Muurkasten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Muurkasten?

Bericht door Sarah2 » do 21 jan 2021, 21:43

Heeft er iemand ervaring met muurkasten?

Ik vind er helaas weinig informatie over.

Mijn situatie is dit: al jaren wonen er bijen in de muur van ons huis, vlakbij een regenpijp die water afvoert van een plat dak. We vermoeden dat de bijen in een gat in de muur tot in de ruimte onder het plat dak geraakt zijn en daar wonen, maar zeker zijn we niet. Die bijen zitten daar al langer dan 10 jaar. Soms heb ik de indruk dat de zwerm een winter niet overleeft maar zeker zijn we nooit en hebben we dus nooit het gat durven dichtdoen. Maar zoals klokslag wordt er elk jaar gezwermd halverwege mei en is er duidelijk een zwerm in residentie.

Sinds enkele jaren zit er nu ook een twééde zwerm, een verdiep hoger, aan de andere kant van het huis. We hadden nooit gedacht dat die aan de donkere noordkant zouden overleven, maar ze zitten daar nu ook al een jaar of drie Deze zwerm is echter agressiever en laat ons niet toe het plat dak daar te betreden (moeten over de nesttoegang stappen) wat onderhoud en bladeren opruimen serieus hindert. We willen de bijen geen kwaad doen, en we willen ze niet kwijt, maar we zouden ze wel graag doen verhuizen naar een minder moeilijke plek. Er zijn de komende jaren een paar renovatiewerken nodig aan het platte dak.

Muurkasten leek ons de beste oplossing, omdat er volgens mij niet echt een goede plek voor bijenkasten in de tuin is, een van mijn huisgenoten allergisch is voor bijen en er ook af en toe kinderen aanwezig zijn. En de bijen wonen nu al in de muur, dus met hoogte hebben ze geen probleem.

Doorlopende toegang is niet zo'n probleem omdat we niet echt geïnteresseerd zijn in de honing. De bijen moeten hun plan kunnen trekken. Dat doen ze nu tenslotte ook.

Iemand enige tips, informatie, ervaring? Zou zeer welkom zijn. :)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door tomer » do 21 jan 2021, 22:32

Dag Sarah, helaas is er geen goede oplossing voor dit probleem.
Een kast vóór het gat tegen de muur hangen is al dikwijls geprobeerd, helaas voor zover ik weet nog nooit zonder succes. De koningin zit in de muur of in het dak en zal daar blijven.
De bijen gaan niet verhuizen naar de kast, ook niet als er bvb een raam broed in gehangen wordt.
Een volk in een muur zal pas verdwijnen als het ten onder gaat door ziekte of voedselgebrek of wanneer er iets misgaat na het zwermen (nieuwe koningin niet bevrucht). De muur zal dan na een tijd wel door een nieuwe zwerm bevolkt worden, als je het gat niet dichtmaakt.
Via een muurkast met een soort trechtersysteem uit gaas kunnen wel de vliegbijen uit de muur weggevangen worden, maar het broed blijft in de muur met de jonge bijen en koningin.
Een kans op succes is er wanneer je de kast met trechter plaatst nadat de voorzwerm met oude koningin vertrokken is. De nieuwe koningin(nen) moet(en) sowieso naar buiten om te paren. Met wat geluk kan je zo de koningin met overgebleven bijen in de kast krijgen.
Liefst uitgebouwde ramen met voedsel in de kast hangen. 3 weken na de hoofdzwerm is het broed in de muur uitgekomen en die bijen komen na een tijd ook in de kast terecht en kunnen niet terug in de muur, áls jouw trechter goed werkt en wanneer er geen meerdere ingangen in de muur zitten.
Dus...de mogelijkheden zijn: het zo laten, wachten tot ze verdwijnen, openbreken, verdelgen, of toch maar een muurkast proberen tussen het zwermen door. :D

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door Fish » vr 22 jan 2021, 08:26

Ik begrijp dat je een kast wilt ophangen aan de muur zonder verder nog naar de bijen om te kijken. Dat is technisch gezien zeer eenvoudig, gewoon een grote waterdichte doos in elkaar zetten met een gat er in. Bijen zijn niet zo veeleisend.

Het probleem zit hem erin om de volken te verplaatsen uit het dak, en om ze zich op de nieuwe plek thuis te laten voelen. Je zult dan raat moeten uitbreken tijdens de dakrenovaties en opnieuw moeten inhangen in de nieuwe woning. Daarnaast krijg je vervlieging terug naar de oude plek, dus die moet wel meteen goed afgesloten zijn.

Ik zou kijken of je een imker in de buurt hebt, die bereid is je hiermee te helpen. Afhankelijk van de grootte van het nest zal het een lastige, smerige klus zijn, ik zou het niet zelf proberen zonder imkerervaring.

Wil je toch actief in het volk gaan imkeren? Dan zou ik kiezen voor reguliere kasten op het dak.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door bee-tree » vr 22 jan 2021, 09:52

Oók' vrouwlijk 'immkoninck', dus vrouwlijke majestyd van 't immvolk mot
somtyts stouleanck doun , dus binnekant van 'r lyf mit 'n scoonmaakbeurt
blij semmen :D

Kuisinck van d'r darm vindt plaats in 't voorjaar tijd.ns
ontlastincks> of > kuisincks>uitstap.

Advys of raad : Plaats 'n UITLAATBORD vóór oponinck in muur ZODRA,
dus pas op 't moment dat 't immvolk, dat ook kuisincks>uitstap maakt,
massaal buiten is....Dat is bij minimaal 10 C. + windstil + zon d'rbij.

Kijk continu + strak naar immn op 't bord zodra zij blij, dat zij zijn
ontlast van smurri, op 't bord landen , maar 'n inlaat miss'n;
uitlaat functionreert alleen als poortle op station.


Pluk dan 't lanckste individu, 't konincklijk vrouwspersoon , van 't bord af.
Plaats dit in 'n jampot mit 'n lik 'oninck op papier . Vraa.op tijd assist.nsy.
Zj. :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 22 jan 2021, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door tomer » vr 22 jan 2021, 11:11

Moeilijk leesbaar tegenwoordig, maar je wil zeggen dat ook een leggende koningin nog naar buiten komt om zich te ontlasten? Dat heb ik nog nooit gehoord. :think:

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 22 jan 2021, 12:21

De reacties van Beetree zijn inderdaad erg lastig te lezen, niemand in de buurt die een toetsenbord beschikbaar heeft? Het probleem van bijen in spouwmuren is vaker aan de orde geweest. Er zijn volgens mij wel geslaagde pogingen geweest om dat op te lossen.
Uitgaand van het principe dat bijen nooit open broed in de steek laten, wordt dan het volgende voorgesteld: Eerst een doos, kast, zesramer, drieramer, maakt niet uit, bijendicht aansluiten op de vliegopening in de muur. Op een zeker moment vliegen de bijen door de kast. Plaats vervolgens een raam met open broed in de kast. Volgens het genoemde principe gaan de bijen dit broed verzorgen. Hang er nog een raam met open broed bij. Als het plan slaagt, ontstaat er een sub-volkje in de kast. Als de moer niet uit zichzelf hiernaar toe trekt, moet er uiteindelijk een bijenuitlaat aan te pas komen. Verder improviseren voor zover dat nodig is.
Om nog even terug te komen op het weigerende toetsenbord van Beetree; ik heb nog wel een toetsenbord liggen, maar de afstand naar Noord-Nederland is me te ver af. Niemand die wat dichterbij zit die een oplossing heeft?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door tomer » vr 22 jan 2021, 13:31

De bijen zullen liever naar de rest van het volk gaan met koningin en broed in de muur dan dat ze in de lege muurkast blijven bij een raampje broed.
Als er toch bijen in de muurkast blijven zullen ze zich daar moerloos voelen en een nieuwe koningin maken van de larfjes. Uiteindelijk heb je dan wel een volk in de muurkast, maar in de muur blijft ook een volk met koningin. Die koningin gaat niet snel naar de muurkast komen, meestal zit het volk niet vlakbij de opening in de muur, maar meters verder.
De openingen in een uitlaatbord worden vrij snel gevonden, dus dat gaat niet lukken vrees ik. Gaat ook snel voor opstoppingen zorgen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door Fish » vr 22 jan 2021, 13:40

Jullie blijven hangen in het lokken van het volk uit de woning, maar als ze de boel gaan renoveren lijkt het nest mij gewoon bereikbaar.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door bee-tree » vr 22 jan 2021, 13:52

. ddy, companjon W.dd. op 7 km afstand van mij ,wil straks om 15 uur
mijn laptop,
waar 't bord nait uit kan mont..rt word.n door amat.ur, nakijk'n
of 'r 'n ni.uw bord aan buit.nkant aanslot.n kan word.n.

All. forum..bruik.rs dank ik alvast voor tips tot nu tou. Zj. :b10:

P.S Tom.r pluis www. na ;
Voorlopi, alvast als antwoord :
Konin.in komt ook door and.r. drift dan all..n >>>>>
s.xlust plus zw.rmlust, kast uit.
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 22 jan 2021, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Muurkasten?

Bericht door Erick » vr 22 jan 2021, 14:08

bee-tree schreef:
vr 22 jan 2021, 13:52
' 'n companjon wil mijn laptop, waarvan 't bord
nait uit kan door amat.ur, nakijk'n of 'r 'n ni.uw bord aan buit.nkant
aanslot.n kan word.n.

All. forum..bruik.rs dank ik alvast voor tips tot nu tou. Zj. :b10:
Dat zijn we al de hele tijd aan het vertellen een USB toetsenbord aan je laptop aansluiten en je kan weer "normaal" een bericht typen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten