Veger maken, dagen tellen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Paul67 » za 19 dec 2020, 18:22

Kan iemand mij aub het volgende duidelijk maken:

Je maakt ergens begin mei een veger. Dat is dag 0.
Het volk dat nu zonder koningin zit gaat doppen aanmaken.
Na 12 of 13 dagen (dat verschilt per imker) ga je doppen breken.

Na hoeveel dagen (---->dag 0 meegerekend) kun je dan in de kast gaan kijken of er broed is?
M.a.w. op de hoeveelste dag zou er SOWIESO broed moeten zijn?

Ik lees namelijk allerlei verschillende antwoorden: na 27 dagen, na 33 dagen, na 32 dagen.... :think:

Dank alvast.

Gr P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door tomer » za 19 dec 2020, 20:27

Paul, dat kan niet zomaar op een dag nauwkeurig gezegd worden omdat het oa afhankelijk is van het weer, maar ook verschilt per koningin.
Normaal gezien loopt er op dag 13 een jonge koningin rond. Die gaat dan na enkele dagen op verkenning en gaat de dagen daarna 1 of meerdere keren op bruidsvlucht. Bij aanhoudend slecht weer kan dat uitgesteld worden. Meestal (als alles goed verloopt) zijn de eerste eitjes te zien op dag 24. Ik heb zelfs al eitjes gezien op dag 20 en bij sommige volken pas vanaf dag 28. Bij echt slecht weer kan dat zeker nog een week of meer later zijn.
Wanneer er reeds zwermdoppen aanwezig waren bij het maken van de veger, zal er uiteraard al sneller broed te zien zijn. Dan moet je ook vóór dag 13 luisteren naar getuut en doppen breken.
Indien je van het volk dat seizoen geen honing meer gaat oogsten kan je een oxaalzuurbehandeling geven tijdens de broedloze periode en dan is het wel zaaks dit te doen 3 dagen vóór het eerste broed gesloten wordt. Daarna verstoppen de mijten zich onder de larven en zijn ze niet vatbaar voor het oxaalzuur. Dit kán dus al het geval zijn vanaf dag 26.
Hoef je geen oxaalzuurbehandeling te geven (nog honing oogsten), dan is het niet dringend en kan je bvb pas op dag 33 kijken. Larven en gesloten broed zijn dan gemakkelijker te zien dan eitjes.
Wacht ook niet té lang, want als er iets is misgegaan met de bruidsvluchten en de koningin ontbreekt, ontstaan er leggende werksters en dat kan je beter voorkomen door op tijd in te grijpen.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Iwe » zo 20 dec 2020, 17:31

Best laat je ook het doppen breken achterwege, voor zwermen moet je niet vrezen bij een vlieger. Na het uitlopen van de eerste Q ruimen de bijen de overige doppen zelf wel weg.
Als je toch doppen wil breken doe dit dan met de gesloten doppen op dag 4, als die er dan al zijn. Dit zijn redcellen die uit te oude larven zijn gemaakt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door tomer » zo 20 dec 2020, 18:35

Bij een vlieger heb je idd minder kans op zwermen, maar het gaat hier over een veger. En op dag 4 zullen er nog geen gesloten redcellen kunnen zijn, mss wel zwermcellen als die er al waren bij het maken van de vlieger/veger.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Iwe » zo 20 dec 2020, 20:06

Inderdaad, een veger. Ik heb er wat te snel over gelezen. :roll:
Er kunnen op dag 4 al gesloten doppen zijn als de larven meer dan ééndaags waren waar een redcel op gemaakt is, resultaat; ondermaatse Q.
Bij Q kweek via redcellen komt dit wel vaker voor, ze is dan ook de eerste die uit komt.
Als je toch maar één (of twee) doppen wil laten staan kan je meteen op de 4de dag ook alle andere breken en alleen de mooiste (open)dop laten staan.
Als het een Qkweek uit een volk in zwermstemming betreft waarom maak je dan geen aflegger van het raam met de zwermcel?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 dec 2020, 11:58

Mijn manier van kunstzwermen maken en doppen breken .

Kunstzwermen of vegers dien je te maken VOORDAT er zwermneiging in je volken zit .Het doppen breken doe je het best op dag 13 na een uur of 4 in de middag dan is de mogelijkheid tot zwermen nog minimaal .
Zelf reken ik altijd zo . Op Dinsdag 1 kunstzwerm of vlieger maken ,,Op maandag 14 doppen breken .
Sommige volken zullen de overtollige moerdoppen opruimen na de geboorte van de eerste koningin , maar daar gok ik , net als op twee doppen zetten wegens de onzekerheid niet op .

Soms is er dan al een K uitgelopen , ga je dan zoeken heb je meestal een moercel/ speeldopje waar al een larfje in zat ergens over het hoofd gezien aan de onderzijde of zijkant van een raam of je kunstzwerm op de vroege morgen gemaakt .
Wanneer zij voldoende jonge larfjes voorhanden hebben zullen zij niet zo snel eentje nemen van 2/3 dagen oud .
Een enkele keer zit er zelfs nog geen rijpe dop in en moet je gokken op een gesloten dop . Ook dat is niet zonder risico omdat er cellen zijn waar een zieke koningin in zit .
Ik controleer een week of drie na het doppen breken of zij daadwerkelijk aan de leg is , dit om mogelijk inballen te voorkomen .

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Iwe » ma 21 dec 2020, 17:23

Zelf maak ik nooit vegers, wel vliegers wanneer er zwermstemming optreed (met de broedramen op een nieuwe bodem boven op de honingzolder en met de Q beneden). Er moeten dan geen doppen gebroken worden want zwermen doen ze niet zonder veldbijen.
Mijn eigen ondervinding bij Q kweek via redcellen; in een broedaflegger heeft 1 op de 3 al gesloten doppen op dag 4, dus op een te oude larve. Als je de eerste Q laat geboren worden zal dit altijd van de oudste larve zijn. Ik denk dat dit de reden is waarom men zegt met redcellen kleinere Q's te bekomen dan bv met zwermcellen of gecontroleerde kweek.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door tomer » ma 21 dec 2020, 17:58

Er wordt dikwijls gezegd "normaal gezien..."
Bij bijen kunnen dingen anders verlopen dan hoe het in de boekjes staat. Bvb als je een vlieger maakt hoef je normaal gezien niet te vrezen voor zwermen. Dit jaar heb ik enkele vliegers gemaakt en had toch een kast met daarin een tuter...of die dan ook zou gaan zwermen zijn heb ik niet afgewacht.
Dat bijen ook oudere larfjes gaan gebruiken voor redcellen, wanneer er ééndagslarfjes aanwezig zijn en dat je de oudste doppen daarom moet wegbreken, dat lees ik ook regelmatig. Dat zal toch niet de regel zijn volgens mij :think:
Ik zie regelmatig en vooral deze zomer zelfs het tegengestelde: enkel onrijpe gesloten doppen op dag 13 en nog geen tuter. Daar sta je dan...
Breek je alle doppen, dan heb je niets meer. Zet je ze op 1 dop, neem je een risico. Zet je ze op 2 of meer doppen...heb je enkele dagen later een zwerm.
Best is pas doppen breken als je echt een tuter hoort, dan ben je zeker. En liefst 1 mooie rijpe koningin extra laten inlopen, voor het geval er iets misgaat met de aanwezige tuter tijdens het afslaan van de ramen. Dat doe ik zeker nadat ik eens een tuter tegenkwam met verschrompelde vleugels :o ...de mijtenbesmetting in dat volk was nochtans niet hoog.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Jaap v.Popering » ma 21 dec 2020, 18:57

Iwe schreef:
ma 21 dec 2020, 17:23

Mijn eigen ondervinding bij Q kweek via redcellen; in een broedaflegger heeft 1 op de 3 al gesloten doppen op dag 4, dus op een te oude larve.
Ik denk niet dat een broedaflegger geschikt is om goede redcellen aan te zetten , daar heb je veel bijen voor nodig .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Veger maken, dagen tellen...

Bericht door Fish » vr 08 jan 2021, 13:27

Even terug naar de vraag van Paul; Als op dag 13 je koningin uit komt, verwacht je normaliter op dag 27 wel eitjes. Sowieso even kijken na een maandje. Maar heb je dan alsnog geen broed, dan is het nog steeds geen verloren zaak. Soms is er maar een klein broednest en zijn eitjes erg moeilijk te zien. Of soms gaan ze alsnog later aan de leg.

Maar wanneer er SOWIESO broed zou moeten zijn? In mijn eigen ervaring heb ik een jaar gehad waar diverse nieuwe moeren tegelijkertijd op staking gingen. Ik geef gebrek aan dracht de schuld. Maar in dat geval was het dag 60 of iets dergelijks, voor de nieuwe moeren gingen leggen. Uitzonderlijk natuurlijk. Maar met bijen heb je toch nooit garanties. Het boekje lezen ze niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten