betekenen dat je niet selecteert. Selectie van volken welke lage mijt aantallen laten zien kan je dus ook zien als een behandeling. Ik zie het niet als genoeg, maar het is meer dan niets doen.

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door passie112 » za 22 aug 2020, 15:18

Wat je verteld weet ik wel .. maar ben benieuwt naar evaring van andere imkers ... wat die zoal gebruiken

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door tomer » za 22 aug 2020, 16:23

In je profiel staat dat je al 10 jaar imker bent, dat is dubbel zo lang als mij. Je zou het dan eigenlijk toch al moeten weten wat goed werkt. Wat heb je de vorige jaren bvb gebruikt? Ik denk ook dat je de vraag beter een maand geleden had gesteld, het is nu eind augustus, redelijk laat om nog te beginnen aan een varroabehandeling (maar beter laat dan nooit in het geval het nodig is).

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door passie112 » za 22 aug 2020, 18:41

Volgend jaar wil ik iets nieuws proberen ... en ik weet echt wel.hoe en wanneer je moet beginnen :lol:
Wou gewoon evaringen van anderen weten meer niet ..
Makkelijker kan het niet zijn ... maar is hier een probleem merk ik

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door Fish » ma 24 aug 2020, 08:25

Voorheen wel eens Hiveclean/Varromed toegepast, maar ik blijf bij mierenzuur. Het liefst zou ik oxaal verdampen maar zo'n apparaat is mij te duur.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 aug 2020, 09:32

Fish schreef:
ma 24 aug 2020, 08:25
[........] citaat: Het liefst zou ik oxaal verdampen maar zo'n apparaat is mij te duur.
Dit app. heeft onze vereniging een aantal jaren geleden gekocht. Je hebt 14 volken moet wel wat honing opbrengen even sparen.
Indertijd heb ik toen een honingslinger RVS (1978) bij elkaar gespaard is nu nog in gebruik. :)
Zou zeggen koop z'n verdamper!
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 24 aug 2020, 17:59

Met 14 volken is zo'n verdamper een uitkomst. Ik heb een aantal aangepaste schuiflades gemaakt waar ik de verdamper op kan leggen (wordt gloeiend heet). Op een moment dat er niet gevlogen wordt: vliegspleet dicht, verdamper eronder, binnen een mum van tijd behandeld. Geen werk met openen van kasten en druppelen tussen de ramen, want de oxaaldamp komt overal. Let wel op dat je geen kunststof bodemgaas hebt, want dan komt er een gat in.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door tomer » ma 24 aug 2020, 20:43

Te duur??? Voor 100 euro heb je er al eentje. Is wel 20 potjes honing waard :) Gemakkelijk en gaat jaren mee. Al zou ik een oxaalzuurverdamping niet echt aanraden als zomerbehandeling. In de winter geeft het wel goede resultaten.
https://bienenzuchtbedarf-geller.de/sho ... mpfer.html

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Goed middel voor.varroa bestriiding

Bericht door passie112 » di 25 aug 2020, 00:30

Sublimox oxaalzuur verdamper
De Sublimox is ontworpen om het verbeteren en het verspreiden van de oxaalzuur dampen in de kast in de beste, veiligste en efficientste omstandigheden. De Sublimox heeft het voordeel van het precies kunnen regelen van de temperatuur van de verdamping, dus het vermijden van de vorming van mierenzuur gas. Het verdampen duurt slechts 25 seconden per kast via de ingang ofwel van bovenop de kolonie, in een omgekeerde afdekplaat. * Nieuwe elektronisch thermokoppel systeem en automatisch onderhoud van constante temperatuur *verwarmelement in inox 316 Aisi *verwarmingselement Piromax *snelle behandeling in slechts 25 seconden ....
Zelf heb ik.deze werkt super beter als zn goedkopere
Voordeel deze komt goed door de kast ... kost wel wat meer maar je hebt ook wat

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten