Bijenkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Knn87
Berichten: 1
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 17:48
Contacteer:

Bijenkasten

Bericht door Knn87 » zo 03 jan 2021, 19:49

Beste Imkers,
Ik ben een beginnende imker seizoen 2021!

Ik vroeg mij af welke kasten bruikbaar zijn? ik zat zelf te kijken naar de WBC kasten omdat de kasten op het dak gaan staan. Is er ook een betrouwbare plek/website waar ik kasten kan kopen? Imkershop.nl is beetje prijzig (als het niet anders kan dan bestel ik daar).


mvg,
Knn

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijenkasten

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 03 jan 2021, 19:58

Kunststofkasten zijn licht in gewicht en kunnen uitstekend tegen weersinvloeden. Dit zijn in ieder geval punten die je in overweging kunt nemen, voordat je een besluit neemt.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijenkasten

Bericht door Erick » zo 03 jan 2021, 23:07

Knn87 schreef:
zo 03 jan 2021, 19:49
Ik vroeg mij af welke kasten bruikbaar zijn? ik zat zelf te kijken naar de WBC kasten omdat de kasten op het dak gaan staan. Is er ook een betrouwbare plek/website waar ik kasten kan kopen?
Ik denk dat de meeste winkels wel betrouwbaar zijn, misstanden van een winkel gaan snel rond. Kijk op online winkels die kasten verkopen kijk wat je nodig heb, reken uit wat het kost en vraag een offerte voor wat je wil bestellen en vergelijk dan de kosten.
Knn87 schreef:
zo 03 jan 2021, 19:49
.... Imkershop.nl is beetje prijzig (als het niet anders kan dan bestel ik daar).
Ik heb mijn kasten, spaarkast, daar besteld ze waren toch het voordeligste. Grenen rompen met meranti bodems.

Mocht je ook ramen nodig hebben kijk dan hier die waren het voordeligste met en zonder kunstraat.

Ik heb hier twee threads over:
Nieuwe spaarkasten besteld
en
Mijn nieuwe spaarkasten
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten

Bericht door Fish » vr 08 jan 2021, 13:45

Toch even opgezocht omdat ik ze niet ken, maar waarom kies je voor WBC kasten? De simplex is de verbeterde versie hiervan, en gebruikt "normale" gangbare ramen. Voor een beginnend imker is de keuze meestal tussen spaarkast of simplex, bij de biologisch-dynamische richting eerder een Einraumbeute of Top-bar. Warré ook leuk, maar misschien voor later. Miniplus zou ik ook niet mee beginnen.

Ik heb nu een paar jaar spaarkasten van de Immenhof, ben ik zeer tevreden over. Maar de meeste webshops in Nederland zijn gewoon betrouwbaar.

Gebruikersavatar
markvanstraten
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 21:07
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bijenkasten

Bericht door markvanstraten » za 09 jan 2021, 13:00

Deze vraag is hevig gebaseerd op mening en dus ook zoveel imkers zoveel antwoorden...

Ik zou je adviseren je in te lezen in imkerpedia - http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ijenkasten en hierop zelf je keuze te baseren

Grofweg waren mijn overwegingen toen ik afgelopen jaar mijn eerste kasten aan heb geschaft die op een zeer zonnige plek zonder schaduw staan (mijn dak):

- raam maat gebruikt in mijn regio (voor eventuele hulp van andere imkers) -> Simplex
- materiaal van kast -> EPS (beter geisoleerd, lichter) vs hout (mooi natuurlijk, robuust) -> EPS
- 10 of 11 ramen in een kamer -> 10 (fijner werken voor mijzelf)

Zodoende ben ik op een Segeberger 10 raams en 6 raams EPS kast uitgekomen. Succes met je eigen zoektocht!

Sjo3rd
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 13:17
Imker sinds: 2020?
Locatie: Gemeente Groningen
Contacteer:

Re: Bijenkasten

Bericht door Sjo3rd » di 09 feb 2021, 00:10

Ik heb zelf gekozen voor spaarkasten omdat dit de kast is waar je hier, en ik denk in vrijwel heel NL, mee leert werken op de cursus (en toen kwam corona en ging hij niet door :doh: ).
Ik heb ze van hout omdat ik ze liever van hout heb en verder geen ervaring met andere kasten... mocht je nou ook op houten spaarkasten uitkomen let dan op de randen. Er zijn kasten met een soort ronding en gewoon vlakke. Naar ik begreep combineren die onderling niet / slecht. Ik heb voor de kast met vlakke randen gekozen omdat die breed verkrijgbaar is.

Succes met wikken en wegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten