Het laatste schuim verwijderen ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Eilandspolder
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door Eilandspolder » wo 09 sep 2020, 17:38

Het is al even geleden maar na het roeren van de honing veeg ik het schuim met een spattel eraf. Tot zover geen probleem.
Maar het aller laatste hoe verwijder je dat? Oplossingen als natte doek , keuken folie werken bij mij niet. Wie heeft de oplossing????

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 09 sep 2020, 20:24

Voordat ik ga afvullen, ontdoe ik de inhoud van mijn RVS aftapvat van het laatste schuimlaagje. Maar toch, als de bodem van het aftapvat weer in zicht komt, ontstaat er toch weer wat schuim dat zich verzameld boven de opening van de snijkraan.
Dit jaar viel de honingoogst niet tegen. Dus als je het aftapvat weer bijvult, kun je weer heel wat potjes afvullen, voordat het "schuimprobleem" zich opnieuw aandient. En die laatste potjes, met een beetje onschuldig schuim, die hou ik apart, verkoop ik niet, maar vinden hun weg in eigen keuken of verdwijnen uiteindelijk in de gistingsfles om mede van te maken.
Maar om een lang verhaal kort te maken: een oplossing heb ik ook niet :D

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door Primus » wo 09 sep 2020, 20:53

Eilandspolder schreef:
wo 09 sep 2020, 17:38
Het is al even geleden maar na het roeren van de honing veeg ik het schuim met een spattel eraf. Tot zover geen probleem.
Maar het aller laatste hoe verwijder je dat? Oplossingen als natte doek , keuken folie werken bij mij niet. Wie heeft de oplossing????
Ik doe dit met zo'n plaatje waar ze deeg mee doormidden snijden, kan je beetje bol zetten en lichtjes onder het schuim en je heb zo goed als alles mee.
MVGCP

marjong
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door marjong » do 10 sep 2020, 15:28

Ik 'hark' het laatste schuim bij elkaar met een spatel.
Dan eraf halen met een spatel of lepel.
Wat ook goed werkt is een een stuk keukenpapier erop, goed aanwrijven en weer optillen. Het schuim komt dan mee.
:be2: :handgestures-thumbup:

Apis Marcel
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:45
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast of Carnica
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door Apis Marcel » ma 14 sep 2020, 19:16

Hoi,

Wat bij mij goed werkt zijn kaasvellen en dan met name de dunne folie verwijderen van het kaasvel. Deze leg je op de schuimlaag van de honing, aandrukken en daarna in één beweging verwijderen.
Succes ermee.

Groetend,

Marcel

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het laatste schuim verwijderen ??

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 14 sep 2020, 22:38

De volgende werkwijze is alleen geschikt voor hen die niet een geheel aftapvat binnen een uurtje leeg willen hebben.

Het laatste schuim verwijder je NIET, ook het eerste NIET. Je laat het zitten!
Je vult je potjes tot er in het aftapvat nog ongeveer 5 cm honing zit. Dan zet je het vat schuin door er bijv. een paar boeken onder te zetten. Daarna vul je nog wat potjes tot de bodem aan de hoge kant in zicht is. Dan stop je voor die dag en 's nachts glijdt dan alle honing die nog aan de wand kleeft naar beneden.
De volgende dag ga je verder. Nu tap je voorzichtiger verder. Zelf stop ik tussendoor af en toe om de honing (met het schuim!) nog verder te laten zakken. Op het laatst de snijkraan op een kiertje zetten. Ja, het duurt wat langer, maar de bijen hebben het ook niet allemaal binnen een paar minuten binnengehaald.
De allerlaatste honing - MET HET SCHUIM - past nu met gemak in een standaard potje. Zet dit potje 1 week opzij, het dikke laagje is makkelijk af te halen en de honing er onder gebruik je zelf.

Geen geklieder met natte doeken, gladpak of i.d.. Doe het al jaren op deze manier.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten