voeren voor de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Max B.
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 12:43
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: oosterhout
Contacteer:

voeren voor de winter

Bericht door Max B. » di 01 sep 2020, 13:39

Hallo Collega imkers,

dit is mijn eerste jaar als imker en ik ben momenteel in het bezit van 3 volken, deze week ben ik begonnen met het bijvoeren van (invert)suikerwater op basis 2 delen suiker op 1 deel water.
omdat de bijen niet bij mij aan huis staan is het lastig om pas na zonsondergang het voer in de kast te plaatsen, al weet ik dat dat bij suikerwater wel de voorkeur heeft. de 3 volken zijn niet even sterk, 1 was een broed aflegger gemaakt op 2 mei als onderdeel van de cursus, de overige zijn geschepte zwermen (vrij late zwermen ook) waardoor deze in omvang en voorraad veel kleiner zijn.
om rovers te ontmoedigen heb ik voor het plaatsen van het voer eerst de vliegopeningen sterk verkleind (tot ongeveer 3 CM), ook heb ik zorgvuldig gewerkt en geen suikerwater gemorst rond de kasten. toch was kort na het plaatsen van het voer een duidelijke verandering van gedrag zichtbaar in alle kasten. ik weet zeker dat er zo goed als meteen pogingen gedaan werden tot roverij, je zag de bijen rond de kast naar alternatieve openingen zoeken en er werd op de vliegplank gevochten, ook werd het veel drukker moet vliegende bijen op de stand en werd ikzelf aangevallen.

nu is mijn vraag eigenlijk hoe schadelijk dit echt is, en of het een reden is om over te gaan tot een andere manier van wintervoeren? ook het kleinste volk zit op zeker 7 ramen, en met de kleine vliegopening acht ik ze wel in staat om zich te verdedigen. ik heb alles gelaten voor wat het is en er zijn inmiddels 3 dagen verstreken (ik heb naderhand nog geen inspectie kunnen doen). ik ben dus wel benieuwd wat ik zal aantreffen wanneer ik later deze week de topfeeders verwijder. ter info: ik heb deze keer 4L suikerwater gevoerd, misschien dat dit ook wat veel was in één keer? kortom: heb ik nu iets heel erg verkeerd gedaan, of mag je verwachte dat het voeren van suikerwater in de ochtend een reactie bij de bijen losmaakt?

als suikerwater voeren d.m.v. een voerbak of voer raam niet blijkt te werken, is het in America vaker gebruikte ''community feeding'' dan misschien een optie, en zijn er hier imkers die deze methode wel eens gebruiken? in Nederland hoor ik er nooit iemand over, maar op youtube zie ik veel amerikanen die met grote emmers op enkele tientallen meters van hun stand de bijen massaal voeren. ik begrijp dat deze methode in theorie ook roof gevoelig is, maar als ik op 80 meter van mijn stal een emmer met 5L suikerwater wegzet, in hoeverre creëer ik dan niet gewoon een enorme lokale superdracht waar alle volken op kunnen losgaan?

graag uw reactie en feedback,
Max

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: voeren voor de winter

Bericht door Fish » di 01 sep 2020, 14:51

Logisch dat ze gaan roven in de ochtend met jouw methode, maar dat wist je al. Was te verwachten, misschien.

Nee, roof is niet goed, en dit weet je ook wel.

In welke mate het schadelijk is? Geen idee hoe je dat uit zou moeten drukken. Misschien dat je er achteraf een uitspraak over kunt doen, volkje leeft nog of niet. Maar verder? Zoveel mogelijk proberen te voorkomen lijkt mij het beste.

Misschien dat die emmer op 80m minder roof-behoefte veroorzaakt, maar ze moeten wel véél meer werken om dat in de kast te krijgen. Kleinere volkjes hebben mogelijk niet eens voldoende vliegcapaciteit, en de voorraad zal oneerlijk worden verdeeld. Waarom ik het zelf niet toepas, is omdat er zo'n 100 volken van andere imkers in de omgeving staan.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: voeren voor de winter

Bericht door tomer » di 01 sep 2020, 15:24

Bij het voeren overdag gaan de bijen plots en massaal op zoek naar de bron van het voer. Ze weten dat het ergens vlakbij te vinden is (dat wordt onderling gecommuniceerd), maar weten niet dat het voer gewoon bovenop de eigen kast staat. Vooral bij het plaatsen van de voerbak om een eerste maal te voeren krijg je dan vele bijen die buiten komen en beginnen te zoeken. Als imker kan je dan wel verschieten...maar geen paniek, dat op zich is nog géén roverij. Het kan zeker wel tot roverij komen als de vliegopeningen te groot staan. Bij kleine openingen volgens mij geen probleem. De volgende dag krijg je minder heftige reacties omdat ze dan de voerbak weten zijn.
Gezamelijk voeren zou ik zeker niet aanraden...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: voeren voor de winter

Bericht door Jaap v.Popering » di 01 sep 2020, 19:43

Geen paniek
Ik denk niet dat je zoveel verkeerd gedaan hebt voor een beginneling en raak vooral niet in paniek .
Zelf versmal ik de vliegopening in beginsel niet verder dan 10-15 cm . Die extreme versmalling zal in beginsel ook tot agressie leiden omdat hun in/uitgang verspert is .
Bij het begin van voeren is het normaal dat er wat extra gevlogen gaat worden en zij wat lastig op je aanwezigheid kunnen reageren .

Ik denk dat je de volken normaal aan zal treffen en dat 4 L voeren , ik gebruik ook 6 L bakken en voer ook op het eind va de middag/ begin van de avond en dat leid niet tot problemen .

Jaap v P

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: voeren voor de winter

Bericht door Iwe » wo 02 sep 2020, 17:07

Je kan ook inwinteren met suikerdeeg, gewoon een pak (10kg) bovenop het voergat. Begin ermee vlak na de drachtperiode, ze nemen dit eerst traag op maar tegen het einde vd zomer is het hellemaal verwerkt. Deeg geeft geen aanleiding tot roven.
Als ik vloeibaar voer geef ik ook zoveel mogelijk in een keer (tot 8L), altijd 's avonds en met de vliegopening op één bijenbreedte, met de bodemschuif volledig open.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten